mask Startet 22.September.2016 Link til dette innlegget Startet 22.September.2016 Hei, Jeg har båt/motor som nevnt i emnetittel. Jeg har problemer med å få den i plan med relativt små forandringer i last, tom/full bensintank utgjør stor forskjell på tiden det tar og komme i plan. Propellen jeg har er 3x16/21,5. Fart som jeg oppnår er 43knop ca 5700rpm (forbruk ca. 85ltr/time) når jeg har trimmet ut motoren max. Er det noen som har erfaringer med denne type båt/motor som kan gi en tilbakemelding på om det kan være fornuftig å prøve en annen type propell (4-bladers etc). På forhånd takk. Mvh mask Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Den er testet av Båtmagasinet med 4bl som ved 5900rpm fikk 46 knop. Deres tall. Det må vel være en 990C0-0084L-20P som er 4bl 15x20". Selv om det blir bare 2% slip så kan det være propellens oppgitte pitch som er litt feil. Du har 12% slip og ville nok hatt glede av en 4bl. Den er oppgitt til å ha 5700-6300 på WOT. Så du ligger med maks pitch motoren tåler ved å oppnå 5700 på full gass. Så den går tungt slik at ekstra vekt gir motoren en utfordring. Jeg ville ha skiftet til en noe mindre pitch uansett for å la motoren ikke slite for mye når den skal i plan. Min smak er at det er kjedelig å ha den tregheten i start og ved fartsendringer. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 alfaalfa; takker for tilbakemelding, enig i din konklusjon. Har egentlig hatt samme tanker sjøl, men med prisen på slike propeller så kunne jeg tenkt meg noen erfaringer her inne for å finne ut hva jeg skal sette på slik at jeg havner med en rett propell på første forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Jeg har en Yamarin 76 DC med Yamaha F250 - ikke samme båt, men heller ikke så veldig ulik. Jeg har hatt stor glede av å bytte fra 3 blad til 4 bladers propell. Jeg nå en Solas Rubex HR4 14 1/8x19" propell og får båten langt raskere i plan, den planer i lavere hastigheter, bedre respons på styring, langt bedre grep i vannet og en livligere båt som ligger høyere i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Dissern; takker for tilbakemelding! Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 22.September.2016 Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 Dissern; takker for tilbakemelding! Jeg har skrevet litt mer om erfaring og data i denne tråden :) https://baatplassen.no/i/topic/70226-rett-propell-yamaha-f250-på-yamarin-76dc/ Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 22.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2016 (redigert) Dissern; Hva skjedde med planingsterskelen når du skiftet propell? Ditt siste innlegg såg jeg først etter min post. Ser det ble mye bedre med den nye propellen din. Jeg får avvente litt å se om det dukker opp noe med samme båt/motor, litt enklere å referere til da :) Redigert 22.September.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Planingsterskel er fortsatt der, men båten er kjappere over terskelen og opp i plan. Det var en av hovedårsakene til at jeg ville forsøke en 4 bladers propell, terskelen var så markant med hele familien i båten og tungt lastet. Nå kjennes det godt at propellen har bedre grep og skyver båten raskere opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 24.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2016 Ok, med bedre grep på propellen så vil nok det gå bedre og kjøre i litt tung mot/med sjø også. Jeg sliter litt der også, blir liksom ikkje noe reaksjoner på små turtallsjusteringer. Må bruke mye hendel når det er litt sjø. Kan jeg spørre hva en slik propell koster? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Prøver å holde litt liv i denne tråden.. Redigert 27.September.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Denne kan du kjøpe fra USA til USD 239 og så må du ha hub kit. Frakt til Norge ca USD 100. Deretter mva på dette ca 3500,-. Eller du kan kjøpe den i Norge for ca 6000,-, eller følge med på finn.no for å se hva du kan finne der. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 (redigert) Stemmer som alfaalfa sier vedr. Solas propell. For Mercury Rev4 så havner du på ca. 7500 kr for propell med hub kit ved kjøp av forhandler i Norge. Redigert 28.September.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 28.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Takker for info :) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 7.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Prøver å holde litt liv i denne God helg Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Mask, har du forsøkt med annen propell ennå? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Mask, har du forsøkt med annen propell ennå? Nei, er til sjøs og heime i starten av nov. Båten er tatt på land, så jeg får eksperimentere til våren :) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 28.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Då var ny propell på plass. Suzuki original 3bl 15 x 21". Halverte tida for å komme i plan + fart økte fra 43-46knop. Farten var en bonus, det var reduksjon i tida for å få den i plan som var viktig. God båt-sommer Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 1 hour ago, mask said: Då var ny propell på plass. Suzuki original 3bl 15 x 21". Halverte tida for å komme i plan + fart økte fra 43-46knop. Farten var en bonus, det var reduksjon i tida for å få den i plan som var viktig. God båt-sommer Happy days! Gratulerer med "ny båt" ved å skifte til en bedre egnet propell!!! Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 28.April.2024 Link til dette innlegget Svart 28.April.2024 Det er kanskje bad practice å hente oppigjen en så gammel tråd. Men tittel og tråd er identisk med hva jeg skulle opprettet. Det er kanskje kommet til noen flere erfaringer. Her kommer litt oppsumerende informasjon av det jeg har funnet: 3x14,9x22 for tung (ca5600rpm/39knop fullasta og ikke "bunnskrapa") 3x16x21,5 er for tung (5850rpm/43knop/85,5lh) 3x15x21 var bedre, «mest byttet til» (6200rpm/45 knop/92lh) 3x16x19 var omlag som 3x15x21, men med bedre grep. 4x14,6x20 Rev.4 veldig bra (Sparte 10 liter fra Asker til Tønsberg) 4x15x20 svært effektiv (5900rpm/46knop, båtmagasinet) Uthevet virker å være den flest har byttet ut til, og alle virker fornøyd. Redusert tid i plan, økt toppfart. Få skriver noe særlig om forbruk i marsjfart. Er personlig på jakt etter noe som kan ta ned marsjfarten fra 27-28 knop til 22-24 knop - og ta ned snittforbruk i marsj fra 1,6 l/nm. Fra "internett" virker 1,4 oppnåelig. Jeg er satt opp med 22, og det er for tungt - så den må skiftes ut. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
-morten- Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Er Ibizaen tungdrevet? har 3x16x21,5 på min Askeladden C75CC og den skyter raskt i plan, synes det er brukbart skyv i den 300 hesteren! får bare 42 på max, men kan gå på 28-29 knop på 3950omdr. går jeg ned til 25-26 så bruker jeg bare 35 l/t ca. kjørte den i sikkelig dårlig vær og da klarte jeg å holde den fint på 16-17 knop. Ikke noe særlig planingsterskel og trenger ikke å trimme spessielt aktivt, selv om det er ganske bra V-bunn. Tanker ligger midt i båten så balangsen er veldig god, selv om dette ikke er en direkte fartsbåt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
chrisrik Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Den er nok relativt tungdrevet med v-bunn hele veien bak (og ingen step). Og dårlig skrapa bunn, må sies. Så har jeg bare har hatt analoge instrumenter, så målingene jeg har fått gjort har vært litt unøyaktig. Men jeg må over 4000 for å passere 25 knop og nærmere 4500 så er jeg på 27 knop. Da med fulle tanker, oppakning og 2 voksne. Skal snart på testtur, og har nå fått motoren inn på NMEA2000, og satt opp en Raspberry PI til å logge alt. Så da gjenstår det egentlig bare å få tatt opp båten og skrapa og vaska bunnen Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
-morten- Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 Skjønner, selv føler jeg på båten min at jeg har kraftoverskudd både i fart og ved manøvrering med DF300 og 16x21,5. men Ibizaen har vel et mer tungdrevet fartsskrog ja. Jeg har jo en helt annen type båt der komfort er mer prioritert enn toppfart, men setter veldig pris på fin masjfart på moderat turtall Drømmer jo om den nye 350HK fra Honda med V8, men den koster vel flere tusen kroner! Ibizaen kunne vel kansje vær mer harmonisk med enda større motor? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
chrisrik Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 -morten- skrev for 10 timer siden: Skjønner, selv føler jeg på båten min at jeg har kraftoverskudd både i fart og ved manøvrering med DF300 og 16x21,5. men Ibizaen har vel et mer tungdrevet fartsskrog ja. Jeg har jo en helt annen type båt der komfort er mer prioritert enn toppfart, men setter veldig pris på fin masjfart på moderat turtall Drømmer jo om den nye 350HK fra Honda med V8, men den koster vel flere tusen kroner! Ibizaen kunne vel kansje vær mer harmonisk med enda større motor? Prøvde en som var motorisert med 2x250 hehe. Rått, men tungt på rompa. Har sett kort klipp med Yamaha 350 V8. Så lekkert ut. Jeg tror en V10 400 hadde passa båten perfekt Men det blir nok bare med drømmen. Venter på 16x20 nå. Å cashe ut drømmepropellen til 20.000 blir rett og slett for dyrt. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.