Jump to content

Bytte vinduer - Plexiglass uten ramme


Morten_L

Recommended Posts

Har en 1986 modell Jeanneau Sun Fizz 40 der vinduene i overbygget er mer enn slitt og har lekt en del tidligere slik at teakfineren på innsiden er stygg. Har lyst til å bytte vinduer til nye uten en million riper i slik at det er mulig å se ut og samtidig bytte teakfineren på innsiden.

 

Vinduene er Plexi (eller sansynligvis Lexan?) glass som er limt og skrudd med gjennomgående bolter. De er delt i to i lengderetning. I glassfiberen er det 3 utsparinger/vinduer, men glasset går i ett på utsiden.

 

Dett er jo tilsvarende løsning som for eksempel Maxi har på mange av sine modeller

 

 

Har noen erfaring med bytte av slik type vinduer? 

  • Bør jeg bruke Lexan?
  • Hvor enkelt er det å sage og borre hull til bolter?
  • Kan jeg bruke f.eks overfres eller pussemaskin på kanten av glasset for å få dette til å se pent ut?
  • Bør jeg bruke Casco, Sika, Tec 7, Butyl eller annet fugemasse til å tette?
  • Bør jeg lage avstandsstykker mellom glasset og glassfiberen for å hindre at all fugemasse blir klemt ut når jeg bøyer glasset for å følge kromningen på overbygget?

 

bilde

 

bilde

Link to post

Jeg har nylig gjort dette på min båt. Valgte akryl fordi dette skal være mer motstandsdyktig mot sol og kjemikalier. Du får kjøpt original Plexiglas hos de fleste glassmestre. Jeg kjøpte hele plater hos Ny Plast i Aremark. Mine vinduer er 10mm.

 

Du skjærer de lett med stikksag. Bore går også greit. Med litt forsiktighet, fordi det lett kan oppstå sprekker. Kanten fases raskt med båndsliper. Så monterte jeg med o-ring under hvert skruehode (hullet ble forsenket for å gi plass til o-ringen), og en o-ring mellom plate og skrog. Den siste for å holde en avstand. Jeg fant ikke butylmasse i Norge, så jeg kjøpte på Ebay i USA.

Jeg har stor tro på at det holder seg tett, men siden butylen aldri herder, så blir det lett litt kiln.

 

Les om montering på den danske Maxi-klubben sin side.

http://www.maximalt.dk/

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post

Gå for lexan. Ta med en mal til en leverandør og be de å skjære for deg. Bore hull er enkelt. Bruk Tec-7. Jeg gjorde tilsvarende på min båt: https://baatplassen.no/i/topic/117703-prosjekttr%C3%A5d-26-fot-seilb%C3%A5t/#entry1713089

 

Skulle hatt farget lexan men fikk bare gjennomsiktig....solfolie på utsiden var ingen suksess.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Virker som Butyl er tingen, men klarer en å få det fordelt jevnt ut over områdene der glaset ligger mot overbygget. Selv om jeg nok kommer til å gå for sota glass ser en på nært hold greit hva som er vindu og hva som er mot glassfiber. Ikke så fint om det som er mot overbygget da ikke er jevnt dekket av butyl?

 

Maskerer en glass på innsiden og overbygg på utsiden eller er det så enkelt å ta bort overskytende butyl at en ikke trenger?

Link to post

-men Butyltape flyter da ikke utover? Eller er det sånn at du ikke vil bruke Butyltape til dette, men butyl på tube ?

 

Samtidig, det er jo hensiktsmessig å legge en pen fuge i sort/ grå herdende masse ala tek7 som den ytterste overgang mellom vindu og skrog. Man vil jo unngå at alt av smuss og vann legger seg noen plass.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Den jeg har er vel cm 3 mm tykk, uten at jeg har den for hånden.. 1,5 cm bred, men det finnes kanskje flere dimensjoner.

 

Den er seig og kan rulles til både pølse og ball. Fin å bruke på rekkestøtter og annen som utsettes for bevegelse.

 

Overbygg og skrog har dette i sammenføyningen. På min comfort fra 82 er den fortsatt seig som tyggis.

Link to post

Jeg brukte 10 mm rund pølse. Den er rullet sammen med vokstape mellom rundene. Ved at den er rund kan du klemme den utover uten at det blir luftlommer. Det er viktig at du sørger for å beholde litt tykkelse. Blir det for tynt vil den ikke være fleksibel nok når båt og glass beveger seg og utvides forskjellig. Derfor kjøpte jeg o-ringer og la mellom. De små under skruehodet kom på ca 1 kr stykket, og de litt større som ligger mellom - 2 kr. Jeg delte mitt lange vindu i to for å begrense utvidelsesforskjellen. Det var et lett valg iom. at det var to åpninger i skroget.

 

Plexiglas leveres med beskyttelsesfilm på hver side. Vi klipte vekk inn til der vi la butylen, men maskerte egentlig ikke. Beholdt filmen på helt til vi la glasset på båten. Som bildet viser monterte vi skruer, butyl og o-ringer på glasset før vi la det på. Boret hullene i skroget litt romslig får gi glasset mulighet til å bevege seg. Hullet i glasset ble boret med lite klaring. Skruene har flatt hode, som da ligger over glasset. O-ringen ligger i forsenkingen.

 

bilde

 

bilde

 

Tillegg: glemte å si at jeg har montert en stor luke tidligere. Da med hvit butyl. Når det skal monteres glass er det penest med svart.

Da la jeg ingenting mellom, og det slutter liksom aldri å tyte ut butyl. Men det må vel gi seg til slutt, jeg har jo ikke strammet etter. I begge tilfeller har jeg brukt låsemutter, slik at den ikke kan løsne. Det blir jo ikke dratt hardt her. 

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...