Benji Startet 15.September.2016 Link til dette innlegget Startet 15.September.2016 Lysten på ny båt har meldt seg ordentlig, i utgangspunktet hadde vi ikke tenkt før om 1 til 2 år, men...... En båt vi har sett på som vi liker veldig godt er Saga 315, den passer oss, og er en båt vi kan ha glede av i mange år fremover. Vi tenker vel som så at vi kjøper båt for å ha i 20 år pluss fremover nå - så er det opp til oss med vedlikeholdet. Har lest det jeg kan komme over om den i det siste, og det frister veldig. De fleste ble levert med Volvo Penta D4 220, eller 260 HK - ja noen med D4 300Hk, og noen med Yanmar. Hvilken av disse motorene er å anbefale, er det verdt å kjøpe en med 260 HK, og heller ett par år eldre, eller er 220 helt greit i denne båten. Toppfarten den er ikke store forskjellen - og den trives vel ikke over 20 knop allikevel - men hvordan blir marsjfarten og forbruk mellom de to. Tar det som en selvfølge at de barnesykdommene/problemene VP hadde i starten er borte, og at den er i god teknisk stand. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
176-671 Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 (redigert) Kom over og prøv 260. Støynivå, marsfart, forbrukstall - velkommen skal du være over til A-brygga. Eller alternativ transport hjem fra jobb i dag? Er på Vestfoldsiden. Redigert 15.September.2016 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Benji Svart 15.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Kom over og prøv 260. Støynivå, marsfart, forbrukstall - velkommen skal du være over til A-brygga. Eller alternativ transport hjem fra jobb i dag? Er på Vestfoldsiden. Sendte deg en forespørsel på IM på FB i går Og ja takk. 1 eller 2 av de vi har i havna ligger for salg ser jeg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Ms Fortuna Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Alle har vi vel ulike preferanser for hva man synes er støy, hvilke erfaringer man kommer fra osv, så man får nesten høre og se selv. Men har selv en Saga med D4 225 motor, som det forøvrig aldri har vært noe mikk med fra 2006. Har også lest alt om D4 motorer og vært skremt av det, ikke vær det... Men kunne jeg velge kunne jeg nok ønsket meg en 260 motor, mest fordi den går roligere. Støybildet blir litt annet i denne HT enn i en med bakvegg LS/315. Denne får jeg opp i maks 18 knop, med marsfart på ca 15. Er ikke så opptatt av fart så det holder i massevis for meg, og går mesteparten av tiden i 7,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Vi har en 2006-modell 315 med Yanmar 6LPA-DTP (240hk). Denne har utspring i samme motor som sitter i Toyota Landcruiser. Den leveres også i en 290-hesters versjon (6LPA-STP), hvor de bl.a. har putta inn 24 ventiler (vår har bare 12). Denne versjonen er bl.a. brukt i Riviera. Motoren vår har nå rundet 880 driftstimer og har så langt (vi kjøpte båten i fjor sommer) fungert helt utmerket. Motoren har et behagelig lavfrekvent "brummende" lydbilde. Mest brukte marsfart hos oss er hhv 7kn eller 13-16kn, avhengig av hvor travelt vi har det. Toppfarta ligger på 22-23kn, men som det er nevnt ovenfor her, så trives skroget best i hastigheter opp mot 20 knop. Når det gjelder forbruket, så har vi så langt i sommer. logget et gjennomsnittsforbruk på 11-12L/T. I 15-16 knop ligger det nok rundt 25-30L/T, men dette har jeg ikke fått sjekket så nøye. Vi er svært fornøyd med båten, både hva angår "boforholdene" og sjøegenskapene. For det meste er vi bare 2 stykker ombord, og da kan vi boltre oss med stikkøya som "lagerrom". Fire personer ombord går også helt greit, men da må mer bagasje stues ned i "kjelleren" under akterdekket. Med denne båten fikk vi for første gang autopilot. Denne funksjonen kan vi ikke få fullrost! Med sjøen på låringen, styrer den mye bedre enn skipperen! Ha dette i minnet når du vurderer båter! En annet moment å ta med seg er tilgjengeligheten til fabrikken. Enten man bare lurer på noe eller trenger deler, er alltid responsen rask og serviceminded. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 I løpet av mine 30 år som båt mann hadde jeg mine første 15 år med Volvo Penta det siste 15 årene har jeg kun holdt meg til Yanmar. For og si de kort de 15 årene jeg hadde med Volvo hvar det jeg vil kalle for en svært Dårlg opplevelse Ja for og si det som det var så var verktøyet svært ofte i bruk.Det 15 årene jeg har hatt med Yanmar så langt har ganske enkelt vært en svært behagligt tid rett og slett ikke noe som helst problemer med Motor. Jeg for min del kommer aldrig til og kjøpe en båt med Volvo Penta ombord det være seg nytt eller brukt . Det jeg har skrevet er opplevelsen jeg personlig har hatt med disse Motormerkene altså det er ikke noe nedrakking på Volvo . Andre for de jeg vet kan ha dårlig erfaring motsatt vei . Min anbefaling ser du etter Saga 315 prøv og finne utgaven med 240 Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 I løpet av mine 30 år som båt mann hadde jeg mine første 15 år med Volvo Penta det siste 15 årene har jeg kun holdt meg til Yanmar. For og si de kort de 15 årene jeg hadde med Volvo hvar det jeg vil kalle for en svært Dårlg opplevelse Ja for og si det som det var så var verktøyet svært ofte i bruk.Det 15 årene jeg har hatt med Yanmar så langt har ganske enkelt vært en svært behagligt tid rett og slett ikke noe som helst problemer med Motor. Jeg for min del kommer aldrig til og kjøpe en båt med Volvo Penta ombord det være seg nytt eller brukt . Det jeg har skrevet er opplevelsen jeg personlig har hatt med disse Motormerkene altså det er ikke noe nedrakking på Volvo . Andre for de jeg vet kan ha dårlig erfaring motsatt vei . Min anbefaling ser du etter Saga 315 prøv og finne utgaven med 240 Yanmar. He he, det var ærlige ord, og joda ikke uenig med deg. Har selv bare hatt Yanmar på innenbordsmotorer uten noe problemer overhode. Men er av den oppfatning at er en ting tatt vare på og stelt, så virker det, samme hva det heter, og er klar over at D serien til VP ikke har verdens beste rykte - spess de første årsmodellene - men det er også noen tusen av de på markedet hos eiere som er fornøyd - også er det ikke mange 315 med Yanmar på markedet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
blue moon Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 Ikke mange 77 med "ny" Yanmar i heller Benji, trodde du skulle ha den i 20 år pluss fremover :) Flott at klassikerne blir tatt vare på og lykke til med ny båtjakt! Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Benji Svart 16.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 Ikke mange 77 med "ny" Yanmar i heller Benji, trodde du skulle ha den i 20 år pluss fremover :) Flott at klassikerne blir tatt vare på og lykke til med ny båtjakt! Er ikke det, og jada, det er en båt vi kanleve med i flere år om vi vil. Ny motor er korrekt, den har passert 270 feilfrie timer på to år. Får ikke igjen det jeg har lagt i den, men den blir forhåpentligvis enklere å selge. Vi strekker sesongen for overnatting lenger og lenger, så lukket båt er nok vårt alternativ. Satser selv på en uke i båten i uke 42, men det går vel bra. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 I løpet av mine 30 år som båt mann hadde jeg mine første 15 år med Volvo Penta det siste 15 årene har jeg kun holdt meg til Yanmar. For og si de kort de 15 årene jeg hadde med Volvo hvar det jeg vil kalle for en svært Dårlg opplevelse Ja for og si det som det var så var verktøyet svært ofte i bruk.Det 15 årene jeg har hatt med Yanmar så langt har ganske enkelt vært en svært behagligt tid rett og slett ikke noe som helst problemer med Motor. Jeg for min del kommer aldrig til og kjøpe en båt med Volvo Penta ombord det være seg nytt eller brukt . Det jeg har skrevet er opplevelsen jeg personlig har hatt med disse Motormerkene altså det er ikke noe nedrakking på Volvo . Andre for de jeg vet kan ha dårlig erfaring motsatt vei . Min anbefaling ser du etter Saga 315 prøv og finne utgaven med 240 Yanmar. Har hatt begge deler, alle nyere en 2006 og har vært fornøyd med begge merkene. VP'ene er mer moderne motorer med common rail innsprøytning samt en del servicemessige ting som åpenbert er bedre enn på Yanmar. Oljefilterbytte gjøres helt uten griseri på VP, noe som var umulig på 6LYA-STP. Servicekostnadene er vel omtrent det samme, slipper heldigvis å tenke på ventiljustering på VP. Man slipper også unna med 2 sinker, der var vel 5 på Yanmar om jeg ikke husker feil. Er ikke betenkt på å kjøpe noen av merkene igjen forutsatt at man holder seg til nyere årgang. Det store servicenettet er en styrke for VP. Servicedeler til D-serien får man rundt hvert nes langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Som du selv skriver så trives ikke en Saga 29/ 315/ 325 (de har samme skrog) noe særlig over 20 knop. Ved høyere hastigheter risikerer du at båten planer på kjølen og blir svært ustabil. I "gamle" dager lærte vi at en dieselmotor er bygd for å kjøres hardt, dvs at man tar ut minst 3/4 av full effekt ved normal marsjhastighet og gjerne mer. Å tøffe omkring på tomgang over lengre perioder er ikke bra for motoren. Basert på dette vil jeg si at Saga'en er passe motorisert med 225 hk. Selv har jeg en VP41 motor på 193 HK. Jeg klarer meg OK, men kunne med fordel hatt 30 HK ekstra. Lykke til med ny båt. Saga er flotte båter. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Det kan høres normalt ut for denne båten ja. Jeg tar ut en motorbelastning på ca. 65% ved normal marsjfart. Da har jeg dratt av mellom 22% av farta jfr. toppfart. Eller ca. 18% på turtallet jfr. max om du vil. Motorene har nok belastning til at de holder seg reine og kjører bra men samtidig går de lett, noe som er en fordel for slitasje etc. Og motorene holder seg innenfor den høyeste delen av momentkurven. Dette er omtrent samme forhold som jeg hadde på forrige båt som hadde halvplanende skrog, dog med litt høyere fartspotensiale enn Saga 315. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Benji.. du må forklare hva som er bedre med Saga 315 contra denne, for jeg skjønner ikke ? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82871466 Er det fordi Sagaen ikke har "fly" at 315 er mer aktuell ? Hva er bedre på en 315 enn denne Rivieraen ? Jeg spør fordi jeg ikke skjønner hvorfor man betaler mer for samme årsmodell Saga. ? Hva er bedre med Sagaen ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Dette blir spennende, Benji. Du er selvsagt velkommen til å bivåne skuta. Blir mosseturer også nå som jeg kommer under kanalbroa i Moss. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
baatsman Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Benji.. du må forklare hva som er bedre med Saga 315 contra denne, for jeg skjønner ikke ? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82871466 Er det fordi Sagaen ikke har "fly" at 315 er mer aktuell ? Hva er bedre på en 315 enn denne Rivieraen ? Jeg spør fordi jeg ikke skjønner hvorfor man betaler mer for samme årsmodell Saga. ? Hva er bedre med Sagaen ? Er enig i dette. Fly og Bakdør er topp Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Worry II Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Er enig i dette. Fly og Bakdør er topp 2-0 til Huseklepp. Hva er bedre med 315 ? Jeg er slem nå, men tråkker utti med begge beina.. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Benji.. du må forklare hva som er bedre med Saga 315 contra denne, for jeg skjønner ikke ? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82871466 Er det fordi Sagaen ikke har "fly" at 315 er mer aktuell ? Hva er bedre på en 315 enn denne Rivieraen ? Jeg spør fordi jeg ikke skjønner hvorfor man betaler mer for samme årsmodell Saga. ? Hva er bedre med Sagaen ? Ikke noe galt med Rivieraen Worry, og se ikke bort fra at vi kommer for å se ombord,når det nærmer seg enda mer at vi skal handle. FB - nei ikke helt sikker på det, jeg kan ikke ha større båt enn at jeg kommer under brua i kanalen. Men en kandidat er den - også har den Yanmar. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Benji Svart 21.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 2-0 til Huseklepp. Hva er bedre med 315 ? Jeg er slem nå, men tråkker utti med begge beina.. Overhode ikke slem. Er en god kandidat og står på blokka. FB, litt usikker der, vil under Kanalbrua hjemme. Når vi skal handle blir det trolig vår siste båt, skal holde i 20 år + da må vi prøve å få så ny som mulig for pengen vår. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kystskippern Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Men hvordan er det å skru på motoren i disse båtene? Motorrommet virker helt "pakket". Kommer man til på sidene og i front på motoren? Ser at gearkassen er tilgjengelig fra lasterommet. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Men hvordan er det å skru på motoren i disse båtene? Motorrommet virker helt "pakket". Kommer man til på sidene og i front på motoren? Ser at gearkassen er tilgjengelig fra lasterommet. Ja det er litt trangt der, men man kommer til de punktene en skal. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 ..., jeg kan ikke ha større båt enn at jeg kommer under brua i kanalen. Jeg går under Mossebrua med antenner oppe Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Jeg går under Mossebrua med antenner oppe Bra - da ble den enda mer interessant. Vi kommer nok til å be om en titt ombord en dag.. Men vi skal ikke bytte før om 1 til 2/3 år. Husker du hva som var siste produksjonsår på den. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 (redigert) Husker du hva som var siste produksjonsår på den. Du vet hvor jeg "bor" Ble produsert fram til og med 2012, men mulig det er laget et par i ettertid også. Med 6LPA-STP2 på aksling, får du mye problemfri båt. http://huseklepp.no/index.php/riviera-925 Ta en titt på delepriser også: http://huseklepp.no/index.php/delebestilling Redigert 21.September.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Men hvordan er det å skru på motoren i disse båtene? Motorrommet virker helt "pakket". Kommer man til på sidene og i front på motoren? Ser at gearkassen er tilgjengelig fra lasterommet. Jeg har en Saga 315 med Yanmar 6LPA-DTP. Klart det er trangt nedi der, men jeg har ikke noen problemer med å utføre vanlig service (bytte olje på motor og gir, filtere, sinkanoder og frostvæske). Til høsten er planen å bytte impeller, og jeg regner med at dette også skal gå greit ved å demontere hele vannpumpa. Den hengslede store dørkluka i salongen gir grei adkomst til toppen og SB side av motoren. Når en så i tillegg fjerner den ca 20cm brede dørkplata inn mot hovedbryterne, får man tilgang til det som befinner seg på BB side av motoren (bl.a. sjøvannspumpe, olje-/dieselfilter/drivstoff-lufting og avtappingskraner for kjølevæske). I skottet mellom motor og stikkøye er det ei demonterbar luke som gir adgang til fronten av motoren (dynamorem og registerrem). Bakkant av motoren (f.eks. eksosbend) og girkassen får man tilgang til via ei hengslet luke inn fra rommet under akterdekket. Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 21.September.2016 Link til dette innlegget Svart 21.September.2016 Det er godt å høre, Saga 315 og Viknes 1030 står på listen over mulige båter etter et par år i en Jeanneau 42 DS seilbåt. Seilbåten er solgt så nå vingler jeg stadig mellom en daycruiser (Nordkapp 760) og Viknes eller Saga. Blir nok en avgjørelse i løpet av høst/vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.