Furu Startet 19.September.2016 Link til dette innlegget Startet 19.September.2016 Motor fra 87/88, skal være fra siste år de ble produsert. Har ikke intercooler/aftercooler. Danner seg litt film på sjoen, usikker om det er olje eller diesel. Også etter varm kjøring, har blitt litt verre siste dagene tror ej. Bruker ikke olje / etterfyller kjøle væske sjeldent egentlig. Har ingen time teller så vanskelig å si. Oljetrykk og temp. Måler står som regel rett opp på 2500rpm etter en 30 min kjøring (?) Som normalt egentlig. 80/90 grader og 50-60psi. Fv Kjøler rengjort i sommer. Termostater er vel sjekket for en del år siden. Blir aldri varm ved tomgangs kjøring, men antar det er vanlig.. Noen som har tips ?! Kan det være spjeldet som skal hindre røyk ved oppstart?! Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Bestefar Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Om du tror det er spjeldet kan du koble det fra aktuatoren og strupe eksosen manuelt. Formeg ser det som om det er diesel som legger seg på vannet. Det kan være at dysene fine lekker. Da må de overhales. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Hmm.. Dysene ble kontrollert og justert for trykk ca 50 motor timer siden på verksted. Ikke lyst til å dra dei ut igjen! Kan dei ha gått så fort ?! Redigert 19.September.2016 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Jakob T Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Om olja er svart,kan det vere oljekjøleren,eller turbo som lekker mot eksos,men da ville du fått oljeforbruk.Dysene vart dei overhalt,eller bare trykk testa og justert. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Kun testet og justert litt, var visst ikke behov for noe mer. Olja er ganske svart ja, og det har den vært i årevis egentlig. Svart rett etter oljeskift. Mulig den har brukt litt olje i dag faktisk, men litt tidlig å sjekke enda kanskje , stoppet motor for en time siden kanskje ikke alt har rent ned i bunnpanne.. Skravert felt var helt fylt opp i morges før dagens tur. (Se bilde) så så bruker den kanskje litt olje allikevel Oljekjoler var ny for en 5 (?) År siden. Typen uten sink.. Redigert 19.September.2016 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Jakob T Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Meinte olja som kommer på sjøen.Ville holdt øye med oljenivået på motoren om det er forandring i oljeforbruk.Ser ofte verre ut enn det er,skal jo bare noken dråper til så ser det skikklig ille ut på sjøen. Du kjenner motoren,og vil vel merke når det er forandringer på oljeforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Ok. Peilet igjen,. Det er litt forbruk ja, må ha forverret seg i dag. Sjovann fra motor er helt klart, har sjekket med hvit bøtte ! Ingen sot. Kun en tynn film med olje/diesel Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Jakob T Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Ville brukt båten litt å holdt auge med oljeforbruk.Om den plutelig begynner å bruke olje ville jeg ha sjekka luftsiden og eksossiden på turbo for oljelekkasje. Mulig du kan sjå olje på skovlene.Bør vel la den gå litt på tomgang før sjekk på eksossiden,eller så kan vel olja brenne bort. Mulig andre har gode forslag før ein begynner å skru.Ville prøvd å finne ut om det er diesel eller olje som kommer på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 (redigert) Vil ikke drive og kjøre og forurense slik, tar seg ikke ut i indre havn. Tenker ej sjekker oljekjøler først, får den trykk testet. Noen som vet om varmeveksler også må av for å få ut oljekjøler? Sitter litt tett sammen disse to, men kommer heldigvis lett til på begge motor sider Redigert 19.September.2016 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Jakob T Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Går greit å skru av bare oljekjøler. Enkleste er å ta av oljefilter for så å løsne oljedistrubusjons huset med kjøleren på.Lettere å montere igjen.Husk pakniningsett spesielle tetningstringer Sitér dette innlegget Link to post
objektor Svart 29.April.2022 Link til dette innlegget Svart 29.April.2022 Furu skrev On 19.9.2016 at 12.43: Motor fra 87/88, skal være fra siste år de ble produsert. Har ikke intercooler/aftercooler. Danner seg litt film på sjoen, usikker om det er olje eller diesel. Også etter varm kjøring, har blitt litt verre siste dagene tror ej. Bruker ikke olje / etterfyller kjøle væske sjeldent egentlig. Har ingen time teller så vanskelig å si. Oljetrykk og temp. Måler står som regel rett opp på 2500rpm etter en 30 min kjøring (?) Som normalt egentlig. 80/90 grader og 50-60psi. Fv Kjøler rengjort i sommer. Termostater er vel sjekket for en del år siden. Blir aldri varm ved tomgangs kjøring, men antar det er vanlig.. Noen som har tips ?! Kan det være spjeldet som skal hindre røyk ved oppstart?! Vurderer å kjøpe 26ft halvplaner med VP TMD 31A. (1989?) Timetall ca 2000. 94HK? Ikke skiftet noe særlig deler på den (bare o-ringer, overhalt vannpumpa). Noen her som tør å uttale seg om den, ev på generelt grunnlag? Og dele egne erfaringer med denne motoren? Er dette brukbare motorer? Også etter 30 år? Har lite peiling sjøl så alle tips er velkommen. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.