Jump to content

Tips til service,diagnose og servicedeler Evinrude E-tec 75-90


Gullfisk

Recommended Posts

Jeg har blitt eier av en 2014 75hk Evinrude E-tec, som skal ha sin første service. Tok en telefon til nærmeste forhandler, og fikk oppgitt en pris på 6-7000 :sweat:. Har ikke sjekket med flere enda, men tenker jo at jeg heller gjør det selv. Har funnet en servicemanual for 2007 på nett, og vurderer å kjøpe diagnoseverktøy på ebay  http://www.ebay.com/itm/PROFESSIONAL-Evinrude-Diagnostic-Kit-E-tec-Ficht-EMM-diagnose-restoring-update-/190868940025?hash=item2c70ace4f9:g:2kkAAOSw9k5XQdpM&vxp=mtr

 

Noen som har fått andre priser på service?

Dere som gjør service selv, har dere en forhandler å anbefale for kjøp av servicedeler?

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Stokken Båt og Motor for deler til Evinrude. Raske og dyktige, finner fram det du skal ha på et blunk.

 

Når det gjelder garanti så fikk jeg greie på fra min leverandør (Mercury) at jeg kan ta service selv uten å miste garantien. Må da bruke orginaldeler og dokumentere jobben.

Link to post
Share on other sites

Første service er vel etter 3 år så da er den vel brukt 3 sesonger?

Siden dette er en 2-takter så er det ikke mye som trengs å gjøres i utgangspunktet. Iallefall ikke om timetallet er normalt for fritidsbruk.

 

Bensinfilter, girolje, anoder, div. smørepunkter og litt annet småtteri. Kanskje tennplugger men spørs jo timetallet også.

Så gode muligheter for verksted å ta seg godt betalt.

Impeller er neppe nødvendig å bytte om motor var tatt i bruk i 2014, men de har kanskje tatt det med også og da spretter jo summen fort opp noen tusenlapper.

Jeg byttet impeller etter 5 sesonger på en Honda 90 og kunne ikke se forskjell på gammel og ny impeller. Så det er sjelden noe å stresse med.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har fått en pris til nå på 6000 inkl deler. Det som skal gjøres, er bytte av impeller, termostat, plugger, pakninger på dyser, girolje, bensinfilter, annoder, i tillegg til smøring og diagnose. Motor har vel gått ca 60-70t nå så synes jo det er mye å gjøre allerede. Prisen er kanskje ikke så ille som først antatt, hvis alt dette blir gjort, men er det nødvendig å bytte termostat og dysepakninger etter så få timer? Heller mot å bytte filter, girolje, plugger, impeller, og sjekke anoder og smøre opp jeg altså, også heller kjøpe diagnoseverktøy selv.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg lyst å kommentere ...

 

En impeller holder normalt svært lenge, alt er avhengig av selvfølgelig hvor mange timer motoren har gått, men dersom motoren brukes kun noen timer på sommeren så holder den i 10 år.

 

Termostat byttes dersom det er noe feil med temperaturen på motoren, ikke før. Spyl motoren regelmessig innvendig med ferskvann og frostveske, holder i 10 år.

 

Plugger, tja, før byttet jeg plugger hvert år, bare tull. Kanskje greit å bytte etter 70 timer.

 

Pakninger på dyser, hmmmm, skal de av med dysene, det tviljer jeg på, de tas av å renses dersom motoren går urent eller indikerer noe feil.

 

Girolje, etter min vurdering burde oljen vært byttet hvert eller annenhvert år, greit å bytte etter tre år.

 

Bensinfilter i båt og motor bør byttes ofte, etter tre år er noe lang tid, burde byttes etter andre sesong.

 

Anoder, dersom båten har ligget på vannet (saltvann) i tre år så kan det hende at anodene er spist opp, men har du båten på sjøen i noen uker på sommeren så holder de i 10 år. Jeg gjør de rene hvert år slik at jeg holder kontroll på dem.

 

Smøring, 5 smørenipler, de kan du smøre selv, helst før sjøsetting og etter opptak, dvs flere ganger i året.

 

Diagnose, tja hva skal man si, diagnose tar man dersom det har vært noe feilindikasjon. Software oppgradering kan ha en misjon dersom motoren ikke går helst som du mener.

 

For å være helt korrekt så finner du hva som skal gjøres med din motor på service i håndboka, de aller fleste punktene er kun sjekkpunkter (å se).

 

Båtbransjen er der hvor bilbransjen var for mange år siden, dvs de har mye å lære i dag.

 

Det jeg har skrevet over er min personlig meninger er basert på mange år (30 år) med påhengsmotor (Mercury, Johnson, Yamaha og Evindrude).

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig i dine synspunkter John_Kr, og har erfart mye av det samme, dog med mindre påhengere 4-25hk. Girolje og filter har jeg byttet hvert år, og ellers smøring og visuell sjekk. E-tec har kun en anode på brakett, som er i vann hele tiden, så det er vel den som blir spist. De to andre blir jo løftet ut av vannet ved kai. Diagnoseverktøy blir mest fordi jeg har litt morro av slikt.

Link to post
Share on other sites

Termostaten kan i enkelte tilfeller gro igjen om motoren ikke kjøres i ferskvann jevnlig og lenge nok. Spesielt før vinterlagring.

Men det er jo noe man ser når man tar den ut, hvis man da ikke har fått temperaturvarsel på forhånd.

E-tec har jo forøvrig en egen vinterkonserveringsrutine for å fylle sylindre med oljerik bensin.

 

Etter 60-70 timer skulle det hverken være nødvendig å bytte tennplugger eller så altfor mye annet, i utgangspunktet iallefall.

Å bytte impeller er iallefall penger ut av vinduet.

På 4-taktere holder pluggene gjerne 300-400 timer men vanligvis noe mindre på en 2-takter. Men det er vel 3 år/300 timer på E-tec?

Og det er jo ikke årene som spiser plugger normalt sett. Men det er jo bare å ta dem ut og sjekke.

Husk at de må tilbake i samme sylinder da de skal være indeksert (retningsbestemt). Iallefall skulle de det for få år tilbake.

Relativt dyre plugger til E-tec men her er det jo bare 3 av dem. Husk altså at de må indekseres ved montering (hvis det ikke er helt nye pluggtyper nå da).

Kan være smart å ha en ekstra plugg i tilfelle man ikke får indeksert alle pluggene skikkelig.

 

Forfillter/vannutskiller bør jo båten ha, iallefall om det er fast tank. Og det må jo sjekkes/byttes.

 

Pakninger på dyser? På E-tec heter det injektorer og er svære greier. 

Har ennå verkstedhåndboken til min forhenværende E-tec 50. Byttet injektorer på den i 2009.

Bygde om fra 40 til 50 hk og monterte motorstyring og injektorer som var kalibrert til hverandre. Men husker ikke helt ang. pakningene.

Men det står nok i boka mi. 40/50 og 75/90 har jo samme sylindre og injektorer, bare forskjellig antall.

Hvis du ikke har verkstedhåndbok så finner du nok både nye og brukte på ebay relativt rimelig. Greit å ha i bokform og ikke bare digitalt syns nå jeg da.

 

Diagnosekit får man jo for en billig penge på ebay så det er jo kjekt å ha uansett. Der følger det jo med verkstedhåndbøker på DVD-plata.

Og ja girolje bør nok gjøres etter to sesonger hvis man ikke gidder hvert år pga. få gangtimer.

Evt. kan man uansett tappe av en skvett for å sjekke etter vann i oljen (husk å toppe nivået da).

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 . Motor har vel gått ca 60-70t nå så synes jo det er mye å gjøre allerede. 

 

Vel det som er greia er jo at Evinrude har gått på nok en smell mht hva som ble lovet og hva produktet faktisk holder. Altså så har  Evinrude havnet i samme gamle suppa som så mange ganger før og E-tec viser seg å bare være sorgen og krever enormt med vedlikehold og påkost for å holde det gående. Akkurat som ficht og dess like. På godt norsk bere driten.

Hva skjedde med de lovte 3 års totalgarantiåra? Det ble da lovet at det ikkje skulle koste ei krone å eie da det var totalgaranti på absolutt alt. ja kjøss katta

 

Noe tips til det du spør etter kan eg ikkje hjelpe deg med men du skal få et mye bedre tips. Selg skiten så fort som bere fysisk mulig"! Løp&selg gjerne med tap for at det vil koste så altfor mykje å beholde kan eg garantere med 100% sikkerhet.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel det som er greia er jo at Evinrude har gått på nok en smell mht hva som ble lovet og hva produktet faktisk holder. Altså så har  Evinrude havnet i samme gamle suppa som så mange ganger før og E-tec viser seg å bare være sorgen og krever enormt med vedlikehold og påkost for å holde det gående. Akkurat som ficht og dess like. På godt norsk bere driten.

Hva skjedde med de lovte 3 års totalgarantiåra? Det ble da lovet at det ikkje skulle koste ei krone å eie da det var totalgaranti på absolutt alt. ja kjøss katta

 

Noe tips til det du spør etter kan eg ikkje hjelpe deg med men du skal få et mye bedre tips. Selg skiten så fort som bere fysisk mulig"! Løp&selg gjerne med tap for at det vil koste så altfor mykje å beholde kan eg garantere med 100% sikkerhet.

Kraftig ute av kurs kanskje :-)

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vel det som er greia er jo at Evinrude har gått på nok en smell mht hva som ble lovet og hva produktet faktisk holder. Altså så har  Evinrude havnet i samme gamle suppa som så mange ganger før og E-tec viser seg å bare være sorgen og krever enormt med vedlikehold og påkost for å holde det gående. Akkurat som ficht og dess like. På godt norsk bere driten.

Hva skjedde med de lovte 3 års totalgarantiåra? Det ble da lovet at det ikkje skulle koste ei krone å eie da det var totalgaranti på absolutt alt. ja kjøss katta

 

Noe tips til det du spør etter kan eg ikkje hjelpe deg med men du skal få et mye bedre tips. Selg skiten så fort som bere fysisk mulig"! Løp&selg gjerne med tap for at det vil koste så altfor mykje å beholde kan eg garantere med 100% sikkerhet.

Hadde båt med 175 E-tec og syntes det var en bra maskin. Har du noe dokumentasjon som bakgrunn for dine noget bestemte meninger?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Eg har overhodet ikkje noe behov for å 'dokumentere' noe som helst. Det er ingen bestemt mening.  Informasjonen om dette er heller lett tilgjengelig om en gidder sjekke litt rundt fremfor å bare spør den ene som har en slik som alltid vil svare at det en har nå er verdens beste åkke som. Skulle tro man hadde laget den selv. Det er et tips , om en velger å sjekke det opp eller oversjå det får være opp til hver enkelt såklart.

Og i den sammenheng kan eg også nevne at eg undrer meg veldig på hvor latterlig lite folk sjekker opp før en handel og at absolutt alt skal graves i etter en handel. Bakvendtland

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knurrbart slår til igjen  :smiley: Men det er nok Ikke nødvendig å ta alt bokstavelig.

At noen få har vært uheldig med E-tec opp igjennom årene er jo en kjennsgjerning (feil med injektorer).

Men etter 13 år på markedet så er nok majoriteten av brukerne stort sett fornøyde såvidt jeg vet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jasså du? slår Knurrbart til?  slår til med litt realistiske betraktninger da antar eg du meina. Denne utrolig naive potetbondementaliteten som rår her til lands er ei skam. Det finnes ikkje et eneste sted hverken på papir eller på nett i dette land som har journalister med integritet av noe slag. Det er bare rein ja og ha  og alt er såå bra. Alt i norsk presse er rein presentasjon av produkter og ingenting annet. Trenger ikkje lese artiklene engang lenger da man veit akkurat ka som vil stå der kvar eineste gang om man har sett reklamen for aktuelt produkt eller merke. Også har vi denne at ingen vil innrømme noe som helst galt med akkurat det de har, et heilt ufattelig tåpelig karaktertrekk som svært mange er rammet av. Skal heller mødest i i åresvis med store utgifter enn å innrømme? at noe man har kjøpt er dårlig sort. Snakk om misforstått stolthet. Akkurat som de hadde laget produktet sjøl.

 

Er  det noe som er sikkert så er det at i dag lærer ingen noe som helst av fortiden. Er det noen her som i det heile tatt har hørt om ficht?  som var direkte årsak til OMCs konkurs. Nei tenkte det, E-tec er stort sett bare en 'videreutvikling' som fortsatt plages av de samme gamle tinga. Du kan sminke en gris så mykje du vil men det er fortsatt en gris.

 

Men kjære vene man står da fritt til å gjøre akkurat som en vil. Om en vil lukke øya og dure på så be my guest. Eg har da intet å tjene på andres ulykke

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jamen i alleverden knurrebart jeg har en etec 150 hk 2008 modell som jeg nå har eid i 2 år uten noe som helst feil. Før denne hadde jeg en etc 90 hk i 2 år den og uten en eneste hoste. Ser at servicen kan virke dyr men deler du den utover 3 år blir det vel omtrent det samme som en firtakter. Stammer denne holdningen din fra at du kanskje har hvert en av de uheldige ficht eierne? Etech har nok og hatt noen tilfeller men det samme har jaggu andre motormerker og hatt. Som jeg har oppfattet det jeg har lest av brukererfaringer er etecen en pålitelig, artig og kraftig motor noe som og er min erfaring

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

min diagnose måtte være å legge om kostholdet til mindre huggorm til frokost. Og kanskje en reboot for så å oppdatere programvaren til siste versjon. Kanskej bytte til dynamamisk ram slik at det statiske ficht opphengingen kan slettes. Legg så inn E-tec.

 

Snap out of it! Les en gang til fra starten - det er ingenting i denne tråden som handler om denne teknologien. Ingenting.

Link to post
Share on other sites

Også har vi denne at ingen vil innrømme noe som helst galt med akkurat det de har, et heilt ufattelig tåpelig karaktertrekk som svært mange er rammet av.

Den der skal jeg gi deg rett i bartemann.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Naturligvis har de fleste hørt om Evinrude/Johnson Ficht og Ficht RAM, motorene som ingen vil ha.

Men da BRP overtok OMC fikk de etterhvert mere orden på sakene.

At prinsippet for Ficht og E-tec ligner er jo klart, men bl.a injektorene er da endret/rekonstruert slik at de faktisk funker over tid.

 

Her en "morsom" artikkel fra år 2000 om fiklete Ficht 

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/fiklete-ficht

 

Nå kan man faktisk få service på sine E-tec injektorer http://www.etecinjectors.com

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...