Jump to content

Noen som kan se hva slags tresnekke dette er?


Tressfjord

Recommended Posts

albatross_babord2.jpg

albatross_babord.jpg

albatross_front.jpg

 

Heisann!

 

Har byttet til meg denne snekka. Tidligere eier mener det er en albatross-sjøløven. Båten er ca 30fot og 1978mod. Planlegger å restaurer den med nytt overbygg og innredning i samme stil men med doghouse. Tar gjerne imot tips og råd for valg av materialer og utførelse :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter fasongen å dømme ville jeg tro den er vestlandsk-bygd. Minner meg mye om Nordfjord-snekkene.

Den rette baugen og det fine springet er det jeg forbinder med Nordfjordbåtene. Men akterenden gjør meg mer usikker.

Lagt til: Eller en Tresfjording?

 

Uansett så er det ei flott snekke du har fått tak i. Stell den pent så har du båt lenge.

 

Hva slags masin sitter i den? En Sabb?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg liker skroget veldig godt. Har tenkt å gi den masse omsorg så den blir 100%. Er veldig opptatt av å bevare det originale utseende derfor hadde det vært moro om jeg fikk vite hva slags båt det er.har lyst til å bygge doghouse på den hvis den har blitt levert med det noen gang. Motoren er en ford 55hk samme som i traktorene til ford. Er det noen her som har erfaring med epoxy og eipfanes lakk fra westsystem?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med hvilket materiale som egner seg best til overbygg på snekke? Har sett et overbygg på en flott snekke på finn som jeg kunne tenkt meg å kopiere. Den er også veldig fin i skroget og lakken. Legger ved bilde av den.

33_1020930194.jpg

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har hørt, har Sandøya Båtbyggeri overtatt malene til Vikkilen. Send en mail til de, veldig hyggelige folk som garantert vil prate trebåt

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tipset! Skal bli artig å høre hva de sier. Vet jo ikke sikkert om båten min er vikkilen, men de har ganske like overbygg uansett så det må bli bra skulle jeg tro. Noen som vet hva man gjør for å få mahognyglød i lakken/oljen? Legger til bilde av nok en vikkilen snekke.

53_1183655504027.jpg

Link to post
Share on other sites

30' sjekte

Synes den likner litt da..

 

Skrogformen er nok vel så lik på denne: Åpen 22'

Redigert av Belgarath (see edit history)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Regner med å lage en blogg så fort restaureringen begynner. Foreløpig har jeg bare fjernet dørkplatene for å få bedre lufting. Når det gjelder hva slags fabrikat snekka er har jeg funnet en annen båt på finn som er av merket SJØLØVEN. Noen som kjenner til disse båtene her? Legger ved bilde

13_703534109.jpg

13_144759447.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...