OddArild Startet 25.September.2016 Del på Facebook Startet 25.September.2016 Hei. Kjøpte nylig en gammel stålbåt med 2 stk Ford 120hk i kjelleren, den ene gikk så varm på vei hjem at den stoppet. Jeg spurte selgeren om motorene var i såpass stand at de klarte turen hjem til meg uten trøbbel siden alt av instrumenter var døde. Uheldigvis så røk dynamoreimen og den fikk ikke kjøling. Uansett, saken er at den nå sviver egentlig veldig fint etter service osv, men har trykk i toppdeksel. Hva tror dere? Topppakning eller verre? Til info så har jeg og selger ordnet opp. Odd Arild Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Høres ut som fastbrente stempelringer og gjennomslag. Sjekk kompresjon Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 26.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2016 (redigert) Takk for raskt svar. Noen som har prøvd QMI produkter for få løsnet de om det er koks som gjør det? Jeg mener på at den hadde det samme før den gikk varm også.(Ja jeg er en idiot som ikke sjekket skikkelig og tok selger for god fisk) Leser rundt om at folk har positive erfaringer med det. Verdt ett forsøk? Ser svart på og prøve og få ut motoren, er ikke allverdens plass. Fikk svar fra QMI at de var sikre på at deres produkter ville fikse dette. Redigert 26.September.2016 av OddArild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Utrolig at QMI kan være sikre på noe slik. Det kan like godt være varmskjæring som koksing. Jeg ville nok ha prøvd QMI først, det er tross alt det enkleste. Men sannsynligheten er stor for at motoren må ut for en lettere overhaling. Så du kan nok trygt begynne å planlegge hvordan du kan få den ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OddArild Svart 26.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2016 Synes igrunn også at det høres rart ut. Lurer på om jeg bare begynner og skru og røsker motoren opp i salongen og tar full shining i vinter. Pokker, var ikke det som var planen min i vinter. :) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 (redigert) ..... Fikk svar fra QMI at de var sikre på at deres produkter ville fikse dette. Men da er det jo greit! Hvis de er sikre på at deres produkter vil fikse dette, da må de jo kunne gi deg en garanti, ellers er de ikke mye å stole på. Og den garantien bør innebære at hvis så uventet skulle skje at QMI-produktene ikke fikset det, da må QMI betale for full overhaling, inklusive ut- og innmontering. En slik garanti kan det ikke være noe problem å gi hvis de er så sikre ..... :saint: :saint: Redigert 26.September.2016 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Tror nok det er det beste ja. Det kan jo like godt være knekte ringer, og det klarer ikke noe som helst av lurium å fikse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OddArild Svart 26.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2016 Haha, ja det hadde vært fint om de tok det på sin kappe om det ikke virket :) Det verste med hele jobben blir og få motoren opp og ned i salongen. Og selvsagt hvordan ting ser ut når jeg åpner den. Fyker ned og tar komp.test så fort jeg får tid. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Biltema har en rimelig sylinderlekkasjetester som kan gi en god indikasjon på tilstanden til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 QMI motorrens koster jo ikke allverden, så det er vel verd et forsøk. Selv har jeg renset alle motorene jeg eier med QMI for å få ut gammel dritt før jeg tar QMI motorbehandling. Ser ikke bort fra at du vil få ut mye gammel dritt med en rens. Har aldri hatt noen negativ effekt for meg iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 26.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2016 Det har du helt rett i, kommer vell på godt 4000kr for kuren inkl olje. Jeg har tatt service på motoren en gang etter at den ble varm for og se etter spon, fant ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Det var jo en voldsom høy pris du har kommet fram til, selve motorrensen og QMI behandlingen er langt fra så kostbar. Er jo en fordel å gjøre behandlingen i forbindelse me oljebytte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2016 Del på Facebook Svart 27.September.2016 For 4000,- skifter du stempelringer og honer sylindrene I stedet. Så vet du at det er OK etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
simon_a Svart 27.September.2016 Del på Facebook Svart 27.September.2016 Her snakker vi vel i større grad om dårlig ventiltetning enn defekte stempelringer. Eller er jeg helt på trynet? Jeg ville nå heller slipt ventiler enn honing og skifte av stempelringer. Men som Nemo sier. Test kompresjon først. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
index Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Her snakker vi vel i større grad om dårlig ventiltetning enn defekte stempelringer. Eller er jeg helt på trynet? Det er jeg redd for at du er ja. Du klarer ikke å få eksos I slike mengder via ventilene rett og slett. Med mindre de mangler totalt, og da går ikke motoren noe videre... Nei, det er nok gjennomslag til veivhuset via slitte/knekte/fastbrente stempelringer. Og disse får man ikke gjort stort med uten demontering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
simon_a Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Trådstarter sier at motoren sviver fint, det høres rart ut dersom det er defekte stempelringer og fullstendig mangel på kompresjon i en eller flere sylindre. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
OddArild Svart 28.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2016 Motoren sviver som en klokke, lett og sammenligne siden naboen er akk lik. Ikke ryker den noe, starter med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
pabjo Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Har du sjekket om det er "trykk" i bunnpanna? Trekk opp peilepinnen å sjekk om det "puffer"/blåser der ! gjør det det er det stor mulighet for gjennomslag i sylindere. Du ser dette godt ved en sylinderlekkasjetest. Helt sikker er man etter en har demontert og inspisert motoren innvendig !! Håper det ordner seg på en grei måte for deg !! Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 28.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2016 Om det er trykk i bunnpanna så blir det vell trykk i topplokket siden det kommer opp med støtstengene? Jeg bor på Jørpeland, så litt begrenset med butikker som selger sånt her, må ta meg en tur til Stavanger i helgen og shoppe. Hadde besøk av en i går med kompresjonstester, den var tydeligvis til bensin for det smalt fælt av den og så var den død :) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Da har du ihvertfall bra kompresjon på én sylinder Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 10.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Haha, ja det var d :) Jeg har nå røsket av toppen og sett at ene sylinderen er varmskjært. Løfter motoren opp ila noen uker, honer alle sylindrene, bytter alle stempelfjærer og det ene stempelet. MEN, er det noen her inne som vet om noen som overhaler topper i Stavanger området? Evnt enda bedre, på Jørpeland? :) Greit og få det gjort når den første er av. Odd Arild Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 Til info så var 3 stempel skadet, ikke alle like fælt. Men fikk byttet de, honet sylindre og motoren har fungert utmerket etterpå. Toppen ble levert inn og overhalt i samme slengen. :) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 15.Juli.2018 Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 Så fint at du kom med avslutningen! Er mange tråder som stopper midt i, altid greit å kunne lese hvordan det gikk.;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.