albin26 Startet 14.September.2016 Del på Facebook Startet 14.September.2016 Hei. Trenger litt hjelp av erfarne båtfolk her inne :) Har funnet båt på finn som jeg vurderer, men er litt skeptisk. Motoren er Aq1171a som er montert inn men aldri blitt blitt startet av eier pluss at alt av ledningsnett er heller ikke koblet opp. Burde jeg stå over dette prosjektet , eller kan det være håp og hva bør jeg se etter om det blir ett kjøp ? Om noen kan hjelpe meg så hadde jeg blitt veldig fornøyd Legger ved linkkode til finn om dere vil lese litt om den der FINN-kode: 81042748 Mvh Andreas Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Kjøp av Nidel 18 trenger litt hjelp hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 (redigert) Sånn generelt så hadde jeg vært skeptisk til såpass gammelt drev og innenbordsmotor. Iallefall hvis det ikke er ferdigmontert og kan testes før kjøp. Mangler det noe er det utrolig kostbart å kjøpe av forhandler, hvis de i det heletatt kan skaffe det. Jeg hadde nok sett etter et fungerende eksemplar med nyere motor. Redigert 14.September.2016 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnseeker Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Jeg er enig her. Mange av delene får du ikke tak i lenger nytt og brukt er det ingen garanti hvor lenge varer. Styr unna og finn noe du kan prøvekjøre og få hjelp til å en riktig tilstand på. Mye kan gå pent på tomgang men det er ikke sikkert du får båten opp i plan eller den går varm ved belastning osv. Prisen bør eventuelt ligge noe i nærheten av at du kjøper den uten motor.. Sitér dette innlegget Link to post
albin26 Svart 14.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2016 Ja er klar over at det er en del gammelt på denne båten, så får vel se etter noe annet . Har gitt han ett bud på 20000 som han også aksepterer , men kan fort bli dyrt om jeg må bytte drev og motor :( Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 (redigert) Litt skeptisk er bare fint å være men jeg syntes du ikke skal avskrive båten helt enda. Det står at motoren ble satt inn i 2014.Har motoren vært ute for overhaling?Hvis ja bør det finnes kvitteringer på deler og maskinering.Er det en brukt motor med ukjent stad som er montert inn?Hvorfor er instrumenter og kabelgater utmontert?Kanskje det er fordi det er byttet motormeke?Hvis ja.Hva med transam og drev?Passer dette hullet og er alle delene der?Hvordan er tilstanden på drev?Deletilgang til dette prosjektet ville jeg ikke begymret meg så mye over.På E-bay får man tak i det meste.Når det gjelder prisen er den etter mitt syn for høy med ukjent tilstand på motor og drev samt regn med kr 15000 til ny kalesje med stenger.Ser du kan få den for kr 20 000.Er du fingernem og har lyst på et prosjekt er det bare å kjøre på. Redigert 14.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
albin26 Svart 14.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2016 Takker for svaret jeg fikk fra deg. Jeg kommer nok til å ta turen for å se på den neste uke så får å spørre og grave litt :) Er nok litt fingernem men så får jeg litt hjelp av far om jeg står fast. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 Det er vel snakk om en AQ171 med et AQ290 drev? Dette er twin-cam motoren til Volvo fra midt på nitttallet omtrent, marinisert, med et av de beste drevene Volvo har laget. Ville ikke bekymret meg for hverken deletilgang eller driftssikkerhet på motor og drev. Sitér dette innlegget Link to post
albin26 Svart 15.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2016 Det er vel snakk om en AQ171 med et AQ290 drev? Dette er twin-cam motoren til Volvo fra midt på nitttallet omtrent, marinisert, med et av de beste drevene Volvo har laget. Ville ikke bekymret meg for hverken deletilgang eller driftssikkerhet på motor og drev. ja det stemmer det adeneo, Aq171a men med vp290 drev stod det i annonsen :) Sitér dette innlegget Link to post
Cranchi21 Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Hvordan gikk det med prosjektet? AQ171 er fin motor men har skjønt at eksos er nesten umulig å få tak i? Kan visst skaffes noe fra "down under" i Syrefast Sitér dette innlegget Link to post
eikern Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Hei Får ikke opp finn annonsen men ut i fra det jeg leser så er det mulig min sønn kjøpte denne på sensommeren. Var den til salgs i langesund? Vi prutet den fra 20000 til 6000kr Motoren er pellt ut og demontert og har dessverre stått full av vann så den er det godt med gravrust i syllinderene på. Resten ser ganske bra ut så nært som ett stempel, har fått tak i annen blokk men sliter med og få tak i nye stempler. Har fått tak i stempler til bilmotor men disse er 4mm høyere. Noen som har en elektronisk eller veit om det fins delekatalog på penta deler til denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Volvo Penta har online delekatalog med sprengskisser og det hele. Inklusiv deletilgang og pris Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Jeg kikket akkurat på Volvos onlinekatalog. Det ser ut som at stempel er ikke å oppdrive til denne motoren lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Rinlei Svart 22.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Kan dette være en mulighet? https://yoshifab.com/store/volvo-penta-151/171-86mm-replacement-pistons.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.