Jump to content

KAD300 vinterkonservering med glycol

mmosberg

Recommended Posts

Nærmer seg opptak av båten og har fått tips om bare å ha en 25 lar dunk med glykolblanding på badeplattformen med slange ned til S-slangen. Men har et spørsmål: Er det nok med 25 ltr? Og hvor lenge bør jeg kjøre bare med ferskvann for å skylle ut saltvannet?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

• 2 uker senere...

Konserverte motorene i dag. Rigget meg til med en 25 ltr dunk på badeplattformen. Koblet en slange mellom den lille åpningen på dunken og S-slangen på skjoldet. En vanlig hageslange sørget for å etterfylle dunken mens motoren ble kjørt.

S-slangen er 32mm innvendig. Har 32mm slangestuss av plastikk som stikkes inn i S-slangen. 

bilde

bilde

Jeg kjørte motorene i 15-20 min på ferskvann. Kunne ikke kjøre mer enn laveste tomgang. Hvis ikke klarte ikke vannslangen å holde nivået oppe i dunken. Ble litt overrasket over den høye vanngjennomstrømningen på sjøvannssiden. Til slutt blandet jeg opp 20 ltr med 50/50 Glycol/ferskvann og kjørte igjennom. Merket meg at den blå væsken kom ut gjennom eksosbelgen allerede etter ca 10 ltr ut av dunken. Så til neste år blander jeg meg bare opp 15 ltr.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Hvorfor kjøre motoren varm hvis en ikke skal ta et oljeskift?

Saltvannskjølte og ferskvannskjølte motorer trengtes å kjøres varme til termostaten åpner i forb. med gjennomspyling/konservering.

Saltvannskjølte (direkte kjølte uten varmeveksler)) motorer, må kjøres varme til termostaten åpner for å få gjennomspylt fullstendig.

Jeg fyller ett 100l. fat med vann og setter på dørk, den er sugd tom etter få minutter, ikke mye lunk i maskinen etter det.

Avsluttes med 15l. 50/50 blåglykol.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...