Jump to content

Evinrude E-Tec 115 2016, mistet 8-10 knop over natta


jotto

Recommended Posts

Jeg har en Nordkapp Enduro 550 med Evinrude E-Tec 115 HO. Den har plutselig mistet 8-10 knop i toppfart.

 

Dette skjedde over natta. Jeg kjørte borti 40 knop på fredag og kom ikke høyere enn 30 knop med to mann ombord på lørdag. Testa igjen alene idag (søndag) og nådde rundt 33. Turtallet er også mye lavere enn normalt.

 

Motoren er kjøpt i 2016 og har gått 160 timer.

 

Før jeg tar den tilbake til forhandler; er det noe enkelt jeg kan sjekke selv? Kan det være tett bensinfilter? Jeg har sjekket at det ikke er bøy på slangene.

 

Link to post

Tidligere modeller har ihvertfall en rekke LED på toppen av motor når du tar av motorkåpen. Der på ECM skal disse lyse med ulike kombinasjoner for å vise eventuelle feilkoder.

 

Men mest sannsynlig om det ikke er feilkoder på display, er vel skrog eller propell problemer. Der propell er mest sannsynlig. Med en såpass liten forskjell er vel kun et blad som er litt skjevt.

Link to post

Er det gasswire på slike moderne motorer?  Kan den ha sklidd/løsnet i hylsa så du ikke får gitt full gass lenger?  Går motoren ellers tilsynelatende rent og pent, på tomgang og i fart?

 

Det er gasswire. Jeg ser gasspådraget i displayet, og det viser full gass. Motoren går fint ellers, og jeg merker ingen forskjell ved vanlig kjøring.

Edited by jotto (see edit history)
Link to post

Tidligere modeller har ihvertfall en rekke LED på toppen av motor når du tar av motorkåpen. Der på ECM skal disse lyse med ulike kombinasjoner for å vise eventuelle feilkoder.

 

Men mest sannsynlig om det ikke er feilkoder på display, er vel skrog eller propell problemer. Der propell er mest sannsynlig. Med en såpass liten forskjell er vel kun et blad som er litt skjevt.

 

Men propellbladet blir vel ikke skeivt sånn plutselig uten videre? Jeg har ikke vært borti bunnen.

Link to post

Nå skriver du ikke om turtallet er forskjellig, kun at gasspådraget er fullt. Det gir litt lite info. Så dersom du har samme turtall som før og kun har lavere fart - da er det noe under båten. Dvs skrog, undervannshus på motor eller propell.

 

Men du ville ikke nødvendigvis merke om du har vært borti noe. Det driver planker og paller og mye annet leit å treffe ute i havet. Og uten av du merker det kan du ha vært borti noe. Og selv om propellen kan se helt fin ut kan det ha oppstått en skjevhet eller bøy på et eller flere propellblader som ikke er større enn at farten avtar.

 

Dersom turtallet er lavere og båten går saktere, slik at motoren ikke vil gi deg maks hastighet er det et mylder av flere muligheter. Fremdeles kan det være propell eller skrog. Men da er det kjekt for å diagnostisere å få vite turtallet på full gass og farten nå. Samt hvordan dette var tidligere.

Link to post

Nå skriver du ikke om turtallet er forskjellig, kun at gasspådraget er fullt. Det gir litt lite info. Så dersom du har samme turtall som før og kun har lavere fart - da er det noe under båten. Dvs skrog, undervannshus på motor eller propell.

 

Men du ville ikke nødvendigvis merke om du har vært borti noe. Det driver planker og paller og mye annet leit å treffe ute i havet. Og uten av du merker det kan du ha vært borti noe. Og selv om propellen kan se helt fin ut kan det ha oppstått en skjevhet eller bøy på et eller flere propellblader som ikke er større enn at farten avtar.

 

Dersom turtallet er lavere og båten går saktere, slik at motoren ikke vil gi deg maks hastighet er det et mylder av flere muligheter. Fremdeles kan det være propell eller skrog. Men da er det kjekt for å diagnostisere å få vite turtallet på full gass og farten nå. Samt hvordan dette var tidligere.

Eller vann i dobbeltbunn.....

Link to post

i første post står det også "turtallet er mye lavere enn normalt"  

 

når det skjer så over natta som her, så tenker jeg at det er en sylinder som ikke henger helt med - injektor muligens...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Flott, eller hva man skal si. Skrog og propell er ok. Etter turtallet stemmer reduksjonen i hastighet. Det ville du ikke fått om propellen er skadet eller båten hadde vært yngre eller skader i skroget. Så ingen tau, vekt, badestige som er problemet.

 

Motoren, dvs motor, olje, bensin eller strøm er problemet. Da gjelder det å finne ut hvorfor.

 

Disse motorene har et gasspjeld som om du ikke når optimalt turtallsområde på maks gass, vil lukke eksospjeldet for å forhindre overoppheting. Men den skal gå tilbake igjen. Ved senere bruk...

 

Så det stemmer ikke helt... se her http://www.etecownersgroup.com/post/2013-etec-115hp-losing-powerrpm-6402129

 

Det som foreslås er å ha en propell som klarer å spinne opp mot 6000 (over 5600) for å sørge for at eksosspjeldet får anledning til å åpne seg også ved økt last enn tom/lett båt. Har ingen ide om dette medfører riktighet, men har vært nevnt flere ganger med disse v4 og turtallstap...

Edited by alfaalfa (see edit history)
Link to post

Denne er vel montert med en "blåse" til å pumpe bensin til motor for å prime bensinpumpen. Dersom det er struping av tilgang på bensin som er årsaken, vil vel denne blåsen være sammenklemt i det dette skjer. Det vil være lett å observere.

 

Min E-tec var slik at dersom det var lite tilgang på bensin (knekk på slangen eller lignende) kuttet tenningen. Brått og voldsomt. Ingen forvarsel med dårlig drag eller lignende. Den kuttet. Så jeg tror ikke det er et (litt) tett bensinfilter. Da burde den kutte. Men åpen for å bli overrasket!

Edited by alfaalfa (see edit history)
Link to post

det stemmer. Det er litt forskjellige versjoner utti der - tror kvalitet er det som skiller.

Kan også være greit å se hvor oppdatert software som følger med. Jeg fikk også med en drøss med dokumenter (service manual, verkstedhåndbok, owners manual osv osv på alle de ulike etecene)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Takk for innspill alle sammen.

 

Liten oppdatering: jeg har snakket med forhandler. Det er sannsynligvis en eksosventil der noe har løsnet slik at man ikke får full gass.

 

Det er visstnok en kjent svakhet, men BRP har en oppgradert utgave som løser problemet. Så da blir det et verkstedbesøk før vinteropplag.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...