Elmann Startet 17.September.2016 Del på Facebook Startet 17.September.2016 (redigert) Begynner å bli litt lei av å røyklegge hele kaien hver gang eg skal ut å kjøre nå.. Hver gang motoren startest når den er kald blåser den ut maaaaasse røyk. Det er en hvit og tykk røyk som lukter litt vondt og som ikke slutter å komme før vi begynner å kjøre (har aldri prøvd å la den stå over lenge tid på tomgang for å se om det forsvinner). Det er som sagt kun når motoren er kald. Noen som har noen bra tips? Redigert 17.September.2016 av Elmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Hvit røyk tyder på at dieselen ikke forbrennes skikkelig i motoren og finner veien ut i eksosen i stedet. Dette skjer ofte når motoren er for kald, og det første man bør gjøre er nok å sjekke glødepluggene og injektorene. Enkelte ganger kan det skyldes dårlige stempelringer eller sot og skitt som legger seg rundt stempelringene, og da kan ofte et eller annet luriumprodukt for å rense opp sylindre og stempler fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Elmann Svart 17.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2016 Glødepluggene ble byttet for noen måneder siden så de burde være OK. Skal sjekke opp i det andre du nevner Sitér dette innlegget Link to post
Brutus5 Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Ut fra bildet ser det ut som det er hvit røyk, dette skyldes som regel at du får kjølevann i eksosen. (feks. gåen toppakning). Blå røyk skyldes som regel olje (slitte/koksete stempelringer el. tetninger rundt ventilene), og hvis den ryker svart er det som regel drivstoff (dyser el. innjektorer). Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post
pipe Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Uforbrent drivstoff ryker vel svart og ikke hvit?Hvit ekos kommer av vanndamp.Det er det jeg har lært av de lærde men det hender jo at også de tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
Elmann Svart 17.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2016 Ut fra bildet ser det ut som det er hvit røyk, dette skyldes som regel at du får kjølevann i eksosen. (feks. gåen toppakning). Blå røyk skyldes som regel olje (slitte/koksete stempelringer el. tetninger rundt ventilene), og hvis den ryker svart er det som regel drivstoff (dyser el. innjektorer). Kan ikke forstå viss det er toppakningen for den ble byttet for ikke så lenge siden og har nesten ikke kjørt etter det.. Sitér dette innlegget Link to post
Elmann Svart 17.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2016 (redigert) Uforbrent drivstoff ryker vel svart og ikke hvit? Hvit ekos kommer av vanndamp. Det er det jeg har lært av de lærde men det hender jo at også de tar feil. Skal man ikke kunne ta hånden fremfor eksosen og kjenne at hånden blir våt/fuktig visst det er vanndamp? Leste det en plass mener eg. Fyller ikke så ofte på kjølevæske heller Redigert 17.September.2016 av Elmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 (redigert) Kan ikke forstå viss det er toppakningen for den ble byttet for ikke så lenge siden og har nesten ikke kjørt etter det.. Sprekk/lekkasje i topplokk eller raiser/manifold ? Har du våt eller tør eksos på båten? Det kan jo hende den hvite røyken kommer av at det ligger igjen vann i eksosen etter runden med defekt toppakning hvis ikke konstruksjonen er slik at eksos og vann skal gå i sammen. Redigert 17.September.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Hvit røyk som lukter "vondt" er vel diesel.... samme røyken eg lager når eg starter traktoren som ikkje har gløding på vinteren.... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 (redigert) Hvit røyk kan selvfølgelig også være kjølevann, da gjerne mer som damp enn røyk, og med høyt fuktinnhold ettersom det tross alt er kun vann som fordamper. Hvit, tykk røyk, gjerne med litt blålig skjær, og som lukter som en blanding av gamle kinaputter og diesel, er nesten alltid uforbrent diesel som finner veien inn i manifolden og fordamper der i stedet for å brennes fullstendig i motoren. Det er vanskelig å diagnostisere slikt fra et bilde, men generelt sett vil problemet med uforbrent diesel avta når motoren blir varm, mens vannlekkasje som oftest ryker uansett (det finnes unntak). Redigert 17.September.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elmann Svart 17.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2016 (redigert) Kan vel nesten bare fastslå at det er uforbrent diesel då. Kan det vere en lekkasje en plass? Redigert 17.September.2016 av Elmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Gjelder dette bare ved kald motor ? Hadde samme problem på en lik motor, da var glødereleet defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Elmann Svart 17.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2016 (redigert) Gjelder dette bare ved kald motor ? Hadde samme problem på en lik motor, da var glødereleet defekt. Ja det er bare når motoren er kald, men visst glødereleet er defekt vil vel ikke eg få start på motoren. Redigert 17.September.2016 av Elmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Starter gjør den, tar bare litt lengre tid. (ett par havner ble røyklagt den sommeren). Dette er et rele med timerfunksjon så det kan hende det gløder for kort tid, ta å måle på glødepluggene om de får spenning. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 (redigert) Kjenner ikke motoren, men det er et velkjent fenomen på enkelte turbomotorer fra 70-80 tallet. Årsaken er, eller var at de hadde stor utnyttelse av turboen. Resultatet ble dårlig kompresjon på tomgang når turbo nesten ikke gir luft til sylinderne og derfor uforbrent diesel. De var ofte mye verre og starte også enn vanlig sugemotor da som regel sugemotoren har høyere kompresjon ved oppstart enn turbomotor. Først ved økt turtall slik at turbo ga mer luft, og varm motor ble forbrenningen bedre. Volvo monterte på lastebiler og busser noe de så fint kalte for AT- regulator. (automatisk temperatur regulator.) De burde heller kalt det for røykdemper eller noe i den dur for det var det som var hensikten med den. Den besto i et spjeld som delvis blokkerte eksosen som ble aktivert når man satte på parkeringsbremsen. Dermed slapp passasjerer som stod i kø på holdeplassen unna den verste røyken. Spjeldet gav litt motstand slik at forbrenningen ble noe bedre. Spjeldet dukket opp i enkelte volvo penta motorer også, men ble ikke særlig vellykket da det etter en tid førte til problemer siden en båtmotor har sjøvann i eksosen. Defekt toppakning gir gjerne bobler i ekspansjonstank eller varmeveksler. Så skal vel topplokksbolter ettertrekkes etter bytte av toppakning på en del motorer. Om det gjelder alle motorer er jeg ikke sikker på. Redigert 17.September.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus5 Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Uforbrent drivstoff ryker vel svart og ikke hvit? Hvit ekos kommer av vanndamp. Det er det jeg har lært av de lærde men det hender jo at også de tar feil. Det var vel det jeg skrev.. MEN, som adeneo skriver: "Det er vanskelig å diagnostisere slikt fra et bilde" Jeg sier IKKE at det ER toppakningen din. MEN det kan være en av mange årsaker. Målte du glødepluggene før du monterte de?? Jeg har selv vært borti at en av mine NYE glødeplugger var gåen. Det skjer ikke ofte, men det kan skje. Sjekk at den får strøm på hver enkelt glødeplugg (det kan være ledningsbrudd til en av de). Hvem skifta toppakning, ble toppen målt før det ble montert ny?? Dieselen har myyye høyere kompresjon enn en bensin motor, så hvis alt ikke er helt hundre skal det lite til at den blåser pakningen igjen. MEN, som nevnt før det kan være maaange årsaker til at den ryker, og det å diagnostisere det via et bilde blir bare gjetting. Jeg ville ha begynt med å måle hver av glødepluggene, så ville jeg målt om de får strøm FØR jeg hadde rota med noe annet.. Noen dieselmotorer har også et gløde element i, eller i forbindelse med innsuget. Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.