index Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Sliter med å skifte impelleren til sjøvannspumpen. Den sitter rett og slett ille fast! Har prøvd med flat spisstang, vannpumpetang og til slutt en bøyd spisstang (som jeg måtte full fart til Clas Olsson og kjøpe i kveld). Men den vil ikke slippe taket! Trangt er det også... Er det noen som har noen gode tips om hvordan man får ut en slik impeller? Den forrige båten min hadde membranpumpe, så jeg har ikke vært borti dette før. Så nå er jeg passe desperat og mottakelig for alle slags tips som kan løse dette problemet. Motoren er forresten en Ford/Sabb 2401E. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Onsing Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Hei Har du mulighet til å skru av hele vannpumpa? Da er det lettere å få tak på den. Quote Link to post
index Posted June 15, 2005 Author Share Posted June 15, 2005 Det lar seg nok gjøre, men det blir noen timers arbeide. Mye som må skrues av først for å komme til.. Så jeg hadde håpet å slippe det alternativet! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cirkeline Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 (edited) Vil du låne en liten impelleravtrekker av meg? Jeg må sende den i posten i alle fall siden du bor vestpå. Når du er ferdig så returnerer du den bare. Du trenger ikke mer plass enn 70 mm på utsiden av pumpa for å få impelleren ut. Bare gi meg en IM så ordener jeg dette. XD3P Edited June 15, 2005 by XD3P (see edit history) Quote Link to post
GOE Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Ville nok ha brukt en impelleravtrekker som XD3P sier i sitt innlegg. Da slipper du å være uheldig å få ødelagt noe også. Lykke til. Quote Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
index Posted June 15, 2005 Author Share Posted June 15, 2005 Vil du låne en liten impelleravtrekker av meg? Jeg må sende den i posten i alle fall siden du bor vestpå. Når du er ferdig så returnerer du den bare. Du trenger ikke mer plass enn 70 mm på utsiden av pumpa for å få impelleren ut. Bare gi meg en IM så ordener jeg dette. XD3P <{POST_SNAPBACK}> Det hadde jo vært supert! Du sier at jeg trenger 70mm på utsiden av pumpa: Gjelder dette rundt hele impelleren, og i så fall hvor langt utenfor? Braketten til oljefilteret står bak pumpa, og dekker muligens litt av impelleren nederst. Ser ut som det er rundt fire cm mellom dem. Vil det bli plass til avtrekkeren da? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cirkeline Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Avtrekkeren stjeler 32 mm. når du har den inne i pumpehuset og skal ta tak i impeller. Den impelleren jeg måler med her er 30 mm. tykk. (Jabsco 1210) Så har jeg lagt til 10 mm. til litt plass. Når alt er ute så blir det 62 mm pluss litt klaring. Får du ut impeller et lite stykke så kan du ta av avtrekker og så gripe fatt med ei vannpumpetang. Denne har jeg laget selv for å avhjelpe problemet med "trange plasser" .Avtrekkeren trenger bare denne plassen midt på pumpa (senter av impeller). Det var underlig om ikke du får dette til. XD3P Quote Link to post
Stranna Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Hei, jeg sliter hver gang jeg skal skifte impeller - sitter som regel dønn fast. Hva er en impelleravtrekker - og hvor får man tak i noe sånt? Er den beregnet til en bestemt størrelse på impelleren, eller er det en "universalgreie"? En liten sak til - hvor ofte skifter dere impeller? Jeg har en Jabsco pumpe med impeller på ca 8-10 cm i diameter, pleier å skifte hvert år (100-150 timer). Synes impelleren ser fin ut - men bedre å skifte for ofte enn å ligge i stiv kuling med kokende motor...? Quote Link to post
Lars H. Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Hei. Jabsco har en avtrekker for impeller. Men den koster nesten tusenlappen! Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Cirkeline Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Nå har jeg sendt avtrekkeren til Index så skal han prøve. Denne avtrekkeren er universal og tar minimalt med plass, Jabsco sin er ubrukelig på trange plasser, den er alt for høy så klaring mellom pumpehus og motorskott må være myyyyyeeeeee.. XD3P Quote Link to post
index Posted June 16, 2005 Author Share Posted June 16, 2005 Ser fram til å få prøvd denne avdrageren, den høres ut som akkurat det som skal til for å lokke impelleren ut fra gjemmestedet sitt... Lurer egentlig litt: Hvis det skal være så vanskelig å skifte impeller, er det da i det hele tatt noen vits i å ha med reserveimpeller i båten? Da bør man vel nesten ha en avdrager liggende i båten også, slik at det faktisk er mulig å skifte den... Eller er det bare det at den gamle har stått i såpass lenge at den har satt seg ekstra godt fast? Den har visstnok stått der i tre år, og akslingen ble ikke smurt når den ble satt inn. Den er kanskje lettere å få løs hvis man skifter hvert år? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Posted June 17, 2005 Author Share Posted June 17, 2005 Mottok avdrageren fra XD3P i dag, og etter litt kluring og enkelte omhyggelig utvalgte bannord (trangt nedi der må vite) så løsnet endelig impelleren. Så nå er ny impeller på plass, oljefilter montert og ny olje fylt på. Startet opp, og den pumpet fint som bare det. Hva skulle jeg gjort uten baatplassen.no? Her finner man løsningen på det meste... Veldig sporty gjort av XD3P å sende meg avdrageren som måtte til. Så enkelt kan et stort problem løses! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vikers Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 (edited) Mottok avdrageren fra XD3P i dag, og etter litt kluring og enkelte omhyggelig utvalgte bannord (trangt nedi der må vite) så løsnet endelig impelleren. Så nå er ny impeller på plass, oljefilter montert og ny olje fylt på. Startet opp, og den pumpet fint som bare det. Hva skulle jeg gjort uten baatplassen.no? Her finner man løsningen på det meste... Veldig sporty gjort av XD3P å sende meg avdrageren som måtte til. Så enkelt kan et stort problem løses! <{POST_SNAPBACK}> Ja, det er båtkultur på høyt plan her - vi mangler bare flaggheising og firing til rette tider! Flott at det ordnet seg for deg, men kan du svare meg på hva en impeller er, hva den gjø og hvor den sitter? Jeg sitter på skolebenken her - i 1. kl. Edited June 17, 2005 by vikers (see edit history) Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
eysteind Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Ja, det er båtkultur på høyt plan her - vi mangler bare flaggheising og firing til rette tider! Flott at det ordnet seg for deg, men kan du svare meg på hva en impeller er, hva den gjø og hvor den sitter? Jeg sitter på skolebenken her - i 1. kl. <{POST_SNAPBACK}> En impeller sitter i et hus på en aksling i som kommer ut av motoren. Inn i dette huset er det en slage som kommer fra sjøvannsinntaket, og et slange som går videre. Den har skovler slik at når motoren går, går akslingen rundt, og skovlene pumper saltvannet gjennom motoren og motoren blir kjølt ned. Er ikke så veldig god til å forklare... Quote Link to post
vikers Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 En impeller sitter i et hus på en aksling i som kommer ut av motoren. Inn i dette huset er det en slage som kommer fra sjøvannsinntaket, og et slange som går videre. Den har skovler slik at når motoren går, går akslingen rundt, og skovlene pumper saltvannet gjennom motoren og motoren blir kjølt ned. Er ikke så veldig god til å forklare... <{POST_SNAPBACK}> OK...så dette er en slags automatisk pumpe på saltvannskjørte motorer. Betyr det at det er bygd anderledes på ferskvannskjølt, eller pumper impeller da ferskvann rundt som normalt?, for så at sjøvannet kjøler ferskvannet? Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
eysteind Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 OK...så dette er en slags automatisk pumpe på saltvannskjørte motorer. Betyr det at det er bygd anderledes på ferskvannskjølt, eller pumper impeller da ferskvann rundt som normalt?, for så at sjøvannet kjøler ferskvannet? <{POST_SNAPBACK}> Har igrunn ikke så mye peiling selv, men impelleren pumper saltvann også på en ferskvannskjølt motor, men saltvannet går ikke gjennom motor slik at denne blir rustet, men går da gjennom en varmeveksler å kjøler ned ferskvannet før saltvannet går ut sammen med eksosen. Dette er det som er mest vanlig. Det finnes også båter som har kjølerør utvendig der vannet sirkulerer og blir nedkjølt, men dette er ikke så vanlig på fritidsbåter... Quote Link to post
vikers Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Har igrunn ikke så mye peiling selv, men impelleren pumper saltvann også på en ferskvannskjølt motor, men saltvannet går ikke gjennom motor slik at denne blir rustet, men går da gjennom en varmeveksler å kjøler ned ferskvannet før saltvannet går ut sammen med eksosen. Dette er det som er mest vanlig. Det finnes også båter som har kjølerør utvendig der vannet sirkulerer og blir nedkjølt, men dette er ikke så vanlig på fritidsbåter... <{POST_SNAPBACK}> Så jeg skal altså ha en slange fra impellerhuset til varmeveklser og derfra slange til motor og en til eksosrøret? Jeg kan allerede mye mer om en impeller! Takk så langt! Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Guest Lady H Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Til XD3P Du har visst kommet over et redskap som mange av oss savner, hvor kan vi få kjøpt denne avdrageren og hva er prisen. Quote Link to post
eysteind Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Så jeg skal altså ha en slange fra impellerhuset til varmeveklser og derfra slange til motor og en til eksosrøret? Jeg kan allerede mye mer om en impeller! Takk så langt! <{POST_SNAPBACK}> Her stopper eg! Nå tror eg du må spørre noen andre. Har igrunn ikke noe peiling på motor. men hvordan din merzedesmotor er oppbygd, vet ikke eg. Hadde selv en Yanmar, og der var alt "innebygget". Lykke til med motoren. Skulle selv ønsket at eg kunne litt om motorer selv. Blir fort dyrt når eg må leie mekanikere for 700kr/t.... Quote Link to post
Cirkeline Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 (edited) Til Lady H Denne impelleravtrekkeren har jeg tegnet og selv laget 3 prototyper på. Det var den siste versjonen Index lånte av meg. Min egen motor har liten klaring til motorskott (ca.8 cm fra pumpehus) og bytting av impeller må for min del må foregå enkelt og greit. Også innsetting av impeller skulle kunne gjøres med samme verktøyet. Å bruke et par skrutrekkere for å vippe den ut er ikke så bra fordi annleggsflaten der pakningen skal sitte blir skadet, dermed lekkasjeproblemer. Sjøvannslekkasje av enhver art er ikke aksptabelt, så derfor dette iniativet. Litt tålmodighet nå så skal vi se hva dette blir til. XD3P Edited June 18, 2005 by XD3P (see edit history) Quote Link to post
Arild.endal Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Vil du låne en liten impelleravtrekker av meg? Jeg må sende den i posten i alle fall siden du bor vestpå. Når du er ferdig så returnerer du den bare. Du trenger ikke mer plass enn 70 mm på utsiden av pumpa for å få impelleren ut. Bare gi meg en IM så ordener jeg dette. XD3P Vil du låne en liten impelleravtrekker av meg? Jeg må sende den i posten i alle fall siden du bor vestpå. Når du er ferdig så returnerer du den bare. Du trenger ikke mer plass enn 70 mm på utsiden av pumpa for å få impelleren ut. Bare gi meg en IM så ordener jeg dette. XD3P Vil du låne en liten impelleravtrekker av meg? Jeg må sende den i posten i alle fall siden du bor vestpå. Når du er ferdig så returnerer du den bare. Du trenger ikke mer plass enn 70 mm på utsiden av pumpa for å få impelleren ut. Bare gi meg en IM så ordener jeg dette. XD3P Vil du låne en liten impelleravtrekker av meg? Jeg må sende den i posten i alle fall siden du bor vestpå. Når du er ferdig så returnerer du den bare. Du trenger ikke mer plass enn 70 mm på utsiden av pumpa for å få impelleren ut. Bare gi meg en IM så ordener jeg dette. XD3P Hei. Fant denne gamle tråden. Jeg sliter med samme motor og skifting av impeller, Viksund 27 fot. Har revet av skovlene på den gamle impelleren, men får den ikke løs. Har du fortsatt den avtrekkeren, og er det mulig å få låne den? Bor i Troms. Får besøk av sønn fra Oslo om ti dager og han vil gjerne ut og fiske og dykke. Quote Link to post
Hafrsfjord Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Her har du muligheten til å kjøpe Impellerverktøyet.......Kanskje du trenger det flere ganger?: http://www.mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter Quote Link to post
index Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 Anbefaler alle å ha en McPeller liggende i båten i tilfelle impellerhavari. Jeg har begge to i verktøykassen, men bruker stort sett den minste da det er den som passer best hos meg. Et utrolig nyttig hjelpemiddel, særlig om impelleren ligger vanskelig til. Og så unngår man å skade tetningsflatene til pumpa, noe som er lett å gjøre med andre løsninger siden godset i huset er såpass mykt som der er. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Her har du muligheten til å kjøpe Impellerverktøyet....... http://www.mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter Det eneste jeg finner om den er her fra 2011 i RS bladet, alle ander linker er døde. http://www.redningsselskapet.no/om-oss/rs-magasinet/_attachment/133257?_ts=130d0ff4abf Og her http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=33297932 Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Figaro Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Anbefaler å kjøpe settet med vingemuttere for å feste lokket til impellerhuset. Mye lettere enn å fumle med en skrutrekker på dårlige messingskruer. Fåes hos Mortensen teknikk, som også er oppfinneren av mc. Peller. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts