Tressfjord Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Heisann! Har byttet til meg denne snekka. Tidligere eier mener det er en albatross-sjøløven. Båten er ca 30fot og 1978mod. Planlegger å restaurer den med nytt overbygg og innredning i samme stil men med doghouse. Tar gjerne imot tips og råd for valg av materialer og utførelse Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Vet ikke hvor snekka kommer fra men hvilken maskin står i? Sikkert noen andre inne her som kan se hvor den kommer fra! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 (edited) Etter fasongen å dømme ville jeg tro den er vestlandsk-bygd. Minner meg mye om Nordfjord-snekkene. Den rette baugen og det fine springet er det jeg forbinder med Nordfjordbåtene. Men akterenden gjør meg mer usikker. Lagt til: Eller en Tresfjording? Uansett så er det ei flott snekke du har fått tak i. Stell den pent så har du båt lenge. Hva slags masin sitter i den? En Sabb? Edited July 23, 2007 by Astor (see edit history) Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 23, 2007 Author Share Posted July 23, 2007 Jeg liker skroget veldig godt. Har tenkt å gi den masse omsorg så den blir 100%. Er veldig opptatt av å bevare det originale utseende derfor hadde det vært moro om jeg fikk vite hva slags båt det er.har lyst til å bygge doghouse på den hvis den har blitt levert med det noen gang. Motoren er en ford 55hk samme som i traktorene til ford. Er det noen her som har erfaring med epoxy og eipfanes lakk fra westsystem? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Oi! Er det lyn som er på himmelen på bilde er?? :eek: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 23, 2007 Author Share Posted July 23, 2007 Jeg tror det er manipulert av forrige eier,men jeg er ikke sikker. Det ser ganske ekte ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Det må i så fall være et ekte lyn fra klar himmel Manipulert ................. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Skroget minner veldig om en båt jeg så, som var bygget på Lista båtbyggeri. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 23, 2007 Author Share Posted July 23, 2007 Takker så mye for alle innspill sål langt. Etter å ha søkt en del på nettet ser jeg at vikkilen båtene har en del av de samme elementene. Noen som har noen mening om det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Er det noen som har erfaring med hvilket materiale som egner seg best til overbygg på snekke? Har sett et overbygg på en flott snekke på finn som jeg kunne tenkt meg å kopiere. Den er også veldig fin i skroget og lakken. Legger ved bilde av den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Belgarath Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Ettersom jeg har hørt, har Sandøya Båtbyggeri overtatt malene til Vikkilen. Send en mail til de, veldig hyggelige folk som garantert vil prate trebåt Quote MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Tusen takk for tipset! Skal bli artig å høre hva de sier. Vet jo ikke sikkert om båten min er vikkilen, men de har ganske like overbygg uansett så det må bli bra skulle jeg tro. Noen som vet hva man gjør for å få mahognyglød i lakken/oljen? Legger til bilde av nok en vikkilen snekke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Belgarath Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 (edited) 30' sjekte Synes den likner litt da.. Skrogformen er nok vel så lik på denne: Åpen 22' Edited July 26, 2007 by Belgarath (see edit history) Quote MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Må bare presisere at denne båten ikke er min men jeg syntes at den likner noe i skrog og overbygg bortsett fra at min er noe høyere i front. Tidligere eier påstår at båten er en albatross sjøløven. Kan dette stemme? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 28, 2007 Author Share Posted July 28, 2007 Noen som har erfaring med hva slags lakk/oljefabrikat som holder best? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 28, 2007 Author Share Posted July 28, 2007 Det ble veeeeelig stille. Ja, ja...heldigvis har jeg en båtbygger i familien som har holdt på i 65år så jeg får nok vite hva som funker.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Spørs litt hva du skal betale. På min brukte jeg Jotun sin Clipper 1 som olje og Ravilakk utpå. Man kan også bruke Owatrol som er en litt billigere variant. Hva med å lage en logg slik som oss fleste andre her som driver med litt "oppussing" ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Det var ingen dum idè! Jeg skal lage en blogg å legge ut bilder etterhvert. Får båten hjem til uka så da begynner moroa Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Blogg er kjekt. Her har du min https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29491 , ikke den vakreste båten på fjorden men vakker nok ble den til å være min første båt. Problemet er at den lekker endel men det får jeg tette når jeg setter den på land til høsten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tressfjord Posted September 14, 2007 Author Share Posted September 14, 2007 Regner med å lage en blogg så fort restaureringen begynner. Foreløpig har jeg bare fjernet dørkplatene for å få bedre lufting. Når det gjelder hva slags fabrikat snekka er har jeg funnet en annen båt på finn som er av merket SJØLØVEN. Noen som kjenner til disse båtene her? Legger ved bilde Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brekneholmen Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 den båten ligner sjøløven, men ser litt høyere ut foran. sjøløven mener jeg er bygget på hvaler i østfold en plass.er ikke sikker men har hørt det Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts