Jump to content

Blad fra lønnetre har gitt flekker på gelcoat, hvordan fjerne?

Cral

Recommended Posts

Plasserte båten ute et par dager, dessverre i nærheten av et lønnetre. 

Døde blader har da kommet opp i båten og blitt våte, og jeg får rett og slett ikke vekk flekkene fra gelcoaten.

Der det ikke er "anti skli" mønster kan jeg sikkert rubbe og vokse, men hva med områdene med anti skli mønster.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Lønnetre hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

~Cral

Jif båtvask er etsende, alt etter konsentrasjon i vann.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg ville tatt dett med ro. Jeg hadde slike flekker du nevner på båten en vår etter at presenningen hadde kommet på lovlig sent høsten før og det var endel våte blader på dekket som jeg ikke tok av før presenning ble lagt over. Slet med å vaske flekkene vekk neste vår. Prøvde mye forskjellige midler uten at jeg fikk bort mer enn 50% av avtrykket. Men deretter gikk flekkene vekk av seg selv. Tok noen uker med forskjellig vær og så var de plutselig borte. Kan virke som om det var et organisk fargestoff som ble raskt brutt ned av været.

når jeg skulle vaske båten før utsetting i år var det endel blader på dørken, halvveis på tur til å bli jord.   Brukte ferro-bet rustvask (oksalsyre basert) som tok det ganske greit.  Biltemas felgrens eller vannlinjerens gjør nok samme jobben

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg ville tatt dett med ro. Jeg hadde slike flekker du nevner på båten en vår etter at presenningen hadde kommet på lovlig sent høsten før og det var endel våte blader på dekket som jeg ikke tok av før presenning ble lagt over. Slet med å vaske flekkene vekk neste vår. Prøvde mye forskjellige midler uten at jeg fikk bort mer enn 50% av avtrykket. Men deretter gikk flekkene vekk av seg selv. Tok noen uker med forskjellig vær og så var de plutselig borte. Kan virke som om det var et organisk fargestoff som ble raskt brutt ned av været.

Har eksakt samme erfaring.

Forsøkte diverse remedier inkl polish uten synlig resultat men de forsvant ganske raskt av seg selv, faktisk før en litt sen sjøsetting.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...