Jump to content

Yamaha 20hk - bytte av bolt/pin til girstag?


PIMCO

Recommended Posts

Har en 90-talls 20hk/2-takts (20CM 6A9-S) Yamaha hvor jeg nettopp byttet impeller. Under denne operasjonen knakk den øvre bolten (er egentlig ikke en bolt, ser ut som en pin med splint) til girstaget. Det er snakk om det lengste vertikale staget som skrus inn i girakselen på undervannshuset med en lang mutter/kontramutter. Spørsmålet er hvordan jeg kommer til oppi denne delen av motoren/stammen (det ser ikke ut til å være tilgang fra oversiden)? Er det noen som har tilgang til splittrisstegninger av denne motoren?

 

Takk på forhånd!

Link to post

Er dette en Autolube-motor ? Har nettopp hugget en slik, har et bilde som viser mekanismen under blokken.....

 

ser ut til at 20CM er den foregående modellen , med 430cc blokk..? 

 

.. og sannelig dukket det ikke opp link til en manual også ..:

https://tahometr.com/upload/iblock/ba7/Serv_manual_Yamaha_20CMH.PDF

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

skifta den "sjalteasklingen" (som jeg forresten kjøpte av Skrotnisse) på en 3syl 30hk.   Der var det såvidt mulig å komme til under forgasserne - trangt men jeg fikk til å bytte etter litt bannskap og  :headbang:

 

men mistenker at på denne motoren blir det mer som tegningen i linken under: 

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1995/C25ELHT/CONTROL/parts.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for råd og vink (og ikke minst link til manual)!

 

Visste seg at mekanismen var vesentlig annerledes enn bildet ovenfor. Heldgivis ingen plastikk, så jeg fikk bøyd tilbake flikken og skal erstatte splinten med en rustfri bolt. Snublet midlertdig over noen andre problemer/spørsmål underveis i prosessen:

 

- Hvor kritisk er forseglingen mellom powerhead og stammen? Kan jeg bare smelle det sammen med eksisterende pakning (halvparten satt igjen på hver av delene), eventuelt noe pakningssilikon?

 

- Boltene til gummidemperen/foringen som skiller det nedre "dekselet" fra den indre "rammen" (tror det er #72 her: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1995/C25ELHT/BRACKET%201/parts.html)knakk alle som én (17mm + 2x 9mm hvis jeg husker rett). Hvor vesentlig er denne komponenten og finnes det evt. en lettvint fiks?

 

Takk på forhånd!

Redigert av PIMCO (see edit history)
Link to post

Kanskje jeg misforstår deg. Jeg tenker på del 67 i linken under.

 

Det som pleier å ryke på disse er en gummipute med en bolt stikkende ut i hver ende. Normalt løsner skiven som holder bolten fra gummiputen, men bolt kan selvsagt knekke i mutteren også.

 

Er det kanskje noe annet som er kaputt hos deg ?

 

http://yamahamc.partsandwarranty.com/SyndicateNav.cfm?NodeID=1402981&Page=1

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...