Jump to content

Volvo penta Tmd31a - oljefilm i sjø


Furu

Recommended Posts

Motor fra 87/88, skal være fra siste år de ble produsert. Har ikke intercooler/aftercooler. Danner seg litt film på sjoen, usikker om det er olje eller diesel. Også etter varm kjøring, har blitt litt verre siste dagene tror ej. Bruker ikke olje / etterfyller kjøle væske sjeldent egentlig. Har ingen time teller så vanskelig å si. Oljetrykk og temp. Måler står som regel rett opp på 2500rpm etter en 30 min kjøring (?) Som normalt egentlig. 80/90 grader og 50-60psi. Fv Kjøler rengjort i sommer. Termostater er vel sjekket for en del år siden. Blir aldri varm ved tomgangs kjøring, men antar det er vanlig.. Noen som har tips ?! Kan det være spjeldet som skal hindre røyk ved oppstart?!

bilde

bilde

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Kun testet og justert litt, var visst ikke behov for noe mer. Olja er ganske svart ja, og det har den vært i årevis egentlig. Svart rett etter oljeskift. Mulig den har brukt litt olje i dag faktisk, men litt tidlig å sjekke enda kanskje , stoppet motor for en time siden kanskje ikke alt har rent ned i bunnpanne.. Skravert felt var helt fylt opp i morges før dagens tur. (Se bilde) så så bruker den kanskje litt olje allikevel

Oljekjoler var ny for en 5 (?) År siden. Typen uten sink..

bilde

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Ville brukt båten litt å holdt auge med oljeforbruk.Om den plutelig begynner å bruke olje ville jeg ha sjekka luftsiden og eksossiden på turbo for oljelekkasje.

Mulig du kan sjå olje på skovlene.Bør vel la den gå litt på tomgang før sjekk på eksossiden,eller så kan vel olja brenne bort.

Mulig andre har gode forslag før ein begynner å skru.Ville prøvd å finne ut om det er diesel eller olje som kommer på sjøen

Link to post

Vil ikke drive og kjøre og forurense slik, tar seg ikke ut i indre havn. Tenker ej sjekker oljekjøler først, får den trykk testet. Noen som vet om varmeveksler også må av for å få ut oljekjøler? Sitter litt tett sammen disse to, men kommer heldigvis lett til på begge motor sider

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
  • 5 år senere...
Furu skrev On 19.9.2016 at 12.43:

Motor fra 87/88, skal være fra siste år de ble produsert. Har ikke intercooler/aftercooler. Danner seg litt film på sjoen, usikker om det er olje eller diesel. Også etter varm kjøring, har blitt litt verre siste dagene tror ej. Bruker ikke olje / etterfyller kjøle væske sjeldent egentlig. Har ingen time teller så vanskelig å si. Oljetrykk og temp. Måler står som regel rett opp på 2500rpm etter en 30 min kjøring (?) Som normalt egentlig. 80/90 grader og 50-60psi. Fv Kjøler rengjort i sommer. Termostater er vel sjekket for en del år siden. Blir aldri varm ved tomgangs kjøring, men antar det er vanlig.. Noen som har tips ?! Kan det være spjeldet som skal hindre røyk ved oppstart?!

 

 

bilde

 

 

 

 

Vurderer å kjøpe 26ft halvplaner med VP TMD 31A. (1989?) Timetall ca 2000. 94HK?

Ikke skiftet noe særlig deler på den (bare o-ringer, overhalt vannpumpa). 

Noen her som tør å uttale seg om den, ev på generelt grunnlag? Og dele egne erfaringer med denne motoren?

Er dette brukbare motorer? Også etter 30 år? Har lite peiling sjøl så alle tips er velkommen.

Takk

 

vp tmd31 a.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...