Harald- Startet 16.Juni.2005 Del på Facebook Startet 16.Juni.2005 Hei Har en Furuno GPS-32. Denne er koblet til kartplotter. Ser da på slepestreken (og på skjermen) at den gjør et raskt sidesprang innover land ganske ofte. Når jeg er i Bergens området tar gps'en seg en tur gjerne rett østover til svergie i et halvt sekund før den kommer tilbake til kysten igjenn. Noen som har vert bort i dette? Har ekkolodd tilkoblet egen port på PC'en. Kan det vere problemer med jordingen? Skal skjermen på kabel til plotteren koblm sammen med skjerm på GPS/ekkolodd etc? Noen andre forslag til hva som kan vere galt? Hadde samme problem i min tidligere båt der jeg brukte samme plotter, men nå har jeg en ny GPS.... Mvh ORJ Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 16.Juni.2005 Del på Facebook Svart 16.Juni.2005 GPS'en din (hvis det ikke er en DGPS) er bare nøyaktig innenfor 15 m i 95% av tiden. Hvor den angir posisjonen de resterende 5% av tiden, er helt vilkårlig og kan være fra 20 m og opptil flerfoldige mil vekke. Dette forutsetter at du har en god antenne. Med dårlig antenne vil feilvisninger som følge av utfall av data også medvirke til store kortvarige avvik. Det samme kan skje hvis signalene fra de andre apparatene som er koblet opp interfererer med GPS'en eller kartplotteren. Hvordan det skal kobles, har jeg dessverre ikke noe svar på. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Juni.2005 Del på Facebook Svart 16.Juni.2005 Skjermen på kabelen mellom plotteren og gpsen skal normalt ikke være ett problem, sjekk gjerne at du har krysset av for sjekksum på plotteren om du har mulighet for det. Gå inn på "satellites" og se hvor sterke signaler du har her. Normalt vil flere satelliter ligge på nesten 50. Ligger det få så høyt så er det enten dårlig kabel til antennen eller så står antennen feilt plassert. Husk at den ikke bør stå inntil noe da den får blindsoner mot satellitene. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 18.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2005 Skal sjekke signalstyrken, men det jeg synes er pussig er at du nesten havner bort til svergie et brøkdel av et sekund før du kommer tilbake igjenn..... Men får sjekke koblinger, plassering av antenne etc. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 18.Juni.2005 Del på Facebook Svart 18.Juni.2005 Før du river båten. Sjekk filterene dine. (demping) Står de til 0 er posisjonen over hele fjøla. Setter du litt filter, lukes posisjoner i Sverige ut. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.