Jump to content

Ny lade/batteri løsning i nye båten

MR Swe

Recommended Posts

Hei,

har byttet båt og i den nye båten sitter det 1 90 amp til start og 2x90 til forbruk. Detter er alt for lite for meg.

Det er blybatteri men jeg hadde AGM i den gamle men hadde og ekstern regulator som ladde batterierne med rett spenning.

Jeg hadde tenkt noe med 2x120 i forbruk og i tillegg 1x100w solceller eller 2x50w.

Da er spørsmålet.. skal jeg bytte til agm så må jeg nok bytte til feks pdar.. Eller rekommendera det at bare bytte ut til større blybatteribank og vanldig dynamo + solceller?

Det er snakk om en 30 fots båt med bruk av peis. webasto. kjøkken .kjølskap tv.ipad m.m

Jeg har gått tilbake til blybatterier. Men nå skal det sies at jeg har 5x180 amp ombord. Synes fordelene med AGM forsvant litt i prisen i forhold til de vanlige syrebatteriene jeg fikk. De nye batteriene skal være "vedlikeholdsfrie".

Solceller er uansett smart fordi du da kan ligge i havna uten å koble deg til landstrøm for vedlikeholdslading. Det vil spare deg for tæring (som du helt sikkert er klar over). :wink:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Pdar eller ikke, jeg syns det kommer an på hva du har av lading i dag, på bruksmønsteret ditt, og hvor "ideelt" du tenker at ladesystemet ditt må være.  

Har du lav ladespenning på dynamoen din i dag, vil du kunne få mye bedre (raskere) lading med pdar, og hvis du kjører veldig mye og lange strekk for motor med fulladede batterier så vil pdar motvirke overlading ved å senke ladespenningen når batteriene er fulle. 

Men har du allerede en dynamo som leverer ladespenning opp mot det som batteriene skal ha (f.eks. rundt 14,4 V) og som har regulator med sense på batteriene, grei kabling osv. så vil jeg ikke tro at forskjellen blir så altfor stor.  Og hvis du kanskje heller ikke kjører veldig lange strekk for motor så blir ikke levetiden på batteriene noe tema av den grunn. 

Da er det kanskje viktigere med en god landstrømslader, det er der de fleste legger igjen "ladetimer" på batteriene.

Du kan jo ha det i tankene når du kjøper batterier også.  Seriøse batterileverandører oppgir hvilken ladespenning batteriene skal ha, og det er den ladespenningen du bør forsøke å oppnå fra dynamoen din.  Enten det nå skjer med original-opplegg eller med ekstern regulator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...