Jump to content

DIY: Lage gjør det selv guide for sesongservice på DPH drev

Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg vet at det er mange her som gjør sesongservice på DPH drev selv het inne. Jeg har tenkt å prøve meg selv på dette arbeidet selv i vinter. Tenker å bygge en enkel bukk, ta av drev og propeller, skifte olje og belger ++. I fjor ble alle oppgraderinger gjort på merkeverksted, samt trykktesting så dersom det ikke er kommet vann i olje eller belger skulle alt være i orden.

Så spørsmålet er om noen har en gjør det selv guide skritt for skritt, eller om noen kunne laget en slik denne høsten? Pretty please? ?

Drevet jeg skal gjøre service på er et 2007 DPH DuoProp. Tusen takk!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 2 uker senere...

Jeg har så smått startet planlegging av service på drevet.

Hva skal gjøres: 

- Rengjøring og vask

- Demontering av propeller

- Skifte av olje

- Skifte belger

- eksos om nødvendig

- knutebelg hvert år

- Skifter ut anoder

- Skifte olje

- Stoffe drevet

Er denne listen komplett? Hvilken rekkefølge gjør man dette? Tenker at jeg må handle inn olje, oljepumpe, nye o-ringer til tappeplugg/dipstick(?), belger med nye slangeklemringer, anoder samt noe for å drive ut festeboltene. Er det noen som har noe tips her? Jeg bevitnet AB Marine ta av drevet med et kjempeverktøy som de selv hadde laget. Er det noe hendig ferdiglaget her man kan benytte? 

Jeg tenker meg det som følger. Etter opptak vasker jeg hele båten under vannlinja, samt rengjøring av drev. Så fort jeg har fått plassert båten der den skal stå for vinteren demonterer jeg propellene. Neste på programmet er skifte av oljen. Det er her jeg er litt usikker, bør jeg utsette dette til drevet er tatt av båten? Etter oljeskift avmonterer jeg drevet og plasserer det på en bukk for vinterlagring. Belgene kontrolleres og klargjøres for evnt skifte. Ved montering på våren benyttes ny(e) belger, nye splinter brukes ved sammenmontering. Når monteringen er komplett stoffer jeg og monterer nye anoder (ingen stoffing under anodene selvsagt).  

Er det noen problemer med vannintrengning i oljen eller f.eks. noe snøre eller dritt viklet inn i propellene leverer jeg drevet på kontroll hos verksted. Tar ikke meg av skifte av shims eller trykktesting o.l. 

Fant følgende video på 290 drev demontering: https://www.youtube.com/watch?v=9PHWOZY0UVM&list=PLDRXpcf6F--43xc8bFGbD27GtjHOU005d Regner med at DPH ikke er så veldig forskjellig utover at det veier en god del mer. Finnes det lignende steg-for-steg instruksjon på DPH så imøteser jeg det gjerne. Avmontering av propellene har jeg gjort før så det er vel en grei sak. Oljeskifte regner jeg med at jeg finner ut av. Er det peilepinne på toppen av DPH drevet? Er det viktig at man pumper opp oljen fra bunnpluggen og opp? 

Hei,

Ligger litt etter med lovnad om beskrivelse!

Verktøy

30 mm pipe til ytre propell-mutter

Volvo propellverktøy til indre propell-mutter

(Stor rørleggertang til propellverktøy)

Torx T40 og T45

Lang 21mm pipe for å slå inn festebolter

Skralle, forlenger og latmannsarm

Evt bukk til drevet, min er 53 cm høy og det er 11 cm åpning øverst

bilde

Servicedeler

Drevolje - jeg har brukt VP original hittil

6 stk store splinter og 1 liten splint(gearvire)

Nye o-ringer til påfyllingsplugg og avtappingsplugg

knutebelg - Volvo har vinglet litt med intervall for skifte men mener de sier 2 år nå

Eksosbelg - kun sjekk, rengjøring for rur. Vet ikke om Volvo har spesifisert noe intervall på bytte av denne.

Drevspray og grunning

Demontering

1. Demonter propellere (se intstruksjonsbok), Mener det er høyregjenger på begge propellmuttere, altså moturs for å løsne, selv om manualen min sier noe annet.

2. Skru av øvre plastdeksel rundt drev (seks skuer - T45). Jeg plukker også av sink og det nedre plastdekselet med en gang.

3. Løsne påfyllingsplugg for olje bak øvre dekselet (stor plugg i messing) 30 mm pipe. Jeg løsner bare nå, og gjør resten av service hjemme. Hvis du skal tappe olje - skru den ut.

4. Løsne feste til gearwire og ta ut splint og løsne wiren fra drevet.

5. Skru opp slangeklemme til knutebelg og eksosbelg. NB sjekk at det ikke kommer vann ut av knutebelg. Noter gjerne posisjon på slangeklemmer, men det følger med monteringsbeskrivelse til nye belger.

6. Løsne bolter til styresylindrene på hver side ved å ta ut splint og bolt (4 stk) slik at disse henger løst

7. Ta ut splint til boltene som feste powertrim sylindere. Ta ut boltene og løsne powertrim-sylindere fra drevet

8. Løsne slangeklemme til vanninntak-slange og løsne slangen fra drevet. Kan hende du må trimme drevet litt opp for å komme til denne.

9. Sett på plass bukk eller støtt opp drevet godt, da det er løst etter neste punkt

10. Skru ut bolter på skjoldet som låser festeboltene. Slå forsiktig inn festeboltene med lang 21 mm pipe og klubbe, gjerne gummiklubbe. Forsiktig her da drevet er løst når boltene er inne.

11. Når festeboltene er slått inn skal drevet være løst og kan løftes bort

12. Jeg pleier å la belgene sitte på over vinteren og eventuelt tette de med passende lokk.

Service:

1. Skru opp påfyllingsplugg øverst på drevet

2. Skru av plastdeksel ved aksling ved å løsne to skruer - tror de er T45

3. Tapp av olje på drev ved å åpne bunnplugg (liten skrue nederst T40). Oljen renner sent, men vent til ca 5, 4 liter er tappet av. Er den missfarget må verksted kontaktes.

4. Skift O-ring i bunnplugg og gummipakning i påfyllingsplugg

5. Hev drevet til 35 grader og fyll på ny olje, 5,4 liter helt opp. Stram godt begge plugger. Hev og senk drevet en gang og sjekk oljenivå
  6. Skrap drevet rent for rur så godt det lar seg gjøre. Evt. vask med noe som løser de opp.
  7. Jeg har brukt Jotun drevspray og grunning de siste årene. Synes den virker helt greit. Pleier å stoffe drevet på våren.

Skal få satt sammen en beskrivelse av montering også

Tusen takk for detaljert beskrivelse! :) 

Sist gang vi hadde service på drevet tror jeg det bare ble stoffet med Jotun spray. hva er grunnen til at man bruker drevspray og / eller grunning? Holder det ikke med stoffingen? 

Dette burde kunne gå veldig bra. 

Er det noen triks ved påmontering av drivknuten o.l.? Vi kan evnt komme tilbake til det, eller kanskje det sier seg selv? 

Denne kommer du tilbake til, beklager masingen! 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Jotun spray og drevspray er nok det samme. 

Jeg har brukt Jotun Vinyl Primer og Jotun Optima Aqualine på drevet i alle år og vært fornøyd med det. Kjørte på med Vinyl Primer på hele drevet første gangen før stoffing med Aqualine, men nå brukes primer bare ved flassing. 

Drivknuten kan være noe lei å få på plass - første gangen trodde jeg virkelig at jeg gjorde noe galt da jeg ikke klarte å få drevet på plass!!. Jeg tror trikset er å få drevet i riktig høyde før man prøver å dytte det på plass. 

Ja supert, da er det samme som vi har gjort. Optima Aqualine var det vi behandlet med sist året. Har fungert greit ser det ut for selv om båten fortsatt er på vannet. En god bukk er nok nøkkel. Skulle gjerne hatt en sånn ducky men den er jo sykt dyr. En kjapp bukk skal nok bygges. 

Takk igjen! 

Prøver meg på beskrivelse av montering også.

Sjekk disse linkene for VP sin beskrivelse:
baatplassen dokumentarkiv: Volvo Penta drev - post #1

Boatinfo Installering av DPH/DPR side 58 - 63

MONTERING:

Glemte Fleksibel skrutrekker for slangeklemmer og vannfast fett i oversikt over verktøy og utstyr man må ha.

Rengjør skjoldet og alle slanger for rur. Dekk det som ikke skal stoffes og spray hele greia med drevspray. 

1. Slå ut festeboltene om det ikke allerede er gjort, rengjør dem

2. Sjekk plastforingene på drevarmen, bytt ved behov. Jeg har brukt de 2 - 3 sesonger.

3. Tre knutebelg på skjoldside, dersom den ikke sitter på fra høsten. Pass på å at belgen er montert med ”Engine side” og  ”Up” riktig. Kjenn at den sitter godt i spor. Monter slangeklemme kl. 3 og stram så hard som mulig med skrue nedover

4. Tre på eksosbelg på skjoldside. Pass på at ”Up” peker opp. Kjenn at den sitter godt i spor. Monter slangeklemme kl. 3 og stram så hard som mulig med skrue oppover.

5. Løft drev på plass, og juster høyde nøyaktig. Tror det er letter å få drevet på plass da.

6. Ta litt fett på aksel og forsøk å tre knuten på plass mot aksel – juster slik at den glir på plass med hendene inne i belgen. Det kan være litt kronglete å få det på plass.

7. Har man rettet opp drevet riktig skal det være mulig å juster det forsiktig på plass slik at ”armer treffer hull for bolter på skjoldet (Pass hender og fingre!). Her har jeg ofte slitt litt med å finne riktig høyde/vinkel på drevet for å få det til å gli på plass.

8. Smør de store festeboltene med fett og bank/dytt dem på plass når hull på skjold og hull på armer på drevet er overens. Sjekk at låsesporet er riktig på plass, sikt inn i hull på skjoldet. Fest deretter boltene med skruer (litt fett på dem i følge manual). Dersom festeboltene ikke er riktig på plass er det ikke mulig å få på plass låseskruene.

9. Moter knutebelg på drev. Kjenn at den sitter godt i spor. Monter slangeklemme kl. 6 med skrue styrbord og stram så hard som mulig.

10. Rens bolter for power-trim og styresylindre. Smør dem inn med fett

11. Fest power-trim med boltene, dyttes inn ovenfra og låses med splinter.

12. Fest styresylindrene  med boltene, dyttes inn ovenfra og låses med splinter.

13. Fest gasswire i hakk på festebeslag. Tre mutter i enden på gasswire på den lille hendelen på drevet og sett på plass splint og splitt denne.

14. Fest liten stålwire på gasswire-beslaget og fest beslaget

15. Hev drevet fra styreposisjonen til høyest stilling. Følg med og se at det ser ok ut

16. Moter eksosbelg på drev. Enklest med drevet trimmet opp noe. Kjenn at den sitter godt i spor. Monter slangeklemme kl. 10 med skrue nedover og stram så hard som mulig med skrue nedover

17. Moter slange for vann på drev. Kjenn at den tres godt inn på stuss. Skru opp slangeklemme og monter den kl. 8 med skrue oppover og stram så hard som mulig. Brett enden på slangeklemmen over skruen.

18. Monter ny sink nederst på skjoldet

19. Monter nedre plastdeksel med ny sink

20. Monter øvre plastdeksel

Flott med slik beskrivelse for oss som er nye på drev av året!

Hva gjør dere med vinterkonservering med glykol?

Kjører dere frostvæske mens drevene henger på slik at de får seg en gjennomspyling via retur fra motor/eksosbelg eller er det ikke nødvendig?

Vet at de renner tomme men tenker at en runde med frostvæske hindrer tæring.

Flott med slik beskrivelse for oss som er nye på drev av året!

Hva gjør dere med vinterkonservering med glykol?

Kjører dere frostvæske mens drevene henger på slik at de får seg en gjennomspyling via retur fra motor/eksosbelg eller er det ikke nødvendig?

Vet at de renner tomme men tenker at en runde med frostvæske hindrer tæring.

jeg med dph drev, så tar jeg av drevet, og setter på en "forlenger" av litt mindre dimensjon enn s-slangen som er vannintaket på drevet.

deretter suger den da opp vann fra en stor bøtte og får ferskvanns kjørt den.

når dette er gjort, er det ofte greit å ha en kompis i båten eller bak, for da fyller jeg opp bøtta med frostveske, og da den kommer ut eksosen, skrur av maskinen. voila

• 4 uker senere...

Jeg lot det renne gjennom drevet i dag men jeg må også lagre drevet kaldt i vinter.

Men nok om det. Jeg klarer ikke å få ut boltene som drevet henger etter. Har prøvd å banke med 21mm pipe med både hammer og klubbe. Har ikke prøvd slegge men synes det blir litt voldsomt. Bolten sitter dønn. Den ene klarte jeg å bevege 3-4mm før den satt seg. Den andre har ikke rikket seg så vidt jeg kan bedømme.

Har noen noe tips til avtrekkerverktøy som kan skaffes fra biltema, chlaso, jula e.l.?

Bomma et par ganger med hammeren så tommelen min orker ikke mer!

Men nok om det. Jeg klarer ikke å få ut boltene som drevet henger etter. Har prøvd å banke med 21mm pipe med både hammer og klubbe. Har ikke prøvd slegge men synes det blir litt voldsomt. Bolten sitter dønn. Den ene klarte jeg å bevege 3-4mm før den satt seg. Den andre har ikke rikket seg så vidt jeg kan bedømme.

Har noen noe tips til avtrekkerverktøy som kan skaffes fra biltema, chlaso, jula e.l.?

Har selv erfart dette :smiley: beste måten er sikkert å få skrudd den ut, selv brukte jeg "brutal" makt. En slik bitspipe snudd med hylsa inn og slegge. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Piper-adaptere-og-forlengere/Bitspiper-12-2000019333/

Ellers er et tips for neste sesong når bolten skal monteres; er å bruke fint smergelpapir på bolt og hullet slik at bolten glir lett igjennom, så smøres bolten med vannfast fett før montering. Da bør alt komme lett av neste gang.

Jeg lot det renne gjennom drevet i dag men jeg må også lagre drevet kaldt i vinter.

Bare for å sjekke, har du skrudd ut låsbolten for opphengsboltene? Det glemte jeg nemlig i år og lurte en stund på hvorfor boltene bare gikk et par mm innover!!

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Vis emner ut fra nøkkelord:

Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

• Statistikk

• Antall medlemmer
      102862
  • Create New...