Jump to content

Ibiza 26TC m/DF300. Valg av rett propell.


mask

Recommended Posts

Hei,

Jeg har båt/motor som nevnt i emnetittel. Jeg har problemer med å få den i plan med relativt små forandringer i last, tom/full bensintank utgjør stor forskjell på tiden det tar og komme i plan. Propellen jeg har er 3x16/21,5. Fart som jeg oppnår er 43knop ca 5700rpm (forbruk ca. 85ltr/time) når jeg har trimmet ut motoren max.

Er det noen som har erfaringer med denne type båt/motor som kan gi en tilbakemelding på om det kan være fornuftig å prøve en annen type propell (4-bladers etc).

På forhånd takk.

 

Mvh

mask

Link to post

Den er testet av Båtmagasinet med 4bl som ved 5900rpm fikk 46 knop. Deres tall. Det må vel være en 990C0-0084L-20P som er 4bl 15x20". Selv om det blir bare 2% slip så kan det være propellens oppgitte pitch som er litt feil.

 

Du har 12% slip og ville nok hatt glede av en 4bl.

 

Den er oppgitt til å ha 5700-6300 på WOT. Så du ligger med maks pitch motoren tåler ved å oppnå 5700 på full gass. Så den går tungt slik at ekstra vekt gir motoren en utfordring. Jeg ville ha skiftet til en noe mindre pitch uansett for å la motoren ikke slite for mye når den skal i plan. Min smak er at det er kjedelig å ha den tregheten i start og ved fartsendringer.

Link to post

Jeg har en Yamarin 76 DC med Yamaha F250 - ikke samme båt, men heller ikke så veldig ulik. Jeg har hatt stor glede av å bytte fra 3 blad til 4 bladers propell. Jeg nå en Solas Rubex HR4 14 1/8x19" propell og får båten langt raskere i plan, den planer i lavere hastigheter, bedre respons på styring, langt bedre grep i vannet og en livligere båt som ligger høyere i vannet.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 6 år senere...

Det er kanskje bad practice å hente oppigjen en så gammel tråd. Men tittel og tråd er identisk med hva jeg skulle opprettet. Det er kanskje kommet til noen flere erfaringer. Her kommer litt oppsumerende informasjon av det jeg har funnet:

 

3x14,9x22 for tung (ca5600rpm/39knop fullasta og ikke "bunnskrapa")
3x16x21,5 er for tung (5850rpm/43knop/85,5lh)
3x15x21 var bedre, «mest byttet til» (6200rpm/45 knop/92lh)
3x16x19 var omlag som 3x15x21, men med bedre grep.
4x14,6x20 Rev.4 veldig bra (Sparte 10 liter fra Asker til Tønsberg)

4x15x20 svært effektiv (5900rpm/46knop, båtmagasinet)

 

Uthevet virker å være den flest har byttet ut til, og alle virker fornøyd. Redusert tid i plan, økt toppfart. Få skriver noe særlig om forbruk i marsjfart.

 

Er personlig på jakt etter noe som kan ta ned marsjfarten fra 27-28 knop til 22-24 knop - og ta ned snittforbruk i marsj fra 1,6 l/nm.

Fra "internett" virker 1,4 oppnåelig.

 

Jeg er satt opp med 22, og det er for tungt - så den må skiftes ut.

 

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Er Ibizaen tungdrevet? har 3x16x21,5 på min Askeladden C75CC og den skyter raskt i plan, synes det er brukbart skyv i den 300 hesteren! får bare 42 på max, men kan gå på 28-29 knop på 3950omdr.  går jeg ned til 25-26 så bruker jeg bare 35 l/t ca. kjørte den i sikkelig dårlig vær og da klarte jeg å holde den fint på 16-17 knop. Ikke noe særlig planingsterskel og trenger ikke å trimme spessielt aktivt, selv om det er ganske bra V-bunn. Tanker ligger midt i båten så balangsen er veldig god, selv om dette ikke er en direkte fartsbåt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Den er nok relativt tungdrevet med v-bunn hele veien bak (og ingen step). Og dårlig skrapa bunn, må sies.

 

Så har jeg bare har hatt analoge instrumenter, så målingene jeg har fått gjort har vært litt unøyaktig.

Men jeg må over 4000 for å passere 25 knop og nærmere 4500 så er jeg på 27 knop. Da med fulle tanker, oppakning og 2 voksne.

 

Skal snart på testtur, og har nå fått motoren inn på NMEA2000, og satt opp en Raspberry PI til å logge alt. Så da gjenstår det egentlig bare å få tatt opp båten og skrapa og vaska bunnen :giggle:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Skjønner, selv føler jeg på båten min at jeg har kraftoverskudd både i fart og ved manøvrering med DF300 og 16x21,5. men Ibizaen har vel et mer tungdrevet fartsskrog ja. Jeg har jo en helt annen type båt der komfort er mer prioritert enn toppfart, men setter veldig pris på fin masjfart på moderat turtall  Drømmer jo om den nye 350HK fra Honda med V8, men den koster vel flere tusen kroner! :giggle:

Ibizaen kunne vel kansje vær mer harmonisk med enda større motor?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev for 10 timer siden:

Skjønner, selv føler jeg på båten min at jeg har kraftoverskudd både i fart og ved manøvrering med DF300 og 16x21,5. men Ibizaen har vel et mer tungdrevet fartsskrog ja. Jeg har jo en helt annen type båt der komfort er mer prioritert enn toppfart, men setter veldig pris på fin masjfart på moderat turtall  Drømmer jo om den nye 350HK fra Honda med V8, men den koster vel flere tusen kroner! :giggle:

Ibizaen kunne vel kansje vær mer harmonisk med enda større motor?

Prøvde en som var motorisert med 2x250 hehe. Rått, men tungt på rompa.

Har sett kort klipp med Yamaha 350 V8. Så lekkert ut.

 

Jeg tror en V10 400 hadde passa båten perfekt :cheers_wine:

Men det blir nok bare med drømmen. Venter på 16x20 nå.

Å cashe ut drømmepropellen til 20.000 blir rett og slett for dyrt.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...