Boelands Startet 19.September.2016 Link til dette innlegget Startet 19.September.2016 Skriver litt om det som skjer ved bruk av motoren først: Starter veldig lett, gløder som vanlig og starter den på tomgang, nesten uten røyk.Det er montert nye dyse spisser. Når jeg kjører ut fra havna er alt som normalt med temp og oljetrykk. (det er det også ved kjøring på høyere turtall) Ved sakte pådrag av turtall går alt som normalt opp til ca 1400 omd.pr min. Ved pådrag videre går turtall ned og motoren ryker svart. Høres ut som den jobber svært tungt. Ved raskt pådrag fra tomgang er det ikke mulig å få opp turtallet. Blir bare svart røyk og nesten kveling av motoren. Her kommer litt info om min båtmotor. Det er er GM Peninsular Diesel The Beast –300. Model 400TA- 300. Med ca 300hk og motor nr.12555506. Produsert i år 2000 Jeg har snakket med noen på tlf som mener det kan være turboen som er problemet,selv om denne når den er kald virker slarkefri og uten oljesøl.(den står ikke fast) Det har vært skiftet turbo på motor tidligere, i 2006. Det står vist en Borg-Varner model :3LM-40 på motoren. Ladeluftkjøler er rengjort og båten har vert oppe for rengjøring på skrog og propell for omtrent en måned siden. Er det noen som kan ha en ide om hva som kan være årsaken til dette problemet og hva som kan gjøres for å løse det? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Fungerer wastgaten? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Høres ut som motoren ikke får nok luft, prøv uten luftfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Som DieselDahl, virker som motoren ikke får tilstrekkelig luft til forbrenningen. I bunn og grunn er dette en enkel motor basert på GM 6,5-literen (om jeg ikke tar feil). Feil i turbo eller restriksjoner i lufttilførselen er nærliggende teori. Man kan for så vidt også oppleve noe av det samme ved feil på høytrykkspumpen, men da helst ved at motoren virker til å kvele seg (uten særlig røyk) ved hurtig pådrag, eller at den stopper om man brått drar av på gassen. Sitér dette innlegget Link to post
Boelands Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Har prøvd en del og fått en del gode alternativ, men det jeg tror er problemet at da brenstoff ventilene ble skiftet, prøvde mekaniker å lufte på en skru i fremkant av fuel pumpa, denne skruen tror jeg er årsaken til problemet, men finner ikke ut hvordan den skal justeres riktig (mangler instruksjonsbok på pumpa) er det noen som har erfaring med denne skruen? prøvde å legge inn bildet men det får jeg bare ikke til... Sitér dette innlegget Link to post
Boelands Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Thomas Mortensen, hva er wastgaten? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Kjære! Hva slags mekaniker har du hatt her da? Jeg antar at du har en av pumpene fra Standadyne. Sjekk hjemmesidene til Peninsular Motor og se om du kan finne tilsvarende pumpe. Ellers så skal det stå en skilt på pumpen som gir typedetaljer. Det er, så vidt jeg vet, ikke lufteskrue på disse pumpene, i og med at de er selvluftende. Hvis en 'mekaniker' har begynt å klusse med innstillingen til en av funksjonene, så kan det være vanskelig å finne tilbake igjen uten å benkjøre pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 (redigert) Thomas Mortensen, hva er wastgaten? Enkelt fortalt er det en trykkreguleringsventil. Hvis feks motor er konstruert for 1bars ladetrykk, vil wastegate slippe ned trykket hvis det blir for høyt. Det hender wastegate henger i åpen stilling eller ikke tetter på setet lenger, da får motor aldri det ladetrykket den skal. Utfra dine beskrivelser, virker det som motor ikke får tilstrekkelig luft. Forsøk å få målt ladetrykk. Redigert 15.Oktober.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 (redigert) '' Ladeluftkjøler er rengjort og båten har vert oppe for rengjøring på skrog og propell for omtrent en måned siden. Er det noen som kan ha en ide om hva som kan være årsaken til dette problemet og hva som kan gjøres for å løse de'' Det er ikke luftlekkasje etter turbo, f.eks. i ladeluftkjøler, hadde samme symtomer og da var det tært hull under ladeluftkjøler, dette var på VP. Redigert 16.Oktober.2016 av Sylvester (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Boelands Svart 17.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Er det noen som har tegning av fuel pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Boelands Svart 11.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Tengte jeg skulle svare på dette da vi etter kort tid fant ut at pumpa måtte demonteres for sjekk, den var da full av dritt, gammel disel, rust og slam. Når den ble overhalt og tuent opp for å yte mer var alt som normalt, mitt råd er å bruke båten og ha ren disel på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Takker for tilbakemeldingen! Kan virke som du ikke har god nok filtrering på dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.