Dorthea Startet 14.September.2016 Link til dette innlegget Startet 14.September.2016 Jeg har en Myra 20 fot og kommet over en Sabb 2G 22hk, motoren veier nærmere 400 kg. Er motoren for tung for båten? Ønsker ikke og ha i bakhodet at båten brekker når jeg er utpå...... Hilsen en som ikke er så veldig båtkjent enda (Terje Nilsen) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 så lenge båten er i god stand så burde det ikke være noe problem. Disse ble vel levert med 10hk Sabb som ikke er så veldig mye lettere.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Det er vel ingen fare for at båten skal knekka av denne motoren, spørsmålet blir vel heller kor langt fram i båten denne motoren må, for at ikkje båten skal bli for baktung. Det vil føra til at båten set akterenden godt nedi sjøen på forover gange, og dermed bruker opp kreftene på å dra ein masse med sjø. Det kan forresten vera verd å nevna at ein 2G har ein propelldiameter med normalvinger på heile 59 cm. der fins ogso propell med korte vinger, men det kan vera verd å sjekka at du har nok plass til propellen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Veier virklig en Saab 22hk 400kg? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Ja ca 400, 10 HK Veier ca 200 om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Dorthea Svart 14.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Det er vel ingen fare for at båten skal knekka av denne motoren, spørsmålet blir vel heller kor langt fram i båten denne motoren må, for at ikkje båten skal bli for baktung. Det vil føra til at båten set akterenden godt nedi sjøen på forover gange, og dermed bruker opp kreftene på å dra ein masse med sjø. Det kan forresten vera verd å nevna at ein 2G har ein propelldiameter med normalvinger på heile 59 cm. der fins ogso propell med korte vinger, men det kan vera verd å sjekka at du har nok plass til propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Dorthea Svart 14.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Takk for svar. Tenker jeg går for motoren. Liker lyden av stor Sabb Sitér dette innlegget Link to post
Dorthea Svart 16.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 så lenge båten er i god stand så burde det ikke være noe problem. Disse ble vel levert med 10hk Sabb som ikke er så veldig mye lettere.. Sitér dette innlegget Link to post
Dorthea Svart 16.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 Tusen takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 så lenge båten er i god stand så burde det ikke være noe problem. Disse ble vel levert med 10hk Sabb som ikke er så veldig mye lettere.. Ikkje veldig mykje lettare ?? I Sabb sin beskrivelse står type G oppført med 200 kg, mens det for 2G står 390 kg. Eg syns det er veldig mykje lettare. Magne Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 ikke mer enn ca 50 % (jeg må ha tenkt på totalvekt m/ gir/propellanlegg..) uansett , om en 20 foter "knekker på midten" av en 22 sabb så er det noe seriøst galt med båt/bunnstokker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vestlandsfanden Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 Går heilt sikkert fint (forutsett at du får plass til propellen), men trur ikkje det har noko føre seg å velja så stor motor. Eg ville mykje heller gått for ein 10-hk i ein slik båt. Den er mindre, lettere og tar mindre plass. Du får nok ikkje meir fart med 2G'en heller. Men for all del. Du får jo i søkk og kav med krefter. Så du kan drive mykje tilleggsutstyr, for du kjem ikkje til å ta ut så mykje av den motoren for å drive denne båten. Lydnivået er vel mykje godt det same. Her har det meir å sei kva slags eksosløysing du har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.