Jump to content

Gassen henger seg opp på full gass! (Yamaha 115)


ynroenn

Recommended Posts

eek:Har en yamaha 115 hk 1987 modell der følgende problem nylig har oppstått. Ved fullt gasspådrag så henger gassspjeldet seg opp slik at jeg ikke får slakket av. Må da stoppe motoren helt og manuelt dytte det ned. Kan gi på til nesten fullt, men ved den siste "centimeteren" henger det seg. Kan det være fjærene på mekanismen som er slitte ? Noe annet ? Taknemlig for svar!

 

 

 

 

 

 

Tar opp igjen dette emnet da jeg ikke helt er kvitt problemet. Jeg er imidlertid litt nærmere løsningen da jeg vet hva som forårsaker at gassen "henger"!

 

Det som skjer er at staget som forbinder gassmekanismen med oljepumpa, henger seg opp i en bensinslange når jeg gir på til fullt. Fra bensinpumpa ser det ut som om det går en slange til en forgrening, som igjen sender bensin til hver av forgasserene. Når jeg skal slakke ned etter å ha kjørt på fullt, henger staget seg fast i en av disse slangene, og gjør at gassspjeldet henger seg opp i full gass stilling. Har prøvd å bøye til slangen litt, men etter litt kjøring/risting er den tilbake der den var.

 

Noen som har vært borti noe liknende?

Link to post
Share on other sites

Da er jeg klar med noen bilder, kanskje det kan gjøre det litt greiere:

 

Først en tegning fra clymers manual:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_005__Small_.jpg

Denne armen fungerer slik at den beveger seg når når jeg gir på til full-gass området. Beveger seg ikke ellers! (sannsynligvis for å gi fetere blanding ved full gass)

 

 

Så et bilde av armen som går til oljepumpa og den nevnte bensinslangen før jeg gir full gass: Dere ser av bildet at mekanismen ligger tett inntil en bensinslange som er beskyttet av ei plastkappe;

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_001__Small_.jpg

 

 

 

 

Her har jeg gitt full gass, og mekanismen henger seg opp i bensinslangen!

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_002__Small_.jpg

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som du bør finne en metode for å legge slangen på en annen måte. Hva med å plassere forgreiningen et annet sted? Kanskje plassere forgreiningen omtrent på det stedet som er etter slangeklemmen til slangen som peker ut mot høyre på bilde nummer to. Altså en litt lengre slangebit fra pumpa. Denne lengre biten gjør at du kan vinkle ut forgreiningen litt. Du sørger deretter for å dra slangen som i dag er problemet en annen rute slik at den ikke blir liggende i klem bak mekanismen. Litt vanskelig å se hvilke muligheter du har ut fra bildene, men jeg vil tro en permanent løsning ligger i denne retningen. Evt. må du kanskje lage deg et støttestag også som sørger for at slangene holder seg der du vil ha dem. Passe tykk tråd i rustfritt som du bøyer til rundt slangene, deretter bøyer til i en passende vinkel i forhold til et skruefeste et eller annet sted hvor du kan skru fast bøylen.

Link to post
Share on other sites

Tenker bare litt høgt nå , men kan det være at slangene er blitt stive med årene slik at dette nå har oppstått???

 

Skift slangen til en ny som sikkert er mykere og så er muligens problemet borte.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hmm, gode tips! Tror jeg skal se på muligheten til å flytte hele forgreningen, og plassere den på et "tryggere" sted. Problemet blir den slangen som er i veien da den kommer opp rett under forgasseren.

 

Kan det ha noe med at ting ligger og presser på armen til oljepumpa da? Denne armen er ganske lang, og dermed ganske lett "påvirkelig". Prøvde i går å flytte på kabelen til starteren (en av de to kablene dere ser på det siste bildet som er stripset med orange teip), og la den til venstre for mekanismen. Da så det ut til å fungere greit (enn så lenge....)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...