jotto Startet 18.September.2016 Link til dette innlegget Startet 18.September.2016 Jeg har en Nordkapp Enduro 550 med Evinrude E-Tec 115 HO. Den har plutselig mistet 8-10 knop i toppfart. Dette skjedde over natta. Jeg kjørte borti 40 knop på fredag og kom ikke høyere enn 30 knop med to mann ombord på lørdag. Testa igjen alene idag (søndag) og nådde rundt 33. Turtallet er også mye lavere enn normalt. Motoren er kjøpt i 2016 og har gått 160 timer. Før jeg tar den tilbake til forhandler; er det noe enkelt jeg kan sjekke selv? Kan det være tett bensinfilter? Jeg har sjekket at det ikke er bøy på slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Du har ikke fått noe rundt propellen? Sjekket det? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 18.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Du har ikke fått noe rundt propellen? Sjekket det? Ja, ikke som jeg kan se. Jeg har ikke tatt båten opp på land, men jeg har tilta opp motoren og sett etter. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Er det gasswire på slike moderne motorer? Kan den ha sklidd/løsnet i hylsa så du ikke får gitt full gass lenger? Går motoren ellers tilsynelatende rent og pent, på tomgang og i fart? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.September.2016 Link til dette innlegget Svart 18.September.2016 Tidligere modeller har ihvertfall en rekke LED på toppen av motor når du tar av motorkåpen. Der på ECM skal disse lyse med ulike kombinasjoner for å vise eventuelle feilkoder. Men mest sannsynlig om det ikke er feilkoder på display, er vel skrog eller propell problemer. Der propell er mest sannsynlig. Med en såpass liten forskjell er vel kun et blad som er litt skjevt. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Er det gasswire på slike moderne motorer? Kan den ha sklidd/løsnet i hylsa så du ikke får gitt full gass lenger? Går motoren ellers tilsynelatende rent og pent, på tomgang og i fart? Det er gasswire. Jeg ser gasspådraget i displayet, og det viser full gass. Motoren går fint ellers, og jeg merker ingen forskjell ved vanlig kjøring. Redigert 19.September.2016 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Tidligere modeller har ihvertfall en rekke LED på toppen av motor når du tar av motorkåpen. Der på ECM skal disse lyse med ulike kombinasjoner for å vise eventuelle feilkoder. Men mest sannsynlig om det ikke er feilkoder på display, er vel skrog eller propell problemer. Der propell er mest sannsynlig. Med en såpass liten forskjell er vel kun et blad som er litt skjevt. Men propellbladet blir vel ikke skeivt sånn plutselig uten videre? Jeg har ikke vært borti bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Nå skriver du ikke om turtallet er forskjellig, kun at gasspådraget er fullt. Det gir litt lite info. Så dersom du har samme turtall som før og kun har lavere fart - da er det noe under båten. Dvs skrog, undervannshus på motor eller propell. Men du ville ikke nødvendigvis merke om du har vært borti noe. Det driver planker og paller og mye annet leit å treffe ute i havet. Og uten av du merker det kan du ha vært borti noe. Og selv om propellen kan se helt fin ut kan det ha oppstått en skjevhet eller bøy på et eller flere propellblader som ikke er større enn at farten avtar. Dersom turtallet er lavere og båten går saktere, slik at motoren ikke vil gi deg maks hastighet er det et mylder av flere muligheter. Fremdeles kan det være propell eller skrog. Men da er det kjekt for å diagnostisere å få vite turtallet på full gass og farten nå. Samt hvordan dette var tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Nå skriver du ikke om turtallet er forskjellig, kun at gasspådraget er fullt. Det gir litt lite info. Så dersom du har samme turtall som før og kun har lavere fart - da er det noe under båten. Dvs skrog, undervannshus på motor eller propell. Men du ville ikke nødvendigvis merke om du har vært borti noe. Det driver planker og paller og mye annet leit å treffe ute i havet. Og uten av du merker det kan du ha vært borti noe. Og selv om propellen kan se helt fin ut kan det ha oppstått en skjevhet eller bøy på et eller flere propellblader som ikke er større enn at farten avtar. Dersom turtallet er lavere og båten går saktere, slik at motoren ikke vil gi deg maks hastighet er det et mylder av flere muligheter. Fremdeles kan det være propell eller skrog. Men da er det kjekt for å diagnostisere å få vite turtallet på full gass og farten nå. Samt hvordan dette var tidligere. Eller vann i dobbeltbunn..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 i første post står det også "turtallet er mye lavere enn normalt" når det skjer så over natta som her, så tenker jeg at det er en sylinder som ikke henger helt med - injektor muligens...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Audiquattro Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Glemt å ta opp badestigen? Redigert 19.September.2016 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Turtallet er lavere ja, ned fra ca 5600 til 4500, om jeg husker riktig. Badestigen har jeg sjekka ;) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Flott, eller hva man skal si. Skrog og propell er ok. Etter turtallet stemmer reduksjonen i hastighet. Det ville du ikke fått om propellen er skadet eller båten hadde vært yngre eller skader i skroget. Så ingen tau, vekt, badestige som er problemet. Motoren, dvs motor, olje, bensin eller strøm er problemet. Da gjelder det å finne ut hvorfor. Disse motorene har et gasspjeld som om du ikke når optimalt turtallsområde på maks gass, vil lukke eksospjeldet for å forhindre overoppheting. Men den skal gå tilbake igjen. Ved senere bruk... Så det stemmer ikke helt... se her http://www.etecownersgroup.com/post/2013-etec-115hp-losing-powerrpm-6402129 Det som foreslås er å ha en propell som klarer å spinne opp mot 6000 (over 5600) for å sørge for at eksosspjeldet får anledning til å åpne seg også ved økt last enn tom/lett båt. Har ingen ide om dette medfører riktighet, men har vært nevnt flere ganger med disse v4 og turtallstap... Redigert 19.September.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Har du prøvd med astmamedisin? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Jeg vet ikke hvor mange sensorer E-Tecen din har, men er det feil på en sensor kan det skje mye rare ting. Så hvis alt ellers er sjekket ut så kan det hende at et verksted må se på dette for deg. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Jeg tror dette har noe med at motoren har en feil ett sted så den elektroniske motorstyringen ikke vil at den skal gå på full guffe. Jeg hadde tatt den med til forhandler så de kan kjøre en diagnose på den. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Er det en sensor tar du av kåpen og sjekker LED på styrenheten under motorkåpen! Så står det i manualen hvilke koder som representerer hvilke feil. Sitér dette innlegget Link to post
darec Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 jeg ville startert med det enkleste, og byttet bensinfilteret. Hadde samme problemet for litt siden, og filterbytte var det som skulle til Sitér dette innlegget Link to post
darec Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 har du byttet bensinfilteret..., hadde samme problemet og filterbytte var det som skulle til Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 (redigert) Denne er vel montert med en "blåse" til å pumpe bensin til motor for å prime bensinpumpen. Dersom det er struping av tilgang på bensin som er årsaken, vil vel denne blåsen være sammenklemt i det dette skjer. Det vil være lett å observere. Min E-tec var slik at dersom det var lite tilgang på bensin (knekk på slangen eller lignende) kuttet tenningen. Brått og voldsomt. Ingen forvarsel med dårlig drag eller lignende. Den kuttet. Så jeg tror ikke det er et (litt) tett bensinfilter. Da burde den kutte. Men åpen for å bli overrasket! Redigert 20.September.2016 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 koble på en pc, så får man vite ganske mye. har man ikke dette, sjekk LED på EMM. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
jotto Svart 20.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 koble på en pc, så får man vite ganske mye. har man ikke dette, sjekk LED på EMM. Diagnoseverktøy til PCen høres ut som et must for en nerd som meg, uavhengig av problemer eller ei ;-) Er det en slik jeg trenger? http://www.ebay.com/itm/USB-EVINRUDE-E-TEC-ETEC-diagnostic-cable-SET-with-USB-cable-FICHT-Johnson-/330884087279 Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 det stemmer. Det er litt forskjellige versjoner utti der - tror kvalitet er det som skiller. Kan også være greit å se hvor oppdatert software som følger med. Jeg fikk også med en drøss med dokumenter (service manual, verkstedhåndbok, owners manual osv osv på alle de ulike etecene) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
jotto Svart 24.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Takk for innspill alle sammen. Liten oppdatering: jeg har snakket med forhandler. Det er sannsynligvis en eksosventil der noe har løsnet slik at man ikke får full gass. Det er visstnok en kjent svakhet, men BRP har en oppgradert utgave som løser problemet. Så da blir det et verkstedbesøk før vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 24.September.2016 Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 (redigert) Her var det ny informasjon, eksosventil på en e-tec, hmmmm og at dette er en svakhet. Trodde ikke at 2-taktere har ventiler ... Redigert 24.September.2016 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.