jotto Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 Jeg har en Nordkapp Enduro 550 med Evinrude E-Tec 115 HO. Den har plutselig mistet 8-10 knop i toppfart. Dette skjedde over natta. Jeg kjørte borti 40 knop på fredag og kom ikke høyere enn 30 knop med to mann ombord på lørdag. Testa igjen alene idag (søndag) og nådde rundt 33. Turtallet er også mye lavere enn normalt. Motoren er kjøpt i 2016 og har gått 160 timer. Før jeg tar den tilbake til forhandler; er det noe enkelt jeg kan sjekke selv? Kan det være tett bensinfilter? Jeg har sjekket at det ikke er bøy på slangene. Quote Link to post
Gabi Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 Du har ikke fått noe rundt propellen? Sjekket det? Quote Link to post
jotto Posted September 18, 2016 Author Share Posted September 18, 2016 Du har ikke fått noe rundt propellen? Sjekket det? Ja, ikke som jeg kan se. Jeg har ikke tatt båten opp på land, men jeg har tilta opp motoren og sett etter. Quote Link to post
StorStas Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 Er det gasswire på slike moderne motorer? Kan den ha sklidd/løsnet i hylsa så du ikke får gitt full gass lenger? Går motoren ellers tilsynelatende rent og pent, på tomgang og i fart? Quote Link to post
alfaalfa Posted September 18, 2016 Share Posted September 18, 2016 Tidligere modeller har ihvertfall en rekke LED på toppen av motor når du tar av motorkåpen. Der på ECM skal disse lyse med ulike kombinasjoner for å vise eventuelle feilkoder. Men mest sannsynlig om det ikke er feilkoder på display, er vel skrog eller propell problemer. Der propell er mest sannsynlig. Med en såpass liten forskjell er vel kun et blad som er litt skjevt. Quote Link to post
jotto Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 (edited) Er det gasswire på slike moderne motorer? Kan den ha sklidd/løsnet i hylsa så du ikke får gitt full gass lenger? Går motoren ellers tilsynelatende rent og pent, på tomgang og i fart? Det er gasswire. Jeg ser gasspådraget i displayet, og det viser full gass. Motoren går fint ellers, og jeg merker ingen forskjell ved vanlig kjøring. Edited September 19, 2016 by jotto (see edit history) Quote Link to post
jotto Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 Tidligere modeller har ihvertfall en rekke LED på toppen av motor når du tar av motorkåpen. Der på ECM skal disse lyse med ulike kombinasjoner for å vise eventuelle feilkoder. Men mest sannsynlig om det ikke er feilkoder på display, er vel skrog eller propell problemer. Der propell er mest sannsynlig. Med en såpass liten forskjell er vel kun et blad som er litt skjevt. Men propellbladet blir vel ikke skeivt sånn plutselig uten videre? Jeg har ikke vært borti bunnen. Quote Link to post
alfaalfa Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Nå skriver du ikke om turtallet er forskjellig, kun at gasspådraget er fullt. Det gir litt lite info. Så dersom du har samme turtall som før og kun har lavere fart - da er det noe under båten. Dvs skrog, undervannshus på motor eller propell. Men du ville ikke nødvendigvis merke om du har vært borti noe. Det driver planker og paller og mye annet leit å treffe ute i havet. Og uten av du merker det kan du ha vært borti noe. Og selv om propellen kan se helt fin ut kan det ha oppstått en skjevhet eller bøy på et eller flere propellblader som ikke er større enn at farten avtar. Dersom turtallet er lavere og båten går saktere, slik at motoren ikke vil gi deg maks hastighet er det et mylder av flere muligheter. Fremdeles kan det være propell eller skrog. Men da er det kjekt for å diagnostisere å få vite turtallet på full gass og farten nå. Samt hvordan dette var tidligere. Quote Link to post
Big Horn Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Nå skriver du ikke om turtallet er forskjellig, kun at gasspådraget er fullt. Det gir litt lite info. Så dersom du har samme turtall som før og kun har lavere fart - da er det noe under båten. Dvs skrog, undervannshus på motor eller propell. Men du ville ikke nødvendigvis merke om du har vært borti noe. Det driver planker og paller og mye annet leit å treffe ute i havet. Og uten av du merker det kan du ha vært borti noe. Og selv om propellen kan se helt fin ut kan det ha oppstått en skjevhet eller bøy på et eller flere propellblader som ikke er større enn at farten avtar. Dersom turtallet er lavere og båten går saktere, slik at motoren ikke vil gi deg maks hastighet er det et mylder av flere muligheter. Fremdeles kan det være propell eller skrog. Men da er det kjekt for å diagnostisere å få vite turtallet på full gass og farten nå. Samt hvordan dette var tidligere. Eller vann i dobbeltbunn..... Quote Link to post
ivar Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 i første post står det også "turtallet er mye lavere enn normalt" når det skjer så over natta som her, så tenker jeg at det er en sylinder som ikke henger helt med - injektor muligens...? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Audiquattro Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 (edited) Glemt å ta opp badestigen? Edited September 19, 2016 by Audiquattro (see edit history) Quote Link to post
jotto Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 Turtallet er lavere ja, ned fra ca 5600 til 4500, om jeg husker riktig. Badestigen har jeg sjekka ;) Quote Link to post
alfaalfa Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 (edited) Flott, eller hva man skal si. Skrog og propell er ok. Etter turtallet stemmer reduksjonen i hastighet. Det ville du ikke fått om propellen er skadet eller båten hadde vært yngre eller skader i skroget. Så ingen tau, vekt, badestige som er problemet. Motoren, dvs motor, olje, bensin eller strøm er problemet. Da gjelder det å finne ut hvorfor. Disse motorene har et gasspjeld som om du ikke når optimalt turtallsområde på maks gass, vil lukke eksospjeldet for å forhindre overoppheting. Men den skal gå tilbake igjen. Ved senere bruk... Så det stemmer ikke helt... se her http://www.etecownersgroup.com/post/2013-etec-115hp-losing-powerrpm-6402129 Det som foreslås er å ha en propell som klarer å spinne opp mot 6000 (over 5600) for å sørge for at eksosspjeldet får anledning til å åpne seg også ved økt last enn tom/lett båt. Har ingen ide om dette medfører riktighet, men har vært nevnt flere ganger med disse v4 og turtallstap... Edited September 19, 2016 by alfaalfa (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Har du prøvd med astmamedisin? Quote Link to post
Gabi Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Jeg vet ikke hvor mange sensorer E-Tecen din har, men er det feil på en sensor kan det skje mye rare ting. Så hvis alt ellers er sjekket ut så kan det hende at et verksted må se på dette for deg. Quote Link to post
MorganX Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Jeg tror dette har noe med at motoren har en feil ett sted så den elektroniske motorstyringen ikke vil at den skal gå på full guffe. Jeg hadde tatt den med til forhandler så de kan kjøre en diagnose på den. Quote Link to post
alfaalfa Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Er det en sensor tar du av kåpen og sjekker LED på styrenheten under motorkåpen! Så står det i manualen hvilke koder som representerer hvilke feil. Quote Link to post
darec Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 jeg ville startert med det enkleste, og byttet bensinfilteret. Hadde samme problemet for litt siden, og filterbytte var det som skulle til Quote Link to post
darec Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 har du byttet bensinfilteret..., hadde samme problemet og filterbytte var det som skulle til Quote Link to post
alfaalfa Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 (edited) Denne er vel montert med en "blåse" til å pumpe bensin til motor for å prime bensinpumpen. Dersom det er struping av tilgang på bensin som er årsaken, vil vel denne blåsen være sammenklemt i det dette skjer. Det vil være lett å observere. Min E-tec var slik at dersom det var lite tilgang på bensin (knekk på slangen eller lignende) kuttet tenningen. Brått og voldsomt. Ingen forvarsel med dårlig drag eller lignende. Den kuttet. Så jeg tror ikke det er et (litt) tett bensinfilter. Da burde den kutte. Men åpen for å bli overrasket! Edited September 20, 2016 by alfaalfa (see edit history) Quote Link to post
chrisrik Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 koble på en pc, så får man vite ganske mye. har man ikke dette, sjekk LED på EMM. Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
jotto Posted September 20, 2016 Author Share Posted September 20, 2016 koble på en pc, så får man vite ganske mye. har man ikke dette, sjekk LED på EMM. Diagnoseverktøy til PCen høres ut som et must for en nerd som meg, uavhengig av problemer eller ei ;-) Er det en slik jeg trenger? http://www.ebay.com/itm/USB-EVINRUDE-E-TEC-ETEC-diagnostic-cable-SET-with-USB-cable-FICHT-Johnson-/330884087279 Quote Link to post
chrisrik Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 det stemmer. Det er litt forskjellige versjoner utti der - tror kvalitet er det som skiller. Kan også være greit å se hvor oppdatert software som følger med. Jeg fikk også med en drøss med dokumenter (service manual, verkstedhåndbok, owners manual osv osv på alle de ulike etecene) Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
jotto Posted September 24, 2016 Author Share Posted September 24, 2016 Takk for innspill alle sammen. Liten oppdatering: jeg har snakket med forhandler. Det er sannsynligvis en eksosventil der noe har løsnet slik at man ikke får full gass. Det er visstnok en kjent svakhet, men BRP har en oppgradert utgave som løser problemet. Så da blir det et verkstedbesøk før vinteropplag. Quote Link to post
John_Kr Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 (edited) Her var det ny informasjon, eksosventil på en e-tec, hmmmm og at dette er en svakhet. Trodde ikke at 2-taktere har ventiler ... Edited September 24, 2016 by John_Kr (see edit history) Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.