Jump to content

DIY: Lage gjør det selv guide for sesongservice på DPH drev

Sjøbliss

Recommended Posts

• 1 år senere...

Hei, jeg leser litt her og der at det ikke er nødvendig å bytte knutebelgen hvert år. Jeg kjøper orignal fra Volvo dele nummer 3594509 og bytter hvert år. Er det fortsatt slik at det er anbefalingen? Noen snakket om en 5 års-belg....? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev for 1 time siden:

Hei, jeg leser litt her og der at det ikke er nødvendig å bytte knutebelgen hvert år. Jeg kjøper orignal fra Volvo dele nummer 3594509 og bytter hvert år. Er det fortsatt slik at det er anbefalingen? Noen snakket om en 5 års-belg....? 

Fra manualen: Kontrollera skicket på drivknutsbälgen en gång om året. Den måste bytas om det finns några synliga sprickor eller andra defekter. Drivknutsbälgen ska bytas var 200:e driftstimme. 

Dog i en serviceprotokoll jeg har fra VP så står det bytte hvert 200 time / hvert år. Så det kommer litt an på hvilken dokumentasjon man leser.

Ser også mange sier det anbefales å bytte annenhvert år, men da med kontroll hvert år. Mange sier også de bytter hvert år, som en billig forsikring. Jeg havner i sistnevnte kategori, på akkurat det punktet ser jeg ikke nødvendigheten av å ta den risken det måtte innebære å ikke bytte belg hvert år. 

Redigert av Ghiblien (see edit history)

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Dette handler kun om hvilken risiko du selv ønsker å legge opp til. Belgen tåler kanskje 2-3 år, men HVIS den av en eller annen grunn blir lekk kan konsekvensene bli store og dyre. 

Hovedpoenget for bytte av belg årlig blir først og fremst at du slipper å fintitte på belgen om den eventuelt kanskje har en ørliten sprekk pga skjellrur som ved sving og tilt kan utvikle seg. 

Vanskelig tema dette her uansett. 

• 2 uker senere...

Hei Sjøbliss og takk for en hyggelig prat. Olja på bildet ser OK ut.

Jeg har løsnet alle 4 småbolter og tatt de helt ut. Hengslebolter er slått helt inn til belg. Løsnet begge belger, vannslange og girvaier uten særlige problemer. Olja har spor av vann. Står og sedimenterer.

MEN, drevet sitter bom fast i bakkant. Jeg rykker drevet opp og ned mens jeg drar drev og bukk bakover. Til ingen nytte. Det sitter fast.

Hva er galt? How to fix?

Mvh Frustrert

E610F68B-E07A-4442-948F-536CD97D4E23.jpeg.6249948e8deeb739c7c67a563a0166b3.jpeg

964D4D2F-1BE2-4556-80D9-F4730BCD4490.jpeg.a3d65c9c383ae06530f7dca48d556309.jpeg

5E593ED4-C12B-4A43-84FF-D70F6A07180D.jpeg.ee4fc67c6e0d38c648c96a28efab9731.jpeg

Sushi

Hei @Billa takk det samme!

Du har jo kommet et godt stykke på vei ?? 

Det er nok bare akslingen som sitter litt hardt. Den er koblet sammen i "lengderetningen". Skal bare dras rett akter for å løsne. Dersom det sitter hardt er det bare å bruke mer kraft. Tar du hånda inn i knutebelgen kjenner du koblingen etter knuten som er på drevsiden. Brukt en jekkestropp og en venn for å få sakte dratt det bakover?

Jekkestropp er en god idee, men jeg står i et telt og det er ingenting å feste til i bakkant. Jordvoll bak teltet. Kunne stemplet fremover mot opplagsstøtta, men der står nok bukken i veien.

Er det mulig å jekke det forsiktig fremover på noe vis med f.eks en biljekk?

Sushi

Hva med å lage en bukk av to tom fire mot akterspeilet og så bruke stropp?

Evnt en bil eller noe du kan sette på andre siden av jordvollen? Eller laaaaaaaangt tau. Må være noe å feste i et sted (om ikke det er havet bak vollen ?).

• 3 år senere...

Jeg slet også noe veldig i fjord høst med disse boltene som skal slås inn for å løsne drevet. Jeg måtte varme opp transom, og slå veldig hardt å lenge før boltene løsnet. Ved montering av drevet igjen, filte jeg litt med en rundfil i hullene bolten står i, så litt pussepapir på selve bolten. Satt den inn med fett å slo den på plass. Når jeg skulle ha disse av igjen i høst, slo jeg di lett løs.

• 4 uker senere...

Du har en del innblanding av vann i olja. Det er det ingen tvil om. Bytt olje og se om tilstanden er lik neste oljebytte. Da bør du evt. vurdere å gjøre noe med akseltetningen. Men husk å bytte O-ring på fyllepluggen og pakning på drenspluggen også sånn at ikke disse lurer deg.

Det er i utgangspunktet også flere andre steder det kan komme inn vann på et DPH-drev. Gjennom tetning i gearsjalter, gjennom pakning mellom øvre/nedre gearhus, gjennom akseltetning, gjennom tetninger i fylle og tømmeplugg. Noen av disse er naturlig nok mindre sannsynlige enn andre, men de er der like fullt.

Hvor mye vann du har i olja kan du evt. få vite ved å spandere en oljeanalyse til Invicta, det gir svar på en hel den andre interessante ting ift. øvrig slitasje også. Ut i fra fargen ville jeg ikke bli overrasket om det er 5-10% vann i denne olja.

• 4 måneder senere...

Girolje. Jeg fyller helt til smekk fullt. Tilter opp og ned. Står over natta og så helt fullt. Er det riktig? Skal man bare fylle 5,5 liter og ferdig arbeid? (Sistnevnte krever også litt opp og ned med drevet for å få til) Kan det bli for fullt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...