Jump to content

D5L-kurs på baatplassen.no denne vinteren også!

Poseidon

Recommended Posts

Vi satser på å gjenta suksessen fra tidligere år: D5L-kompaktkurs starter i løpet av oktober og D5LA-kurset følger like etter :thumbsup:

Nå som tidligere legger vi opp til å arbeide oss gjennom hele pensum via nettet, med presentasjon av nytt stoff, kartseilas og oppgaveløsing inne på en del av baatplassen som vi kaller for "Klasserommet vårt".

D5L-kompaktkurset foregår på en avlukket del av baatplassen, kalt "klasserommet vårt", hvor kun deltagerne slipper inn. I tillegg til arbeidet på nettet har vi to obligatoriske samlinger ombord i Nattruten SANDNES i Stavanger havn. Samlingene foregår i februar og mars/april 2017. Kursdeltagerne kan bo rimelig og greit ombord i skipet, noe som de aller fleste deltagerne foretrekker.

I løpet av kurset gjennomgår vi disse fagene ihht den nye  læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet:

• Navigasjon
  • Navigasjonshjelpemidler
  • Sjøveisregler og brovakthold
  • Skipslære
  • Sikkerhet
  • Motor og teknologi

På de nevnte samlingene gjennomgåes stoffet enda en gang, supplert med oppgaver og øvelser - og så avsluttes hver samling med eksamen i tre fag.

Noe av det viktigste, som er nytt i denne læreplanen sammenlignet med tidligere, er to nye fag, to praktiske fag som nå er blitt obligatoriske:

• Navigasjonshjelpemidler i praksis
  • Fremføring av fartøy

Disse må naturlig nok foregå ombord i fartøy og da er det skoleskipet POSEIDON II som blir benyttet.

Her er kjøreplanen for D5L-kurset denne vinteren:

bilde

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har hatt noen spørsmål via IM, bl.a. i forbindelse med den nye læreplanen og de praktiske fagene som er kommet inn ved siste revisjon. For nå MÅ de skolene som vil tilby alle fag også ha fartøy som er egnet og godkjent til det bruket.

Som en generell informasjon passer det fint å ta med en artikkel som stod i Sjøfartsdirektoratets blad Navigare da den nye læreplanen ble innført.

bilde

Forhåpentlig kan dette bidra til å komplettere bildet.

De siste par dagene har jeg hatt et par spørsmål om de praktiske delene av D5L-kurset og hvordan de er sammenlignet med "Praktisk utsjekk". Jeg skal gjøre et forsøk på å svare.

Som dere ser ovenfor, og i den D5L-læreplanen som det er lenket til, så har vi nå fått inn to praktiske fag/emner i D5L-pensum. Disse to fagene er "Navigasjonshjelpemidler i praksis" og "Håndtering av fartøy". I kurset her på baatplassen.no dekker fagene/emnene det som læreplanen forutsetter og beskriver  -  og det skjer på samlingene i Stavanger.

"Praktisk utsjekk" derimot, det er en mer omfattende sak, for der skal man få anledning til å vise at man har nødvendig båtpraksis, tilsvarende minst tre år i en båt på mer enn 8 meter. Dette klarer vi ikke å legge inn i kurset for alle, men vi tilbyr muligheten for alle deltagerne som måtte ønske å ta denne utsjekken.

Hei, jeg har prøvd å ta kontakt via nettsiden deres I sommer og I høst for å melde meg på, men ikke fått noen tilbakemeldinger. Er det fortsatt ledige plasser?

Det er nok mulig å melde seg på. Jeg var i kontakt med Welde pr. e-post tidligere, og  da var meldingen at påmeldingsfristen var 1.okt - med litt slingringsmonn. Jeg er i tenkeboksen ennå...

Dette var mildt sagt forvirrende. Når man tar dette kurset, så forventer man å sitte igjen med et D5L-setifikat for de snaut 20K kurset koster. Må man ha en "Praktisk utsjekk" i tillegg ?

Ja, vi har et forvirrende regelverk å forholde oss til, men jeg skal gjøre mitt beste for å bidra til en oppklaring.

Kravene for D5L-sertifikat er bla.a at man skal ha gjennomført utdannelsen ved en godkjent skole og ha vitnemål på dette, noe som man får etter å ha fullført og bestått kurset.

I tillegg skal man ha båtpraksis "... disponert og regelmessig brukt en båt på minst 8 meter i minst 3 år ...".

Alternativt, dvs hvis man har en båt som er litt for liten, at man ikke har hatt den i tre år, eller at man kanskje bare har lånt båten, DA kan man løse problemet ved å avlegge en praktisk utsjekk.

Det er altså bare en ganske liten del av det totale antallet kursdeltagere som har behov for å avlegge utsjekk, og derfor ville det være unødvendig å legge det inn i kursopplegget for alle.

Forhåpentlig ble det litt klarere nå?

Hei, jeg har prøvd å ta kontakt via nettsiden deres I sommer og I høst for å melde meg på, men ikke fått noen tilbakemeldinger. Er det fortsatt ledige plasser?

Hei igjen Astridhj,

det var beklagelig at du ikke har fått svar.

Nettsidene våre har vært ustabile i perioder og jeg kan nok ha glippet på noen henvendelser.

På disse kursene har vi god kapasitet, så plass er ikke noe problem foreløpig.

Det er nok mulig å melde seg på. Jeg var i kontakt med Welde pr. e-post tidligere, og  da var meldingen at påmeldingsfristen var 1.okt - med litt slingringsmonn. Jeg er i tenkeboksen ennå...

Påmeldingsfrist 1. okt. er primært for kursene her i Stavanger. Når det gjelder kompaktkursene på nettet så forsøker vi å være så fleksible som på noen måte mulig, dvs om det sklir noen uker i kalenderen, så fixer vi det også :smiley:

Ja, vi har et forvirrende regelverk å forholde oss til, men jeg skal gjøre mitt beste for å bidra til en oppklaring.

Kravene for D5L-sertifikat er bla.a at man skal ha gjennomført utdannelsen ved en godkjent skole og ha vitnemål på dette, noe som man får etter å ha fullført og bestått kurset.

I tillegg skal man ha båtpraksis "... disponert og regelmessig brukt en båt på minst 8 meter i minst 3 år ...".

Alternativt, dvs hvis man har en båt som er litt for liten, at man ikke har hatt den i tre år, eller at man kanskje bare har lånt båten, DA kan man løse problemet ved å avlegge en praktisk utsjekk.

Absolutt krystallklart ! Hva er så prisen for denne "praktiske utsjekken" - er det snakk om en times tur på fjorden, eller flere dager med nattseilas osv ? Jeg teller veldig på knappene nå, om jeg skal melde meg på eller ikke.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Absolutt krystallklart ! Hva er så prisen for denne "praktiske utsjekken" - er det snakk om en times tur på fjorden, eller flere dager med nattseilas osv ? Jeg teller veldig på knappene nå, om jeg skal melde meg på eller ikke.

Bra :smiley:

Praktisk utsjekk er et nokså omfattende opplegg som skal følge en matrise som Sjøfartsdirektoratet har satt opp. Tidsforbruket avhenger naturlig nok av hvor mange som er med, dvs hvor mange som skal rullere gjennom de forskjellige øvelsene. Men vanligvis samler vi en gruppe på 3-4-5-6 deltagere og da rekker vi langt på en ettermiddag og kveld, ett element er som du selv er inne på "nattseilas".

Prisen er vanligvis NOK 4.000, men jeg har gjort det til en husregel at egne kursdeltagere får en god rabatt, dvs da har jeg holdt på NOK 3.000 i mange år, inklusive de formalitetene og den bekreftelsen som vi må lage.

Dermed har jeg kanskje klart å klargjøre en gang til ?

Det siger til med nye deltagere ....
Nå stiller Sjøredningskorpsene både i Sunnhordland og i Mandal med solide grupper i dette D5L-kompaktkurset.
Dette kunne sikkert også være en god ide for andre Sjøredningskorps som vil bruke vinteren til noe nyttig og hyggelig  -  og samtidig kvalifisere nye båtfører til neste sesong!

• 2 uker senere...

Denne mailen ble nå nettopp sendt ut til alle påmeldte på D5L-kurset.
Hvis noen mener å ha meldt seg på, men ikke får mailen  -  da ber jeg om en tilbakemelding, så fikser vi det.

God dagen gode båtvenner,

denne likelydende standardmailen sendes til alle som foreløpig har meldt seg på D5L-kompaktkurs som går i samarbeid med www.baatplassen.no

Det nærmer seg kursstart og jeg har nå fått inn nødvendig materiell og gjort klar pakkene dere skal ha; dvs utsending av materiell går fortløpende etter hvert som betalingen kommer inn på konto. Det hadde vært fint om jeg kunne ha fått ut alle pakkene i løpet av uke 44, slik at vi virkelig kommer igang i uke 45 som vist på kjøreplanen.

For å komme igang er det altså nødvendig å gå gjennom følgende skritt:

1) De som ikke allerede er registrert på
må ta turen innom der og registrere seg som bruker.
Brukernavnet
dere har valgt/registrert må så opplyses til meg slik at jeg vet med sikkerhet at vi får alle med oss.

2) Kurspengene (eller resten av kurspengene for dere som har betalt noe på forskudd) betales inn på Baatskolen POSEIDONs konto 3315 07 19947; husk å oppgi hvem innbetalingen kommer fra! (Noen nettbanker forlanger fullt navn og adresse på mottager og det er "Baatskolen POSEIDON, Jan Welde, Oddmund Viks vei 1, 4024 Stavanger.)

Totalprisen på kurset er i utgangspunktet NOK 19.200 "all inclusive", men noen har meldt seg på som grupper, dvs fra kystlag, båtforeninger, vennegrupper, osv. Disse har avtalt rabatt ihht til gjeldende satser   -   og det er det fortsatt mulig for også andre å gjøre hvis dere samler grupper på 3-5 deltagere, eller flere.

3) Når kurspengene er mottatt på konto gjør jeg to ting: sender ut "Pakken" dvs alt materiell som inngår i kurset og gir baatplassen.no beskjed om at bruker med navn sånn-og-sånn skal slippes inn i "Klasserommet vårt" på baatplassen.no. Da vil dere ved neste innlogging få opp et nytt åpningsbilde hvor dere vil se oversikten over alle fagene som vi går gjennom.

Når det gjelder samlingene ombord i SANDNES www.mssandnes.no så tar vi det senere, dvs hvem som overnatter ombord, hvem som bor andre steder, betaling for overnatting, osv  -  alt dette kommer vi tilbake til.

Forhåpentlig ser dette forståelig og greit ut?????

Men hvis dere har spørsmål, kommentarer eller andre tilbakemeldinger er det selvfølgelig bare å ta kontakt!

Med de beste hilsener
Jan  /  Poseidon  /  900 81 452
www.baatskolen.no

bilde

Alt kan skje i disse internett-tider, og det løste seg til slutt, så ingen skade skjedd.

Da ser vi fram til et år på kurs.

Flotte greier og jeg gleder meg til å samarbeide med deg og alle de andre som har meldt seg på.

.... og vi har ennå plass til noen flere, for SANDNES er ganske romslig og den har vi helt for oss selv under samlingene.

• 2 uker senere...

Idag gikk de 10 første "pakkene" med materiell ut til dem som har meldt seg på D5L-kurset her på baatplassen. Hvis noen har betalt, men ikke mottar pakken i løpet av uken, må dere absolutt ta kontakt!
Flere pakker ligger klar og de blir sendt fortløpende etterhvert som kurspengene kommer inn.
"Klasserommet" her på baatplassen blir åpnet for deltagerne i løpet av neste uke  -  og dermed er vi i gang!

Enda flere "pakker" er sendt ut og nå er vi i gang med D5L-kurset!

Klasserommet er åpnet og alle påmeldte skal ha fått tilgang slik at de kan både lese, skrive og være aktivt med i det som skjer der inne.

Hvis noen skulle få lyst til å "slenge seg på i farten" så er det bare å komme, men nøl ikke for lenge  -  vi går fort frem  :saint: :saint:

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...