Bisse Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Da jeg kjørte hjem fra sjøen om søndag tenkte jeg at jeg skulle gi full gass i et par minutter for å få blåst rent litt. Det endte med kullsvart, og da mener jeg kullsvart røyk fra eksosen på babord motor. Oppnådde heller ikke riktig turtall. Sjekket om luftfilteret var tett, men det var det ikke. Noen som har vært borti dette? Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
bellen Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Det tyder hvertfall at den får for lite luft. Sjekk om turboen sviver lett.sjekk også om du har luftlekkasje mellom turbo og manifold. Quote Link to post
BOBO II Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Virker som du har noe feil med blandingsforholdet luft og diesel. ta av luftfilter og kjent på turbo mens motor er avslått og kjenn om den sviver rundt . Har ikke noe kjennskap til disse motorene men hva med wastegate modulator finnes det på denne? disse har en tendens til og henge seg opp, Quote 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bisse Posted September 20, 2016 Author Share Posted September 20, 2016 Virker som du har noe feil med blandingsforholdet luft og diesel. ta av luftfilter og kjent på turbo mens motor er avslått og kjenn om den sviver rundt . Har ikke noe kjennskap til disse motorene men hva med wastegate modulator finnes det på denne? disse har en tendens til og henge seg opp, Turbo sviver rundt. Vet ikke hva wastegate er. Skal skaffe meg kyndig hjelp. Kan det være dysene? Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hulda Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Skaff kyndig hjelp. Ikke dysene. Kan for all del være at de er dårlige. Men de gir ikke brått kølsvart røyk. Quote Link to post
hegra Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Kan jo være noe plast eller lignende som henger fast på propell eller skrog. Blir ofte sort røyk når motoren arbeider altfor tungt. Quote Link to post
Bisse Posted September 20, 2016 Author Share Posted September 20, 2016 (edited) Kan jo være noe plast eller lignende som henger fast på propell eller skrog. Blir ofte sort røyk når motoren arbeider altfor tungt. Nei ikke det. Båten var på slipp for tre uker siden. Er nok ikke noe som "henger" på under. Edited September 20, 2016 by Bisse (see edit history) Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
adeneo Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Mye svart røyk betyr jo at motoren får alt for mye diesel i forhold til luft, men fremdeles klarer å brenne av dieselen, derav den svarte røyken. Det kan jo skyldens nesten hva som helst? Det enkleste er ofte å sjekke at motoren får nok luft først. Altså kontrollere filter, turbo osv. som nevnt ovenfor, og dersom den gjør det, sjekke at den ikke får for mye diesel, for eksempel ved lekkasje eller lignende. Quote Link to post
Bisse Posted September 21, 2016 Author Share Posted September 21, 2016 Hvem i Østfold kan skru på Cummins? Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Security Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Har du hørt med Fredrikstad Marine? Ellers så er Vollen Slipp AS flinke på Cummins, men det ligger et stykke fra deg. Quote Link to post
Old Wood Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Er det mulig at en av oljeringene i et stempel slipper gjennom motorolje? På en en-sylidret motor vill jo da turtallet gå rett til himmels, men kanskje de andre sylindrene hindrer dette? (Just my 2 cents - siden jeg hadde dette skje med meg en gang - og gud bedre hvor mye svart røyk det ble! ) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.