Seesnake Startet 22.September.2016 Del på Facebook Startet 22.September.2016 hei på dere. Jeg hjelper en kompis med en sole disel mini 62. Vi har et merkelig problem. motoren mister turtall. Dvs vi starter opp motoren og ruser motoren opp til 3000 omdreininger. så faller den sakte ned til 1800 omdreininger. Men det som er merkelig er dersom jeg bruker praimer-pumpen på toppen av finfilteret (som da er myk) og pumper denne har etter 5-6 trykk øker turtallet opp til 3000 i ca 5 sek.Så faller den ned i gjen til ca 1800 omdreininger i gjen. Og da er preimer-pumpen myk i igjen. Hva er det som forårsaker dette tro? Har byttet nye diselfilter. Jeg har aldri vært borte i sole disel før så dette syntes jeg er litt merkelig. håper en eller annen der ute har hatt det samme problemet med sole disel. hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 23.September.2016 Del på Facebook Svart 23.September.2016 Er dieselpumpa gåen? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 23.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2016 Hei. Det er det samme problemet om vi kjører disel rett i pumpa uten for begge filtrene. Vi skal se på stoppventilen etter på. Kan det være ar den ikke åpner skikkelig tro? Og sitter det et mikrofilter et sted på selve diselpumpen tro??? Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 27.Januar.2018 Del på Facebook Svart 27.Januar.2018 Heisann jeg har akkurat samme problem selv med samme maskin... Fant du ut hva feilen var? Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Det er ikke noen andre som har noen forslag. Aøt av innstillinger er jo orgibalt å har vert slik i de åra vi har hatt motoren. Vi mister ogaå rpm i gir.. Ikke bare i nøytral. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 29.Januar.2018 Del på Facebook Svart 29.Januar.2018 Sjekk filtre og fødepumpe! Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 29.Januar.2018 Del på Facebook Svart 29.Januar.2018 For så vidt eit kjent problem. Det kan ligga i dieseltanken, dieseldyr som tettar for utløpet. Eg hadde ca samme problemet. Før eg skifta filter gjorde eg rein tanken. Der var store klumpar med gele-lignande guffe. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 29.Januar.2018 Del på Facebook Svart 29.Januar.2018 Høres ut som dritt i dieselen, hvis ikke suger den kanskje luft en plass. Hvordan er den å starte ? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Januar.2018 Del på Facebook Svart 29.Januar.2018 (redigert) Prøv og lufte den med håndpuma. Ikke nødvendigvis for og få ut luft, men rett og slett for og se om du får frem nok diesel og at matepumpa virker som den skal. Har du luftet den før så vil du kanskje merke forskjell fra sist gang du gjorde det. Redigert 29.Januar.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Heisann takk for mange fine svar. Jeg har nettopp skiftet både filter i vannutskilleren og filteret på motoren. Å disse så veldig bra ut. Akkurat 1 år siden forrige skift. Når jeg hadde av filteret på vannutskilleren så åpnet jeg dieselkranen. Å da rant d ei stråle 4 5 mm tykk så da er vel diesel tilførselen god nokk? Eller? Det er fall fra tank å ned til vannutskiller. Ang lufting så luftet jeg først på vannutskilleren og så på filteret å da bruler jeg jo hånpumpa som sitter over filteret. Den starter som et skudd. Hver gang. Men når jwg starter å ruser motoren i fri så får jeg mas 2200 rpm mot det jeg har hatt før er nermere 3000rpm når den har svevet 5 min så synker rpm hele tiden på 60 min så mister jeg 1000 rpm. Men hvis jeg ta pumper for hånd på manueløe dieselpumpen så ruser den seg opp til 3000rpm. Er det boen som har tips? Kansje dunt spørsmål men hva er fødepumpa? Er det den som leverer diesel toø alle 4 dysene? Den sviver fint på alle turtall bortsett fra på topp. Den starter som et skudd hver gang. For å være sikker på at lufta var ute så lufta jeg alle dysene i tillegg... Så jeg tipper enten at det er dieselpunpa som er ødelagt å ikke leverer nokk eller at det er at den suger luft. Kan dette stemne? Og hvordan kan jeg feilsøke dette? Takkee for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Det er fortsatt en mulighet for at den mekaniske fødepumpen ikke virker som den skal, kan være dritt i ventilene evnt. defekt membran (om det er en membrapumpe) Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Med fødepumpa er det denne mauelle pumpa som brukes når jeg lufter eller er det denne som fordeler dieselen ut til dysene? Går d ann å demontere noe å blåse reint? Er det noen ting jeg kan gjøre for å utelukke eller for å bekrefte noe? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 (redigert) Hvis du sjekker instruksjonsboken står det noe der om lufting. Virker som de ble levert med flere varianter av forpumpe ihht til betegnelsen. Finner og forslag til hva du må sjekke når problemer oppstår. Redigert 31.Januar.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Fødepumpa er den samme som du lufter med ja. Fødepumpa gir drivstoffet videre til høytrykkpumpa som fordeler drivstoffet til dysene. Vanligvis suger ikke høytrykkpumpa drivstoffet til seg, den bare sender drivstoffet ut til dysene med høyt trykk. Det er fødepumpas jobb og gi drivstoff frem til høytrykkpumpa også mens motoren går, og ikke bare under lufting av systemet. Fødepumpa har altså en mekanisk overføring som gjør at den pumper drivstoff hele tiden mens motor er i gang. Det er her det svikter på din ser det ut til fordi den øker turtallet med en gang du hjelper til med å pumpe for hånd. Høytrykkpumpa er det neppe noe galt med og det er jo bra, for det er mer kostbart. Så enten er det noe galt fødepumpa eller det er noe som stenger for drivstoff. Kjenner heller ikke til motoren og da er det ikke så enkelt og hjelpe, mulig andre kjenner til den. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 (redigert) Siden jeg lanserte instruksjonsboken som helt sikkert er ombord, så kan vi andre, hvis interesse lese litt av den den her: "On the first start-up of the engine, and if this has operated with the fuel tank empty, air may enter the feed system, and it is necessary to purge this. To carry out the priming/purge of the fuel system, proceed as follows: (1) Check fuel cock located at the tank delivery is open. (2) Turn the ignition key to the ON position, so that the valve activated by the electrical break allows the flow of fuel around the circuit. (3) Engine equiped with fuel puma type VE, bleeding the air pushing the button of the fuel filter (showed in the photo). The air bledding from the injection puma and the injectors is automatic. Once this operations have been terminated, proceed to start the engine (see the heading 6.1) Hentet fra denne, hvor feilsøking er beskrevet litt lengre bak: http://www.solediesel.com/portals/0/ftp/manuales/u_mi62_en.pdf Redigert 31.Januar.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Tusen takk for utrolig gode svar. dere er jammen gode. jeg sjønner ikke helt hvordan denne fødepumpa skal klare å være i drift når motoren er i drift. denne er ikke noe mekanisk.. se bilde.. dette er bare en filtersats som er skrudd med 2 skruer fast i motoren med kun en diesel tilførsel å en diesel utgang. å lufteskrue. har jeg da en annen fødepumpe? er det noen måter å teste om den suger til seg falsk luft på? her er denne vannutskilleren med filter som også har blitt byttet å luftet med hevert prinsippet. 3 photos.zip Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 (redigert) Mulig fødepumpa er innebygd i høytrykkpumpa. Hvis begge røra på filterpumpa ender opp nede ved høytrykkpumpa kan du ha et slikt system. Roter litt i blinde jeg men, men .... Redigert 1.Februar.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Drivstoffet går da fra vannutskiller og til den innebygde fødepumpa, så opp til filterpumpa og ned igjen til høytrykkpumpa. Litt dårlig forklaring, men er opptatt nå. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Prøv med ekstern tank som står over motoren ( fall inn til koplingspungt på motoren) kople inn direkte på HT pumpa. Ekstern tank er 100% idiotsikkert og et must for feilsøking. Du trenger bare en 5-20 liters ren/ rengjort kanne ( eller bensintank til påhengsmotor) og noen slangestubber( på innløpslangen bruker du en håndpumpe/ blære samme som det er på bensintanker til påhengsmotorer) skjøtestykker & slangeklemmer. Håndpumpen på slangen brukes da til å lufte systemet i de videre step der tanken skal ligge lavt. Har du fortsatt problemer da er det H.T pumpa som må sjekkes/ overhales. Er problemene borte så kan er intern lekkasje /falsk luft i fødepumpe eller filtere en stor sannsynlighet ( eller delvis tett stigerøt i tank) Begynn med fødepumpa og jobb deg bakover i systemet fra komponent til komponent frem til tank. Ved første pungt feilen oppstår ligger problemet. Videre feilsøking: 1. kople inn ekstern tank mellom fødepumpe og filter/ vannutskiller. Ekstene tank skal da stå lavere enn føde pumpa slik at fødepumpa skal suge opp dieselen. Test så.. Virker alt greit så ligger problemet lengre bak. 2. Neste skritt blir å kople inn mellom filter og vannutskiller. Her skal også tanken ligge lavt slik at dieselen suges opp. Test. 3. Siste mulighet blir mellom tank og vannutskiller. kople på og test. Håper dette var forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 hegra skrev for 4 timer siden: Drivstoffet går da fra vannutskiller og til den innebygde fødepumpa, så opp til filterpumpa og ned igjen til høytrykkpumpa. Litt dårlig forklaring, men er opptatt nå. Hei. Systemet er slikt som følger fra tank og ned til vannutskiller altaå lavere enn tank. For så gå opp til filtersats som står på motor. Åsså går d slange ned til diesel pumpe. Så jeghar ikke denne fødepumpe jeg da? Takk for bra svar alle sammen jeg skal prøve med ekstern tank ja. Da kan jeg vertfall utelukke noen ting. Takker for svar alle:) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Da er fødepumpa en del av H.T dieselpumpa, men resten kan jo feilsøkes som beskrevet. Slanger sjekker du også underveis. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Har du sjekket at utlufting på tank ikke er tett? Kan virke som du suger undertrykk på tanken. Et forsøk med å starte opp med tanklokk av kam gi svar på om det er problemet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
OveHelgeland Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Tusen hjertelig takk for alle svar. Båten ligger fast på hytta men skal reise inn å prøve alt det som blir sagt. Tuuuusen hjerteøig takk igjen. Jeg kommer tilbake med hvordan dette går. Jeg skal også sjekke det me øuftinga av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Skogtroll2 Svart 2.Februar.2018 Del på Facebook Svart 2.Februar.2018 Jeg har hatt problem med bittesmå mengder falsk luft på samme motor. Tviler egentlig på at det er årsaken her, men greit å være obs på det. Problemet lå i den originale dieselfilterkonstruksjonen, der inn- og utstussene viste seg å suge ørlite luft ved kjøring. Ellers mener jeg å huske at fødepumpa står nede ved giret. Sitér dette innlegget Link to post
Jappser Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Hei. Fant du ut noe om hva som feilet denne motoren? Har akkurat samme problem på en slik motor nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.