dieselfan Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Brukte innvendig lageruttrekker sammen med glidehammer. (også benevnt som napper, sleidehammer, sjokkhammer osv) Link to post
Sjøbliss Svart 1.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Ja de der så lure ut. Har fått ut den ene. Sloss med #2 her i regnet! Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 1.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Der kom drevet av! Sikkert hjemme i huset. To og en halv time slit endelig over. Makan! Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Hei, jeg leser litt her og der at det ikke er nødvendig å bytte knutebelgen hvert år. Jeg kjøper orignal fra Volvo dele nummer 3594509 og bytter hvert år. Er det fortsatt slik at det er anbefalingen? Noen snakket om en 5 års-belg....? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Ghiblien Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 (redigert) Sjøbliss skrev for 1 time siden: Hei, jeg leser litt her og der at det ikke er nødvendig å bytte knutebelgen hvert år. Jeg kjøper orignal fra Volvo dele nummer 3594509 og bytter hvert år. Er det fortsatt slik at det er anbefalingen? Noen snakket om en 5 års-belg....? Fra manualen: Kontrollera skicket på drivknutsbälgen en gång om året. Den måste bytas om det finns några synliga sprickor eller andra defekter. Drivknutsbälgen ska bytas var 200:e driftstimme. Dog i en serviceprotokoll jeg har fra VP så står det bytte hvert 200 time / hvert år. Så det kommer litt an på hvilken dokumentasjon man leser. Ser også mange sier det anbefales å bytte annenhvert år, men da med kontroll hvert år. Mange sier også de bytter hvert år, som en billig forsikring. Jeg havner i sistnevnte kategori, på akkurat det punktet ser jeg ikke nødvendigheten av å ta den risken det måtte innebære å ikke bytte belg hvert år. Redigert 4.Oktober.2018 av Ghiblien (see edit history) Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370 Tidligere båter: Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260 Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt. Link to post
Sjøbliss Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Er i prinsippet enig og jeg bytter nok igjen i år. Men noen skriver noe om longlife belg... #usikker Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Gabi Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Dette handler kun om hvilken risiko du selv ønsker å legge opp til. Belgen tåler kanskje 2-3 år, men HVIS den av en eller annen grunn blir lekk kan konsekvensene bli store og dyre. Hovedpoenget for bytte av belg årlig blir først og fremst at du slipper å fintitte på belgen om den eventuelt kanskje har en ørliten sprekk pga skjellrur som ved sving og tilt kan utvikle seg. Vanskelig tema dette her uansett. Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 @Billie, var det deg jeg nettopp møtte i Son? Min olje ser slik ut. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Hei Sjøbliss og takk for en hyggelig prat. Olja på bildet ser OK ut. Jeg har løsnet alle 4 småbolter og tatt de helt ut. Hengslebolter er slått helt inn til belg. Løsnet begge belger, vannslange og girvaier uten særlige problemer. Olja har spor av vann. Står og sedimenterer. MEN, drevet sitter bom fast i bakkant. Jeg rykker drevet opp og ned mens jeg drar drev og bukk bakover. Til ingen nytte. Det sitter fast. Hva er galt? How to fix? Mvh Frustrert Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Hei @Billa takk det samme! Du har jo kommet et godt stykke på vei ?? Det er nok bare akslingen som sitter litt hardt. Den er koblet sammen i "lengderetningen". Skal bare dras rett akter for å løsne. Dersom det sitter hardt er det bare å bruke mer kraft. Tar du hånda inn i knutebelgen kjenner du koblingen etter knuten som er på drevsiden. Brukt en jekkestropp og en venn for å få sakte dratt det bakover? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Jekkestropp er en god idee, men jeg står i et telt og det er ingenting å feste til i bakkant. Jordvoll bak teltet. Kunne stemplet fremover mot opplagsstøtta, men der står nok bukken i veien. Er det mulig å jekke det forsiktig fremover på noe vis med f.eks en biljekk? Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Hva med å lage en bukk av to tom fire mot akterspeilet og så bruke stropp? Evnt en bil eller noe du kan sette på andre siden av jordvollen? Eller laaaaaaaangt tau. Må være noe å feste i et sted (om ikke det er havet bak vollen ?). Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Tenker at noen ikke har brukt fett på den akslingen når de satte den sammen. Var det vann i knutebelgen? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Det var ikke fukt i knutebelgen Har en idee; spenner en >4 m 2x4 tom horisontalt over teltet bakside og fester jekkebåndet der. Bør gå Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Slå ned noe i bakken i tillegg?? Lykke til! Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Scand 360 dc Svart 31.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2021 Jeg slet også noe veldig i fjord høst med disse boltene som skal slås inn for å løsne drevet. Jeg måtte varme opp transom, og slå veldig hardt å lenge før boltene løsnet. Ved montering av drevet igjen, filte jeg litt med en rundfil i hullene bolten står i, så litt pussepapir på selve bolten. Satt den inn med fett å slo den på plass. Når jeg skulle ha disse av igjen i høst, slo jeg di lett løs. Link to post
Sjøbliss Svart 27.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Hva tenker dere om denne giroljen? Er ikke så galt men den er heller ikke helt rein synes jeg. Skulle gjerne sett den klarere.... Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chiefengineer Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Du har en del innblanding av vann i olja. Det er det ingen tvil om. Bytt olje og se om tilstanden er lik neste oljebytte. Da bør du evt. vurdere å gjøre noe med akseltetningen. Men husk å bytte O-ring på fyllepluggen og pakning på drenspluggen også sånn at ikke disse lurer deg. Det er i utgangspunktet også flere andre steder det kan komme inn vann på et DPH-drev. Gjennom tetning i gearsjalter, gjennom pakning mellom øvre/nedre gearhus, gjennom akseltetning, gjennom tetninger i fylle og tømmeplugg. Noen av disse er naturlig nok mindre sannsynlige enn andre, men de er der like fullt. Hvor mye vann du har i olja kan du evt. få vite ved å spandere en oljeanalyse til Invicta, det gir svar på en hel den andre interessante ting ift. øvrig slitasje også. Ut i fra fargen ville jeg ikke bli overrasket om det er 5-10% vann i denne olja. Link to post
Sjøbliss Svart 27.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 (redigert) Da ringer jeg til Ingar tror jeg ? tusen takk for svaret @Chiefengineer! Og ja, o ring og pakning er byttet hver gang jeg skifter olje. Redigert 27.November.2021 av Sjøbliss (see edit history) Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 1.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 Girolje. Jeg fyller helt til smekk fullt. Tilter opp og ned. Står over natta og så helt fullt. Er det riktig? Skal man bare fylle 5,5 liter og ferdig arbeid? (Sistnevnte krever også litt opp og ned med drevet for å få til) Kan det bli for fullt? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lazyjack Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 På mitt DP 290-D1 går det ca. 2 7 liter. 5,5 liter hørtes voldsomt om det ikke er for to drev ? Fyller man fullt vil vel olja presses ut gjennom simmeringer når den varmes opp vil jeg tro.... Link to post
Dr Nelson Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 (redigert) Ja, det går 5,5L olje på DPH drev. Fyll til det er fullt, ned med drevet og opp igjen. Etterfyll, ferdig. Tviler på VP mekaniker kjører innom alle drev dagen etter servicen og etterfyller. Redigert 1.April.2022 av Dr Nelson (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn