Lady B Startet 23.September.2016 Link til dette innlegget Startet 23.September.2016 Fikk et godt tilbud på billige impellere nettopp, så jeg kjøpte fem stykker. Nå har jeg begynt å tenke på om det finnes begrensninger i lagringstiden for disse. Jeg har jo egentlig impellere for ti år eller mer, hvis de bare tåler lagringen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Kommer an på hva de er laget av.. gummi er ikke bare gummi. Men om de lagres tørt, mørkt og kjølig, vil jeg tro at de kan holde lagring i flere år enn du antyder. Før du setter dem inn, sjekk at de fremdeles er myke og bøylige. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Om den lagres mørkt og kjølig så er den nok like fin om 10 år. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gudrun Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Støtter Hulda på den. Opplevde akkurat dette da jeg handlet båt en del år tilbake. Selger opplyste det fulgte med en ny impeller og alle "teningsringene" til pakkboksen. De lå i en skuff i innredningen. Da de ble tatt frem var de helt ubrukelige. Stive og full av sprekker da de ble beveget litt på. Varmen og lys hadde over tid ødelagt de. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Så da er det ikke bare å putte dem i kjøleskapet...siden de skal lagres kjølig?? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Så da er det ikke bare å putte dem i kjøleskapet...siden de skal lagres kjølig??Legg dem i vinkjelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 Ja, der er det vel forhåpentligvis både kaldt og tørt... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.September.2016 Link til dette innlegget Svart 23.September.2016 (redigert) Ja og så kan man lure seg ned der av og til under påskudd av at ekspertene på Båtplassen sier det er viktig å sjekke impellerene reglemessig. Redigert 23.September.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Jeg vet ikke om impellergummi påvirkes av ozon. Det var i allefall døden for gummidetaljer på dykkerutstyr å lagres i samme rom som f. eks kjøelskap/fryser. Elmotorer frigir ozon som bryter ned gummi. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Men det skader vel ikke tingene som ligger inne i kjøleskapet, blueline?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Igjen, mørkt og kjølig. På Hulda ligger slike saker lagret nede i kjølsvinet, sammen med rødvinen. Uansett gummi, ozon er ikke bra, fører til sprekkdannelse, aldring og tidlig død. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Stemmer det med EL. motorer, lysrør osv, det skadet dykker draktene som var av gummi, samt mansjetter/halstettniger osv... Husker mange brukte svarte boss sekker for og beskytte de mot dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.