Jump to content

Evinrude E-Tec 115 2016, mistet 8-10 knop over natta

jotto

Recommended Posts

Jeg har en Nordkapp Enduro 550 med Evinrude E-Tec 115 HO. Den har plutselig mistet 8-10 knop i toppfart.

Dette skjedde over natta. Jeg kjørte borti 40 knop på fredag og kom ikke høyere enn 30 knop med to mann ombord på lørdag. Testa igjen alene idag (søndag) og nådde rundt 33. Turtallet er også mye lavere enn normalt.

Motoren er kjøpt i 2016 og har gått 160 timer.

Før jeg tar den tilbake til forhandler; er det noe enkelt jeg kan sjekke selv? Kan det være tett bensinfilter? Jeg har sjekket at det ikke er bøy på slangene.

Tidligere modeller har ihvertfall en rekke LED på toppen av motor når du tar av motorkåpen. Der på ECM skal disse lyse med ulike kombinasjoner for å vise eventuelle feilkoder.

Men mest sannsynlig om det ikke er feilkoder på display, er vel skrog eller propell problemer. Der propell er mest sannsynlig. Med en såpass liten forskjell er vel kun et blad som er litt skjevt.

Er det gasswire på slike moderne motorer?  Kan den ha sklidd/løsnet i hylsa så du ikke får gitt full gass lenger?  Går motoren ellers tilsynelatende rent og pent, på tomgang og i fart?

Det er gasswire. Jeg ser gasspådraget i displayet, og det viser full gass. Motoren går fint ellers, og jeg merker ingen forskjell ved vanlig kjøring.

Redigert av jotto (see edit history)

Tidligere modeller har ihvertfall en rekke LED på toppen av motor når du tar av motorkåpen. Der på ECM skal disse lyse med ulike kombinasjoner for å vise eventuelle feilkoder.

Men mest sannsynlig om det ikke er feilkoder på display, er vel skrog eller propell problemer. Der propell er mest sannsynlig. Med en såpass liten forskjell er vel kun et blad som er litt skjevt.

Men propellbladet blir vel ikke skeivt sånn plutselig uten videre? Jeg har ikke vært borti bunnen.

Nå skriver du ikke om turtallet er forskjellig, kun at gasspådraget er fullt. Det gir litt lite info. Så dersom du har samme turtall som før og kun har lavere fart - da er det noe under båten. Dvs skrog, undervannshus på motor eller propell.

Men du ville ikke nødvendigvis merke om du har vært borti noe. Det driver planker og paller og mye annet leit å treffe ute i havet. Og uten av du merker det kan du ha vært borti noe. Og selv om propellen kan se helt fin ut kan det ha oppstått en skjevhet eller bøy på et eller flere propellblader som ikke er større enn at farten avtar.

Dersom turtallet er lavere og båten går saktere, slik at motoren ikke vil gi deg maks hastighet er det et mylder av flere muligheter. Fremdeles kan det være propell eller skrog. Men da er det kjekt for å diagnostisere å få vite turtallet på full gass og farten nå. Samt hvordan dette var tidligere.

Nå skriver du ikke om turtallet er forskjellig, kun at gasspådraget er fullt. Det gir litt lite info. Så dersom du har samme turtall som før og kun har lavere fart - da er det noe under båten. Dvs skrog, undervannshus på motor eller propell.

Men du ville ikke nødvendigvis merke om du har vært borti noe. Det driver planker og paller og mye annet leit å treffe ute i havet. Og uten av du merker det kan du ha vært borti noe. Og selv om propellen kan se helt fin ut kan det ha oppstått en skjevhet eller bøy på et eller flere propellblader som ikke er større enn at farten avtar.

Dersom turtallet er lavere og båten går saktere, slik at motoren ikke vil gi deg maks hastighet er det et mylder av flere muligheter. Fremdeles kan det være propell eller skrog. Men da er det kjekt for å diagnostisere å få vite turtallet på full gass og farten nå. Samt hvordan dette var tidligere.

Eller vann i dobbeltbunn.....

i første post står det også "turtallet er mye lavere enn normalt"  

når det skjer så over natta som her, så tenker jeg at det er en sylinder som ikke henger helt med - injektor muligens...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Flott, eller hva man skal si. Skrog og propell er ok. Etter turtallet stemmer reduksjonen i hastighet. Det ville du ikke fått om propellen er skadet eller båten hadde vært yngre eller skader i skroget. Så ingen tau, vekt, badestige som er problemet.

Motoren, dvs motor, olje, bensin eller strøm er problemet. Da gjelder det å finne ut hvorfor.

Disse motorene har et gasspjeld som om du ikke når optimalt turtallsområde på maks gass, vil lukke eksospjeldet for å forhindre overoppheting. Men den skal gå tilbake igjen. Ved senere bruk...

Så det stemmer ikke helt... se her http://www.etecownersgroup.com/post/2013-etec-115hp-losing-powerrpm-6402129

Det som foreslås er å ha en propell som klarer å spinne opp mot 6000 (over 5600) for å sørge for at eksosspjeldet får anledning til å åpne seg også ved økt last enn tom/lett båt. Har ingen ide om dette medfører riktighet, men har vært nevnt flere ganger med disse v4 og turtallstap...

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Denne er vel montert med en "blåse" til å pumpe bensin til motor for å prime bensinpumpen. Dersom det er struping av tilgang på bensin som er årsaken, vil vel denne blåsen være sammenklemt i det dette skjer. Det vil være lett å observere.

Min E-tec var slik at dersom det var lite tilgang på bensin (knekk på slangen eller lignende) kuttet tenningen. Brått og voldsomt. Ingen forvarsel med dårlig drag eller lignende. Den kuttet. Så jeg tror ikke det er et (litt) tett bensinfilter. Da burde den kutte. Men åpen for å bli overrasket!

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...