Jump to content

Sole diesel mini 62 mister turtall i fri.


Seesnake

Recommended Posts

hei på dere. Jeg hjelper en kompis med en sole disel mini 62. Vi har et merkelig problem. motoren mister turtall. Dvs vi starter opp motoren og ruser motoren opp til 3000 omdreininger. så faller den sakte ned til 1800 omdreininger. Men det som er merkelig er dersom jeg bruker praimer-pumpen på toppen av finfilteret (som da er myk) og pumper denne har etter 5-6 trykk øker turtallet opp til 3000 i ca 5 sek.Så faller den ned i gjen til ca 1800 omdreininger i gjen. Og da er preimer-pumpen myk i igjen.

Hva er det som forårsaker dette tro? Har byttet nye diselfilter. Jeg har aldri vært borte i sole disel før så dette syntes jeg er litt merkelig.

håper en eller annen der ute har hatt det samme problemet med sole disel.

hilsen Seesnake

Link to post
  • 1 år senere...

Heisann takk for mange fine svar. Jeg har nettopp skiftet både filter i vannutskilleren og filteret på motoren. Å disse så veldig bra ut. Akkurat 1 år siden forrige skift. Når jeg hadde av filteret på vannutskilleren så åpnet jeg dieselkranen. Å da rant d ei stråle 4 5 mm tykk så da er vel diesel tilførselen god nokk? Eller? Det er fall fra tank å ned til vannutskiller. Ang lufting så luftet jeg først på vannutskilleren og så på filteret å da bruler jeg jo hånpumpa som sitter over filteret. Den starter som et skudd. Hver gang. Men når jwg starter å ruser motoren i fri så får jeg mas 2200 rpm mot det jeg har hatt før er nermere 3000rpm når den har svevet 5 min så synker rpm hele tiden på 60 min så mister jeg 1000 rpm. Men hvis jeg ta pumper for hånd på manueløe dieselpumpen så ruser den seg opp til 3000rpm. Er det boen som har tips? Kansje dunt spørsmål men hva er fødepumpa? Er det den som leverer diesel toø alle 4 dysene? 

 

 

Den sviver fint på alle turtall bortsett fra på topp. Den starter som et skudd hver gang. For å være sikker på at lufta var ute så lufta jeg alle dysene i tillegg... Så jeg tipper enten at det er dieselpunpa som er ødelagt å ikke leverer nokk eller at det er at den suger luft. Kan dette stemne? Og hvordan kan jeg feilsøke dette? 

 

Takkee for alle svar

Link to post

Fødepumpa er den samme som du lufter med ja. Fødepumpa gir drivstoffet videre til høytrykkpumpa som fordeler drivstoffet til dysene. Vanligvis suger ikke høytrykkpumpa drivstoffet til seg, den bare sender drivstoffet ut til dysene med høyt trykk. Det er fødepumpas jobb og gi drivstoff frem til høytrykkpumpa også mens motoren går, og ikke bare under lufting av systemet. Fødepumpa har altså en mekanisk overføring som gjør at den pumper drivstoff hele tiden mens motor er i gang. Det er her det svikter på din ser det ut til fordi den øker turtallet med en gang du hjelper til med å pumpe for hånd. Høytrykkpumpa er det neppe noe galt med og det er jo bra, for det er mer kostbart.

Så enten er det noe galt fødepumpa eller det er noe som stenger for drivstoff. Kjenner heller ikke til motoren og da er det ikke så enkelt og hjelpe, mulig andre kjenner til den.

 

Link to post

Siden jeg lanserte instruksjonsboken som helt sikkert er ombord, så kan vi andre, hvis interesse lese litt av den den her:

 

 

"On the first start-up of the engine, and if this has operated with the fuel tank empty, air may enter the feed system, and it is necessary to purge this. To carry out the priming/purge of the fuel system, proceed as follows:
 
(1) Check fuel cock located at the tank delivery is open.
 
(2) Turn the ignition key to the ON position, so that the valve activated by the electrical break allows the flow of fuel around the circuit.
 
 
 
(3) Engine equiped with fuel puma type VE, bleeding the air pushing the button of the fuel filter (showed in the photo). The air bledding from the injection puma and the injectors is automatic.
 
Once this operations have been terminated, proceed to start the engine (see the heading 6.1)

 

Hentet fra denne, hvor feilsøking er beskrevet litt lengre bak:

 

http://www.solediesel.com/portals/0/ftp/manuales/u_mi62_en.pdf

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Tusen takk for utrolig gode svar.

 

dere er jammen gode.

 

jeg sjønner ikke helt hvordan denne fødepumpa skal klare å være i drift når motoren er i drift. denne er ikke noe mekanisk..

 

se bilde.. dette er bare en filtersats som er skrudd med 2 skruer fast i motoren med kun en diesel tilførsel å en diesel utgang. å lufteskrue.

5a72ad1fa1d58_2013-02-0215_14_27.jpg.b70df8188cc54296ad1e20ec5c59e6ba.jpg

5a72ad20c6419_2013-02-0215_14_35.jpg.e06fba58f7bebeab424b13ef938afc5b.jpg

har jeg da en annen fødepumpe?

 

er det noen måter å teste om den suger til seg falsk luft på?

 

her er denne vannutskilleren med filter som også har blitt byttet å luftet med hevert prinsippet.

5a72ad1e70d13_2013-02-0215_14_18.jpg.3a82624e909424ee1d5d6c0fca098208.jpg

 

3 photos.zip

Link to post

Prøv med ekstern tank som står over motoren ( fall inn til koplingspungt på motoren) kople inn direkte på HT pumpa. Ekstern tank er 100% idiotsikkert og et must for feilsøking. Du trenger bare en  5-20 liters ren/ rengjort kanne ( eller bensintank til påhengsmotor) og noen slangestubber( på innløpslangen bruker du en håndpumpe/ blære samme som det er på bensintanker til påhengsmotorer) skjøtestykker & slangeklemmer. Håndpumpen på slangen brukes da til å lufte systemet i de videre step der tanken skal ligge lavt.

 

Har du fortsatt problemer da er det H.T pumpa som må sjekkes/ overhales.

 

Er problemene borte så kan er intern lekkasje /falsk luft i fødepumpe eller filtere en stor sannsynlighet ( eller delvis tett stigerøt i tank) Begynn med fødepumpa og jobb deg bakover i systemet fra komponent til komponent frem  til tank.

Ved første pungt feilen oppstår ligger problemet. Videre feilsøking:

 

1. kople inn ekstern tank mellom fødepumpe og filter/ vannutskiller. Ekstene tank skal da stå lavere enn føde pumpa slik at fødepumpa skal suge opp dieselen. Test så.. Virker alt greit så ligger problemet lengre bak.

2. Neste skritt blir å kople inn mellom filter og vannutskiller. Her skal også tanken ligge lavt slik at dieselen suges opp. Test.

3. Siste mulighet blir mellom tank og vannutskiller. kople på og test.

 

Håper dette var forståelig.

Link to post
hegra skrev for 4 timer siden:

Drivstoffet går da fra vannutskiller og til den innebygde fødepumpa, så opp til filterpumpa og ned igjen til høytrykkpumpa. Litt dårlig forklaring, men er opptatt nå.

Hei. Systemet er slikt som følger fra tank og ned til vannutskiller altaå lavere enn tank. For så  gå opp til filtersats som står på motor. Åsså går d slange ned til diesel pumpe. Så jeghar ikke denne fødepumpe jeg da? 

 

Takk for bra svar alle  sammen jeg skal prøve med ekstern tank ja. Da kan jeg vertfall utelukke noen ting. Takker for svar alle:) 

Link to post

Jeg har hatt problem med bittesmå mengder falsk luft på samme motor. Tviler egentlig på at det er årsaken her, men greit å være obs på det. Problemet lå i den originale dieselfilterkonstruksjonen, der inn- og utstussene viste seg å suge ørlite luft ved kjøring.

 

Ellers mener jeg å huske at fødepumpa står nede ved giret.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...