Jump to content

Uttern D66 vinterlagring, noen spørsmål


Joltus

Recommended Posts

Eg vurderer å la båten ligge i havna i vinter istedetfor å betale for vinteropplag etc.

Sjekket med forsikringen, hvis eg ikke skal bruke den mellom 15november og 15 mars blir forsikringen faktisk billigere, ved bruk stiger prisen med 6-700 kroner. 

Båtplassen betaler eg for året rundt, og har strøm tilgjengelig.

Sparer vinteropplag.

 

Eg har havnekalesje på båten, så eg kan ta av hovedkalesjen og lagre dette innendørs, samme med puter og alt annet i båten. Og får eg tømt vanntanken så er det jo intet som kan fryse.

Hvis eg velger løsningen med å ikke bruke den om vinteren tar eg nok ut batterier og en del annet stæsj også.

 

Hva tenkes? Sparer en del tusen på å ikke ta den opp mer enn puss og evt. prosjekter i vinter. Samt at eg får mulighet til å bruke den. Planen er isåfall å ta den på land i en mnd eller to for mekking, da får den jo litt fri fra sjøvann. For så å ha den utpå.

 

Blir ting for gale så kan eg alltids ha den i hagen en periode.

Varme på i båten må eg jo ha, dette har eg allerede tilgjengelig.

 

Båten er jo en daycruiser, uttern d66. 

 

Men har eg glemt noen alvorlige ting her som gjør at eg absolutt ikke bør vurdere dette? Vil tro havnekalesjen får noe mer juling enn inne i en låve selvsagt, men tror nesten at dette går i pluss over det lange løp.

Link to post

Jeg gjorde dette med min båt vinteren som var. Ingen problem, tok ut madrasser, la putene inne i kabinen og hadde en vifteovn på lav termostat på inne i kabinen. Gikk helt fint, rakk mindre turer enn håpet på (ble vel 2-3), men det henger også sammen med små barn.

 

Havnen var trygg og god ift vær og vind. Bor på Vestlandet.

 

Men når det var kuldegrader ble det jæ**** kaldt å kjøre i 25-30 knop når vinduene var frosset og jeg måtte ha hodet opp i vinden ? Kjøper finlandshette og skibriller til årets vinterturer!

Link to post

Det går helt fint å ha båten på sjøen om vinteren her i Stavanger-området. Har ikke benyttet varme annet enn en frostvakt i motorrommet, men latt to avfuktere stå for innemiljøet. Du har ikke akterkabin, så da klarer du deg med en avfukter. Meaco DD8L er en grei modell som sørger for godt innemiljø. Puter kan trygt ligge i båten og så er du raskt klar for tur når sjansen byr seg. Tømmer ut alt vann og tar av dusjslangen. Batteriene klarer seg godt i båten. De tar ikke skade av noen kuldegrader, de yter bare litt mindre der og da.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post

Glimrende.

 

Oppnår da å spare mange tusen kroner samtidig som eg øker brukstiden på båten.

 

Ligger i havna i Hommersåk. Eneste er nordvesten som tar godt her. Men med havnekalesjen blir vindfanget betydelig redusert.

 

Avfukter bør eg kanskje investere i. Har en liten ovn fra biltema som bør klare å holde over 0 grader framme i kabinen. På den måten vil jo varmen stige ut av kabin og ut i cockpit området. Så får me eliminere alt av små lekkasjer inn i cockpit og kabin.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Avfukteren setter jeg forøvrig i vasken med en kort slange slik at vannet renner rett ut. Da slipper en søl under tømming og at tanken går full. Bror min har også en D66, men klarer ikke helt å se for meg om du klarer å få plassert avfukteren i vasken.

 

Det finnes billigere avfuktere, men denne teknologien fungerer også når det kommer ned i null grader ute. Sandstrøm har også en variant som fungerer, men der går vifta kontinuerlig. Har selv begge to. Se også denne tråden for erfaringer: https://baatplassen.no/i/topic/95214-noen-som-har-meaco-dd8l-t%C3%B8rkerotorbasert-avfukter/

Link to post

Avfukter i vask kan bli utfordring ja :) Og det er vel ikke vits å sette avfukter ute i cockpit? Der er det jo i praksis friluft...

 

Får se litt utover ka eg gjør. Begynner hvertfall med varme framme og dørene litt oppe. 

 

Ligger midt på brygge D eg. Godt i skjul bak et par prinsesser. 

 

Er stort sett ikke noe problem å få sett om båten vinterstid. Er på jobb i perioder, men ellers er det bare å traske ned for å kvikk kikk.

Link to post
  • 1 måned senere...

En ting.... Når eg har vært ute og kjørt så spyler eg gjennom mercuryen med ferskvann.

 

Renner alt dette vannet ut når eg har tiltet motoren? Eller kan dette ferskvannet fryse? Finner lite informasjon om behandling av denne motoren i kuldegrader.... Men regner med at den skal tåle det uten at man må gjøre noe ekstra?

Link to post

Operating in Freezing Temperatures

When using your outboard or having your outboard moored in

freezing or near freezing temperatures, keep the outboard tilted

down at all times so the gearcase is submerged. This prevents

the trapped water in the gearcase from freezing and causing

possible damage to the water pump and other components.

If there is a chance of ice forming on the water, the outboard

should be removed and drained completely of water. If ice

should form at the water level inside the outboard driveshaft

housing, it will block water flow to the engine causing possible

damage.

 

 

Må ha den tiltet ned ja.... Men et det nok å tilte den ned og så opp igjen? Eller ligger det fortsatt vann igjen da?

 

Men tolker er det helt feil hvis eg leser teksten som at hvis det blir isdannelse rundt motoren så må den dreneres helt?

 

Hvordan gjør folk dette i praksis da?

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...