Jump to content

Kjøpt meg tresnekke, kan noen identifisere type og årgang?


Kingair

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på forumet. Har nylig kjøpt meg en 26 fots tresnekke på Randsfjorden. Selgeren visste ikke hvor gammel den var eller type. Jeg vet den har en FM L-2 motor(har ikke motor og regnr for hånden her ved pc'en akkurat nå). Jeg lurer på om det er noen her som kjenner igjen typen fra bildene, og kan si noe om årgangen? Setter stor pris på svar!

Hilsen Lars

1474232207.jpg

 

1474232019.jpg

 

1474232027.jpg

Link to post

Hei! Nydelig båt! Nei! Spjærøykrysser er det ikke! (Skal slutte med utropstegnene nå...) Båten har en moderne baug. I sommer var jeg i Kristiansand, fordi det familiære dro meg dit, men jeg klarte å manipulere dem innafor trebåtbeltet. Der, i småbåthavnene så jeg minst åtte stykker med denne stevnutforminga. Etter mye om og men fant jeg en båteier - som ikke fant meg uhøflig og innpåsliten, og viste meg båten sin. Den er bygget i Vikkilen i Grimstad. Båtbyggeren der, (noen veit alt dette mye bedre enn meg, men kan ikke dy meg) har klart å forene de klassiske i trebåttradisjonen med de moderne plastsjektene. Nydelig, perfekt! 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Nei, Grimstadsnekke er det ikke. Heller ikke Grimstadsjekte. Vi som ikke er fra Sørlandet sier snekke om det de kaller sjekte. Det er ikke flaut eller feil å kalle en sjekte en snekke, det har bare noe med språkutvikling å gjøre. Snekke er urgammalt og ble brukt i Vikingtida, i likhet med for eksempel ferge (som altså også er et gammalt norsk navn på en farkost)

 

Nå tar jeg forbehold om at hekken din er annerledes. Det som kjennetegner Spjærøykrysseren, og som er brukt i Vikkilen-sjektene, er ikke framstevnen, men den nydelige godt innoverbuede hekken. Det er noe eggende og lett erotisk over den. Mulig det er meg som har blitt litt gammal, og er i overkant trebåtinteressert, men, ja, jo, det er nok rett og si det slik.

Sjøl om alle båter slekter på hverandre, oppover, innover, nedover, utover, sørover, nordover kysten, finner en trekk som er særegent for enkelte områder. I nyere tid, i hvert fall siste hundreogfemti år, har båtbyggere henta inspirasjon fra lenger vekk enn sitt eget distrikt. Colin Archer kryssa Hvaler med Lista for å komme fram til sin "moderne" redningsskøyte. Båtbyggeren fra Vikkilen (jeg husker altså ikke navnet...) har henta denne "hønseræva" fra Spjærøy-kryssseren (Hvaler) og gjort båten mer hensiktsmessig i mer enn 6 knop, ved å lage en lett framoverbøyd krysserstevn. De gamle sjektene hadde buede stevner og ble drevet fram med vind. Da de fikk motor ble maksfarten stadig bare 6knop, eller om sjekta ble forlenga opp en sju-åtte fot, gikk den vel i 7 og en halv. For å få båten litt opp og over sjøen måtte baugen opp, og da kom altså denne stevnen. 

 

I tråden under diskuteres en liknende båt som din, jeg syns jeg aner at de kommer fram til Vikkilen.

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/32334-noen-som-kan-se-hva-slags-tresnekke-dette-er/

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Nå veit jeg at det blir mye tyt, men jeg har fridag fra båtpussen i dag og har hatt tid til å ta meg inn. Det jeg, og fryktelig mange andre kaller "Sørlandssnekke", eller bare "Snekke", og som altså folk fra Agder kaller sjekte, er motorbåter utvikla fra ro- og seilsjekter. Disse hadde et ganske bredt dollbord innover fra ripa for å sikre at vann ikke kom inn ved seiling. På akterstevnen var det hengsla et ror som etterhvert fikk en fast kult tredd nedover toppen, slik at den var enklere å styre. På oselvaren og strandebarmeren er denne styrepinnen festa på sida.  De var ikke så veldig djuptgående, så da motorframdrifta kom fra 1.verdenskrig omtrent ble de gradvis bygget opp, eller snarere ned, ved at særlig kjøl og bånnbord ble forsterka. Snekka beholdt det store, breie, roret, og den buede framstevnen i hvert fall fram til femtitallet. Deretter kom ideen med å lage krysserhekk, ta bort det ytre roret, og krysser(fram-)stevn, altså en rett skrånende baug. De opphavelige motorsnekkene fra 20-30-tallet var på 20-23 fot, men nå ble de etter hvert ganske store. Jeg personlig, syns ikke at en stor eksklusiv Furuholmen på nærmere 30 fot, uten ytre ror og forholdsvis rett stevn skal kalles snekke, men den diskusjonen behøver vi ikke ta nå. En Polar på 22-24 fot, derimot ser jeg så mye snekke i at jeg gir blaffen i at roret er borte. Det er nok båtforma, kjøl, stevner, fribord, som er viktigst.

 

Konklusjonen er altså, når det gjelder båten du viser til, at det er en krysser. I mine øyne. Det er ingen forkleinelse i det. Det er som om en skulle kalle en (motor-)kutter (motor-)skøyte fordi de drives fram med motor og er dekkede fartøyer. Det er i utgangspunktet skrogets utforming som forteller hva slags båt en har.

Ja.   

Link to post

God lesing, Erik AN takk!

 

Jeg aner jo ikke om den snekka/kryssern/skøyta vi har er en Spjærøysnekke, eller ikke, selv om den likner ganske, og andre har sagt at det er den. 

MEN: Da vi først fikk snekka på land her i fjor høst, kom det bort en nordlending som mente han visste alt om denne / disse båtene, siden han kom fra en fiskerfamilie.  Husker ikke helt hva han kalte den (en not-båt?) men han forklarte at disse båtene ble bygget oppe i nord, og ble primært brukt som "ballast" til fiskeskjøytene når de skulle trekke inn nota, slik at de ikke tippet over.

Dvs. denne båten ble "festet" på utsiden av fiskeskjøyta - for å hindre at den tippet over.  :smiley:

Link to post

Det er ikke spjærøykrysser, det er jeg helt sikker på. Spjærøykrysserne er oftest slettbygde under vannlinjen og kravell over, noen unntak finnes det, Spærøyen er også mye kraftigere og har dypere kjøl.  http://www.spjærøykrysser.no. Jeg tenker også wiksten når jeg ser bildene, men får det ikke helt til å stemme med hekken. Men nå er det sånn med trebåter, at dem ikke nødvendigvis er bygd på et kjent båtbyggeri eller etter en fast mal og har et merkenavn. Det er blitt bygd mange fine båter i naust og verksteder rundt omkring inspirert av mange ulike typer. 

Link to post

I utgangspunktet tror jeg vi skal vestover, kanskje til og med nordvestover.

Stevnen er nesten rett og det ekskluderer tradisjonelt Østfold, Vestfold og Sørlandsfylkene.

Det er et kraftig spring i båtens fremre del som indikerer

at den er tenkt å kunne klare en del sjø, kaste sjøen tilside og på den måten være en tørr båt i motsjø.

Jeg hadde en gang en snekke som var bygget ved Saltre Båtbyggeri på Nordmøre og den var temmelig lik denne

i fasong. Det som er litt rart er at den er bygget med kun spant, ikke spant og stringers som er vanlig på

Vestlandsbåtene (f.eks. Skorgenes). FM var jo heller ingen vanlig motor på Vestlandet, der gikk det helst i Sabb.

Vanskelig sak dette men som det sies kan det godt være et "naustbygg" fra hvor som helst

i landet.

Men noe mindre likt en Spjærøykrysser tror jeg det er vaskelig å finne!

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Ok. Dette er ikke en båt med en særegen dialekt. Altså ingen tradisjonsbåt. Det er motorbåter som har beholdt tradisjonsbygginga, altså særskilte spring, stevnutforming og slikt. Som altså Spjærøykrysseren (Den er så særskilt, så stor, rom, solid og mektig at det finnes ingen rom for tvil). Denne moderne framoverbøyde baugen er noe som er utvikla i takt med økende motorstørrelse. De gamle snekkene, som hadde tradisjonsrik form, smale og smekre, hadde motorer på 5-8hk, og da spilte det liten rolle hvordan fram eller akterstevn så ut. Båten gikk rett fram, og grov seg ikke ned. Gammaldagse små motorbåter rulla kontinuerlig og var runde i alle retninger. Med utviklinga av "motorbåten" fortsatte dette inn i en spesialisert retning, med plattgattere og andre slike, mens "snekka" eller "sjekta" ble modifisert, parallelt. Jeg har sett utallige "snekker" som verken har buede stevner eller spring, ikke har buede bakker, ikke ytre ror, eller som har bevega seg fra snekkestørrelse opp i i størrelse med kryssere. De har egentlig ikke noe navn, men kalles altså snekke, fordi det ikke er patent på navnet. Båten kan være bygget hvor som helst, men den er så pen og forseggjort, og sannsynligvis forholdsvis ny - søtti-åttitallet? - at jeg trur den er bygget på et båtbyggeri.

 

Det som forvirrer meg, mest, er mahognyen i overbygget. Det må da vel være finer?

 

FM-motoren kunne jo bety at den var fra den sida av fjorden, men, tja: Den Grimstadsnekka jeg kjøpte i 1997 hadde en rød Bukh til framdrift.... (Marnaen hadde tøffa sitt siste tøff i 1987).  

 

Og, i sommer la jeg altså merke til flere med akkurat slik baug, og, som ytra for ikke lenge sida, smiska jeg meg inn hos en av båteierne. Det var han som fortalte meg om Vikkilen i Grimstad og en eller annen båtbygger (som jeg sjølsagt glømte navnet på). Båteieren meinte altså at båtbyggeren hadde gjort dette for å matche konkurransen fra plastbåtindustrien. Med en slik skrogutforming får du glatt båten over de obligatoriske 6 knop, og slipper dusjen fra ettermiddagsbrisens motsjø.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Det er definitivt ikke noen Wikstenbåt det der. Og Hulda - Wiksten bygget da aldri noen kogg :nonod:!! Han bygde sjekter og kryssere. Mange sjekter med den rette baugen riktignok, men ikke slik som den avbildede båten. Har både bror og svoger som jobbet der i det samme omtalte årtusen mens gamle Gustav Wiksten fremdeles var i virksomhet.

 

Nå får vi ikke la dette bli en tråd om hva Wiksten bygget eller ikke, og hva en kogg.

 

Men den båten jeg snakket om var en Wiksten eiet av faren til en kamerat. De bodde i Nevlunghavn. Faren kjøpte denne koggen av Wiksten, tror det var byggenr. 'noen-og-tredve'. Faren hadde jobbet i hvalfangsten, og da han sluttet, kjøpte han en reketråler og denne koggen. Båten er en (for den eksisterer fremdeles) spissgattet motorbåt utstyrt originalt med Sabb (med sigarettenning husker jeg), vridbart propellanlegg, mast med spriseil og en åre eller to. Faren brukte denne båten utenom trålesesongen til å dorge makrell, krabbe- og hummerfiske. Båten ble altså ikke bygget som lystbåt, men som arbeidsbåt etter bestilling.

 

Så får man kalle det hva man vil.

 

Men til trådstarter vil jeg vel si at båten ser meget fin ut. Og den kan vel være bygget hvorsomhelst, fra 80-tallet og utover. Men den virker ikke til å være så gammel, egentlig. Vi hadde, der jeg vokste opp, en båtbygger som opprinnelig kom fra Hardanger. Båtene han bygget hadde spanter med ribber i mellom. Men det behøver heller ikke å bety noe som helst. Avkutta hekk, behøver heller ikke å gi noen pekepinn. Jeg har eid en 32 fot motorbåt som var klinkbygget hele veien, utenpåliggende ror, avkuttet hekk (som din), ribber og spanter (unormalt), bygget på Hvaler (Spjærøy). Den båten jeg hadde ble gjenkjent av en båtbygger på Spjær, som hevdet at det var naboen (avdød båtbygger) som hadde bygget den. Og en annen jeg snakket med, hadde vært med båten (bygget som fiskebåt) og dorget makrell mellom Færder og Skagen. De kunne være ute flere døgn i slengen. Det er ikke noe fasit.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Som andre her vet, har jeg ikke helt mestret hvordan man legger inn bilder "inline" - men har startet et lite test-emne, dypt begravet, om det. 

Så snart jeg får tid, vil jeg teste det ut, siden det er så mye "saft" i denne tråden, og er veldig nyskjerrig på hva folk kan mene om den gamle snekka vi kjøpte.  Har bilder fra alle sider, utvendig og innenfra.

Motoren er jo ikke original, mye mekking og sveising har tatt sted for å få på plass den Yanmarn vi har der.

 

November, målet er november! :pray:

Link to post
  • 5 måneder senere...

Hei igjen, jeg har fått somlet meg til å registrere båten i småbåtregisteret..la inn registreringsnummeret på kjøpekontakten og da kom det opp en del opplysninger. Det viser seg at det er en Gjennestadsnekke! Bygget i 1969 og navnet er "Bruse". Bare tenkte legge inn en oppdatering her. Er Gjennestadsnekke noe som virker riktig for dere som har peiling?

Gleder meg til å sette i gang med båtpussen snart!

Link to post

Hei! Så flott at du har fått fasiten! Jeg veit ikke om jeg må ro meg ut av noe uriktig jeg har påstått i denne tråden, men denne båten din er jo nettopp slikt en finner på moderne treskrog. Gjennom alle tider har håndverkere, kunstnere og kunsthåndverkere (hvor båtbyggeryrket ligger inni der er en smakssak) henta inspirasjon og utvikling hos hverandre. Motoren gjorde så mye med hvordan skroget skulle gå gjennom sjøen at mye endra seg. Særlig etter at motorene klarte å få båten fortere gjennom sjøen enn de "naturlige" 6-7knop. Du har adoptert en nydelig moderne trebåt. Født på Gjennestad Båtbyggeri i 1969. Gratulerer! 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...