Morten_L Startet 25.September.2016 Del på Facebook Startet 25.September.2016 Har en 1986 modell Jeanneau Sun Fizz 40 der vinduene i overbygget er mer enn slitt og har lekt en del tidligere slik at teakfineren på innsiden er stygg. Har lyst til å bytte vinduer til nye uten en million riper i slik at det er mulig å se ut og samtidig bytte teakfineren på innsiden. Vinduene er Plexi (eller sansynligvis Lexan?) glass som er limt og skrudd med gjennomgående bolter. De er delt i to i lengderetning. I glassfiberen er det 3 utsparinger/vinduer, men glasset går i ett på utsiden. Dett er jo tilsvarende løsning som for eksempel Maxi har på mange av sine modeller Har noen erfaring med bytte av slik type vinduer? Bør jeg bruke Lexan? Hvor enkelt er det å sage og borre hull til bolter? Kan jeg bruke f.eks overfres eller pussemaskin på kanten av glasset for å få dette til å se pent ut? Bør jeg bruke Casco, Sika, Tec 7, Butyl eller annet fugemasse til å tette? Bør jeg lage avstandsstykker mellom glasset og glassfiberen for å hindre at all fugemasse blir klemt ut når jeg bøyer glasset for å følge kromningen på overbygget? Sitér dette innlegget Link to post
SY Johanne Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Slike vinduer skal tettes med butyl. Ikke bruk silkikon (sikafleks, etc.). Da blir det utett og umulig å reparere senere. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Det er montert på samme vis på min båt, og nå begynner glasset å se matt ut så det er på tide å skifte. Men hvor får en tak i slike lange emner til plexi vindusglass eller tilsvarende? Der jeg handler har jeg bare sett lengder på opptil 120 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Når det gjelder fugestoffet/limet tenker jeg at en bør bruke noe som ikke er for hurtigherdende, for det tar sin tid å montere glasset på plass med alle boltene som skal teites til... Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 (redigert) Jeg har nylig gjort dette på min båt. Valgte akryl fordi dette skal være mer motstandsdyktig mot sol og kjemikalier. Du får kjøpt original Plexiglas hos de fleste glassmestre. Jeg kjøpte hele plater hos Ny Plast i Aremark. Mine vinduer er 10mm. Du skjærer de lett med stikksag. Bore går også greit. Med litt forsiktighet, fordi det lett kan oppstå sprekker. Kanten fases raskt med båndsliper. Så monterte jeg med o-ring under hvert skruehode (hullet ble forsenket for å gi plass til o-ringen), og en o-ring mellom plate og skrog. Den siste for å holde en avstand. Jeg fant ikke butylmasse i Norge, så jeg kjøpte på Ebay i USA. Jeg har stor tro på at det holder seg tett, men siden butylen aldri herder, så blir det lett litt kiln. Les om montering på den danske Maxi-klubben sin side. http://www.maximalt.dk/ Redigert 26.September.2016 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 (redigert) Gå for lexan. Ta med en mal til en leverandør og be de å skjære for deg. Bore hull er enkelt. Bruk Tec-7. Jeg gjorde tilsvarende på min båt: https://baatplassen.no/i/topic/117703-prosjekttr%C3%A5d-26-fot-seilb%C3%A5t/#entry1713089 Skulle hatt farget lexan men fikk bare gjennomsiktig....solfolie på utsiden var ingen suksess. Redigert 26.September.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Jeg ville også brukt butyl. Rikelig. Det som tyter ut nappes bort med en klump butyl. Altså ikke noe gris på utsiden, og det vil se proft ut. Griset fra sika er nesten umulig å få bort igjen, og da blir det ikke pent. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Eureka Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Butyltape finner man jo hos gode båtutstyrbutikker... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 Jeg har også akkurat gjort dette. Kjøpte grisedyr 200x300mm Lexan Margard MRX, men det skal ha bra ripefasthet og UV-beskyttelse sammenlignet med billigere varianter. Lett å sage og borre, men husk å lage hullene i glasset minst 1mm større enn skruene, ellers kan glasset fort sprekke når det utvider/krymper ved temperaturendringer. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 27.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2016 Virker som Butyl er tingen, men klarer en å få det fordelt jevnt ut over områdene der glaset ligger mot overbygget. Selv om jeg nok kommer til å gå for sota glass ser en på nært hold greit hva som er vindu og hva som er mot glassfiber. Ikke så fint om det som er mot overbygget da ikke er jevnt dekket av butyl? Maskerer en glass på innsiden og overbygg på utsiden eller er det så enkelt å ta bort overskytende butyl at en ikke trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Når jeg skal skifte glass til sommeren, tenker jeg først å markere rundt å overbygget hvor glasset kommer og så legge Butylen i passe avstand innenfor. Tipset fra "dvil"om å legge gummipakning på boltene både utenpå og innenfor glasset vil gi en mer kontrollert utflyting av butylen og gi mindre søl når en teiter til skruene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 (redigert) -men Butyltape flyter da ikke utover? Eller er det sånn at du ikke vil bruke Butyltape til dette, men butyl på tube ? Samtidig, det er jo hensiktsmessig å legge en pen fuge i sort/ grå herdende masse ala tek7 som den ytterste overgang mellom vindu og skrog. Man vil jo unngå at alt av smuss og vann legger seg noen plass. Redigert 28.September.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Takk. Det var oppklarende for oss som ikke har tatt det i bruk enda, Eureka. Hvor tykt bygger slik butyltape da? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Butyl på patron får du hos caravansentre. Tror det er lettere med fugepistol enn tape. Jeg ville ikke tenkt på maskering av plexi. Det får du nok lett av. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Eureka Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Den jeg har er vel cm 3 mm tykk, uten at jeg har den for hånden.. 1,5 cm bred, men det finnes kanskje flere dimensjoner. Den er seig og kan rulles til både pølse og ball. Fin å bruke på rekkestøtter og annen som utsettes for bevegelse. Overbygg og skrog har dette i sammenføyningen. På min comfort fra 82 er den fortsatt seig som tyggis. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Når jeg tenker meg om, så er nok butyl på patron mere tilgivende om du må justere ruten etter at den er lagt inntil overbygget... Med mindre man er nøyaktig.. :) så det er pluss og minus med alt, som i resten av livet. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 Kunne godt tenkt meg å ha sett nærbiilde av vindu der butyl er brukt. Kan noen av dere som har gjort dette være snill å legge ut et bilde? Da blir på en måte strengen avslutta og en kan i ettertid se resultatet, ikke vare problemstillingene... Sitér dette innlegget Link to post
SY Johanne Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 Vinduet ditt er originalt tettet med butyl, så der har du jo et godt eksempel. Ellers får du sort butyltape på Biltema. 15 meter for en hundrelapp, om jeg ikke husker feil. Ikke bruk butyl på tube fra Biltema. Dette er noe annet som herder. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 Det er jo det som er problemet...Det er ikke helt tett og det er ikke brukt butyl, men sikaflex for mange år før jeg kjøpte båten...Men nå vil jeg gjøre det skikkelig, og da er visst butyl tingen. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 30.September.2016 Del på Facebook Svart 30.September.2016 (redigert) Jeg brukte 10 mm rund pølse. Den er rullet sammen med vokstape mellom rundene. Ved at den er rund kan du klemme den utover uten at det blir luftlommer. Det er viktig at du sørger for å beholde litt tykkelse. Blir det for tynt vil den ikke være fleksibel nok når båt og glass beveger seg og utvides forskjellig. Derfor kjøpte jeg o-ringer og la mellom. De små under skruehodet kom på ca 1 kr stykket, og de litt større som ligger mellom - 2 kr. Jeg delte mitt lange vindu i to for å begrense utvidelsesforskjellen. Det var et lett valg iom. at det var to åpninger i skroget. Plexiglas leveres med beskyttelsesfilm på hver side. Vi klipte vekk inn til der vi la butylen, men maskerte egentlig ikke. Beholdt filmen på helt til vi la glasset på båten. Som bildet viser monterte vi skruer, butyl og o-ringer på glasset før vi la det på. Boret hullene i skroget litt romslig får gi glasset mulighet til å bevege seg. Hullet i glasset ble boret med lite klaring. Skruene har flatt hode, som da ligger over glasset. O-ringen ligger i forsenkingen. Tillegg: glemte å si at jeg har montert en stor luke tidligere. Da med hvit butyl. Når det skal monteres glass er det penest med svart. Da la jeg ingenting mellom, og det slutter liksom aldri å tyte ut butyl. Men det må vel gi seg til slutt, jeg har jo ikke strammet etter. I begge tilfeller har jeg brukt låsemutter, slik at den ikke kan løsne. Det blir jo ikke dratt hardt her. Redigert 30.September.2016 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.