Jump to content

Noen som har Meaco DD8L tørkerotorbasert avfukter


Targa 23.1

Recommended Posts

Jeg kjøpte en slik i fjor høst, og kjørte den en del i båten i forbindelse med at båten gikk i opplag. Veldig effektiv maskin, og jeg synes at lufta i båten ble veldig mye bedre.

 

I vinter har den vært veldig god å ha i vaskekjelleren for klestørking. Anbefales!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne på forsommeren, og er strålende fornøyd så langt. Sengetøyet var knusktørt gjennom hele sommeren, selv da vi tørket regntøy inne i lugaren.

http://www.jula.no/luftavfukting-20-l-dogn-d-520-400-w-417035

Sjekket litt rundt på en del forum for proffe VVS folk, og denne fikk gode skussmål.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Den fra Jula ligner da mistenkelig på den jeg kjøpte på Maxbo for 1400,- for et par-tre år siden. Funker ikke da tempen nærmer seg 0 grader. Ellers OK, men ingen "Munter"

Munter solgte de forøvrig på "Båter i Sjøen" i forrige uke til 16000,-

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg Kjøpte ogsåen Maeco DD8L for et års tid siden. Har stått ombord i båten høsten og vinteren igjennom og holdt det tørt ombord. Brukte den også flittig i sommer når vi hadde lanstrøm i gjestehavner. Tørker håndlkær og vått tøy på et blunk om bord og drenerer rett i kjøsvinet. Kjempefornøyd..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt DD8L junior,og er nettop begynt å bruke den.30 fots lukket båt.Skuffen er full fra en dag til neste,to dager på rad.Har stengt de luker og ventiler som kan stenges,men er usikker på om det er godt nok.Vil jeg bare fortsette å avfukte hele vestlandet om jeg ikke gjør noe med f.eks dørksluker og noen andre skroggjennomføringer som kan slippe inn frisk fuktig luft?

Link to post
Share on other sites

...Vil jeg bare fortsette å avfukte hele vestlandet om jeg ikke gjør noe med f.eks dørksluker og noen andre skroggjennomføringer som kan slippe inn frisk fuktig luft?

Ja! Fuktig luft kan trenge inn selv den minste sprekk og ventil, men klart, det hjelper godt på at du har lukene igjen. Etter hvert som interiør, kjølrenne og skrogtrekk blir tørrere og tørrere vil vannmengden du klarer ta ut av lufta minke, men så lenge båten ikke er absolutt hermetisk tett vil det alltid sive inn litt fuktig luft. De nye Meacoene skal ha en økonomifunksjon som gjør at vifta ikke sviver hele tiden. Har du en slik avfukter trenger du i alle fall ikke være så redd for strømforbruket når båten har blitt skikkelig tørr :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er støynivået fra denne avfukteren? Særlig opplevd støynivå... Sammenlign gjerne med elektriske vifteovner mtp støy.

Vurderer å sette inn avfukter i høst/ vinter. Har bodd i båten siden medio mai, men kommer sannsynligvis til å trekke med meg dyna ut i leiligheten etterhvert. Dog kommer jeg til å bo i båten en del i høst/vinter uansett for å teste ut hvordan det går. Tørr båt er alfa omega. For oss som har gamle båter er det et must å sørke for at alle dekksgjennomføringer er tette så det ikke kommer inn vann.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Leste gjennom spesifikasjonene og fikk noen svar..

Ionisering av lufta betyr at den tar knekken på bakterier. Mugg f.eks. Og det er ikke å forakte.

 

Men det står at w forbruk gir w i varme. Mao om den bruker 500w, gir den da like mye varme som en regulær varmeovn på 500w?

 

Setter jeg en oppsamlerdunk nedi kjølen med lensepumpe og nivåvakt, så skal vel det hele gå av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk en tur på vaskerommet for å sjekke litt. :-)

Den lager såpass mye lyd at jeg ikke ville hatt den i et rom jeg skal sove i. Det gjelder enten den står på Minimum/Low eller Laundry (som er maks). Avfukter-delen lager like mye lyd uansett hastighet, høres det ut som. Det er vifta som blåser varmluft som øker i støynivå når effektiviteten økes.

Om den gir 500 watt vet jeg ikke, men den gir en fin lunk i vaskekjelleren. Jeg skal bruke den i båten i helga, og regner med at den avgir tilstrekkelig med varme der foreløpig.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Sitter i skrivende stund i salongen i seilbåten. har en keramisk vifteovn, 1500 w, som går på laveste hastighet og et støynivå jeg ikke tenker over. Den støyer, det gjør den, men ikke plagsom, selv om den er 2 meter unna. Hvor mange w den forbruker nå, vet jeg ikke, men det er ikke mer enn 9 grader ute og jeg svetter her inne. Rigget opp termometer nå som viser 30 grader 30 cm fra taket og 23 grader på salongbordet. Dersom avfukteren gir 500 w varme ved 500w forbruk, er jo det topp.

 

Dog stusser jeg over spesifikasjonene, som sier at den fungerer i alle temperaturer, men senere skriver at den fungerer mellom 0 og 35.

 

Samtidig ser jeg at det finnes rotasjonsavfuktere som blåser fuktig luft via

60mm slange ut av båten via dekksgjennomføring. Tenker da på Acetec RD40. Da slipper men oppsamlertank.

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den fungerer vel på lavere temperaturer enn de fleste andre avfuktere i tilsvarende prisklasse, har jeg forstått. Men neppe noe særlig under 0.

 

I båten bruker jeg forøvrig gjerne min gamle Wilfa vifteovn. Den var kjempedyr, 14-1500 kroner på slutten av 80-tallet. Men den er helt suveren, for den er så og si helt lydløs.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Da har jeg knust sparebøssa, som skulle gå til kjølekompressor til kjøleboksen, og handlet DD8L. Rakk å sette i støpselet og trykk "on" før jeg kjørte på jobb i dag. Det blir det spennende å se resultatet i kveld. I dag morges var det en del kondens på vindu og taket over køya og generelt tiltagende kondens i fotenden i køya, helt fremme i forpigen. Hvordan det blir i morgen tidlig etter en natts søvn får være det vitenskapelige forsøket. Gleder meg!! -elsker plug and play produkter.

Link to post
Share on other sites

Har vert i båten i helgen. Jeg bruker avfukteren på laveste nivå om natten og hører da ikke noe særlig til vifta. Da jeg kom ombord på fredag hadde avfukteren som vanlig stått på med slangen lagt nedi avløp. Likevel hadde vannbeholdern fylt seg opp og avfukteren hadde da slått seg av slik den skal. Hva kan være grunnen til at vannet renner i beholdern i steden for gjennom slangen? Slangen har selvfølgelig fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...