Jump to content

Ford lehman 120hk, eksos ut oljepåfylling.

OddArild

Recommended Posts

Hei.

Kjøpte nylig en gammel stålbåt med 2 stk Ford 120hk i kjelleren, den ene gikk så varm på vei hjem at den stoppet. Jeg spurte selgeren om motorene var i såpass stand at de klarte turen hjem til meg uten trøbbel siden alt av instrumenter var døde. Uheldigvis så røk dynamoreimen og den fikk ikke kjøling.

Uansett, saken er at den nå sviver egentlig veldig fint etter service osv, men har trykk i toppdeksel.

Hva tror dere? Topppakning eller verre?

Til info så har jeg og selger ordnet opp.

Odd Arild

Takk for raskt svar. 

Noen som har prøvd QMI produkter for få løsnet de om det er koks som gjør det?

Jeg mener på at den hadde det samme før den gikk varm også.(Ja jeg er en idiot som ikke sjekket skikkelig og tok selger for god fisk)

Leser rundt om at folk har positive erfaringer med det. 

Verdt ett forsøk? 

Ser svart på og prøve og få ut motoren, er ikke allverdens plass.

Fikk svar fra QMI at de var sikre på at deres produkter ville fikse dette.

Redigert av OddArild (see edit history)

Utrolig at QMI kan være sikre på noe slik. Det kan like godt være varmskjæring som koksing. Jeg ville nok ha prøvd QMI først, det er tross alt det enkleste. Men sannsynligheten er stor for at motoren må ut for en lettere overhaling. Så du kan nok trygt begynne å planlegge hvordan du kan få den ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

.....

Fikk svar fra QMI at de var sikre på at deres produkter ville fikse dette.

Men da er det jo greit!

Hvis de er sikre på at deres produkter vil fikse dette, da må de jo kunne gi deg en garanti, ellers er de ikke mye å stole på.

Og den garantien bør innebære at hvis så uventet skulle skje at QMI-produktene ikke fikset det, da må QMI betale for full overhaling, inklusive ut- og innmontering.

En slik garanti kan det ikke være noe problem å gi hvis de er så sikre ..... :saint: :saint: :saint: :saint:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Her snakker vi vel i større grad om dårlig ventiltetning enn defekte stempelringer. Eller er jeg helt på trynet?

Det er jeg redd for at du er ja. Du klarer ikke å få eksos I slike mengder via ventilene rett og slett. Med mindre de mangler totalt, og da går ikke motoren noe videre... Nei, det er nok gjennomslag til veivhuset via slitte/knekte/fastbrente stempelringer. Og disse får man ikke gjort stort med uten demontering.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har du sjekket om det er "trykk" i bunnpanna?

Trekk opp  peilepinnen å sjekk om det "puffer"/blåser der ! gjør det det er det stor mulighet for 

gjennomslag i sylindere.

Du ser dette godt ved en sylinderlekkasjetest.

Helt sikker er man etter en har demontert og inspisert motoren innvendig !!

Håper det ordner seg på en grei måte for deg !!

Om det er trykk i bunnpanna så blir det vell trykk i topplokket siden det kommer opp med støtstengene?

Jeg bor på Jørpeland, så litt begrenset med butikker som selger sånt her, må ta meg en tur til Stavanger i helgen og shoppe. Hadde besøk av en i går med kompresjonstester, den var tydeligvis til bensin for det smalt fælt av den og så var den død :)

• 2 uker senere...

Haha, ja det var d :) 

Jeg har nå røsket av toppen og sett at ene sylinderen er varmskjært. 

Løfter motoren opp ila noen uker, honer alle sylindrene, bytter alle stempelfjærer og det ene stempelet. 

MEN, er det noen her inne som vet om noen som overhaler topper i Stavanger området? Evnt enda bedre, på Jørpeland? :) 

Greit og få det gjort når den første er av.

Odd Arild

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...