Jump to content

Batterimonitor til seilbåt

SY Johanne

Recommended Posts

Det er vel ikke noen forskjell på om en batterimonitor skal brukes i en seilbåt eller motorbåt? Det finnes sikkert noe billig ræl på eBay, men jeg ville nå heller kjøpe kvalitet som koster litt mer. Og da vil jeg anbefale Victron MBV-700 som jeg har god erfaring med selv.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, jeg hadde Nasa BM-1 men byttet til Victron. Nasa viste av en merkelig grunn 104% når batteriet var fullt, og spenningen viste noen 10-deler feil. Men det er jo litt billigere enn Victron sitt battmeter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den forsto jeg ikke. Jeg har da fremdeles solcellepaneler nå sammen med Victron battmeteret. Og regulatoren for solcellene setter ned spenningen når batteriet ikke vil ha mer strøm, på samme som landstrømladeren og regulatoren for dynamoen.

Har også NASA BM-1 i min båt. Godt fornøyd og har ikke opplevd noe tull med den. Den ser muligens litt "jalla" ut med sine enkle knapper og store display, men for meg er det god valuta for pengene. Den tåler også ankervinsjen min.

«Jalla» er vel fellesnevneren for begge disse, dersom utseendet skal telle. Nasa sin har i det minste ikke blå bakgrunnsbelysning. Takk for tips til nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...