stefanp Startet 25.September.2016 Link til dette innlegget Startet 25.September.2016 Hei. Jeg har endelig bestemt meg for å kjøpe båt. Vi er en famile på 5, og har sett for oss en snekke eller lignende som er rimelig, uten for mye vedlikehold og med god plass til overnatting. Jeg håper jo at dette er noe vi kommer til å trives med, derfor vektlegger jeg litt at båten bør være forholdsvis lett omsettelig etter et par år hvis vi velger å oppgradere. Samtidig så vil jeg minimere risikoen for å kjøpe noe som ikke passer til bruken. Det blir nok litt tøffing rundt i fjorden og litt fiske som er hovedpoenget. Fart er ikke det viktigste. Har sett på en Nidelv 24, Unique 830 og en Viksund 800. Har noen synspunkter på disse, eller andre tips? Nidelv har jo en litt nyere motor satt inn, men usikker på om det rettferdiggjør prisen. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83013044&fks=83013044 Viksund 800 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81717861&fks=8171786 Unique 830 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80758278&fks=80758278 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.September.2016 Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Hei Stefanp, og velkommen til Baatplassen Av de tre du trekker fram ville jeg kanskje holdt en knapp på Uniken. Den har motor fra 2006, noe som er gull verd! Nidelv 24 blir litt knapt for en familie på fem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
båt 45 Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 viksunden er nok lettest omsettlig og den mest moderne båten Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Ser nesten ut som om Unique`en kan være halv-fabrikat, selv-innredet? Spesielt fargevalg etc Viksunden så fint holdt ut. Nidelv har en Nidelv 26. Du bør kanskje kikke på denne framfor 24 foteren. De har også en 28 foter det ligger noen av på Finn, noe dyrere men går kanskje an å presse pris nå for tida. Synes du i tillegg til plass også bør tenke litt på marsjfart. Ville hatt minimum 10 knop, gjerne litt mer. 13 - 15 knop er flott hvis en skal gå et stykke. Sitér dette innlegget Link to post
stefanp Svart 26.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Takk for tilbakemeldinger! Unique ser jo grei ut, men motoren ser kanskje litt dårlig holdt ut? Enig i at Viksunden ser bra ut, og ikke overraskende at den koster mest :) Men er prisene fornuftige? Tenker at jeg vil satse på en som jeg ikke har noe stort verditap på hvis jeg selger om en sesong eller to. Nidelv fristet litt før tilbakemeldingne deres pga pris og at den hadde en nyere motor samt ny kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Ble litt forelsket i den viksunden jeg. Herlig blanding av tur/fiskebåt. Visste ikke at di kom uten bakvegg, så har liksom aldri sett noe på dem før. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Har en Nidelv 24 selv, og har ingen problemer med å anbefale den. Men jeg er enig i at den kan bli i trangeste laget for en familie på fem. Derfor enig i at du bør titte på en Nidelv 26 istedenfor. Du beholder snekkefølelsen, men får litt mer fart. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
SF Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Hei, Litt synsing fra min side. Nidel 24 begynner å bli en meget gammel dame, som en familiebåt for 5 tror jeg du raskt vil vokse ut av denne. Unique 830 kjenner jeg ikke til selv, men synes ikke bildene så ut som "løp og kjøp". Båten ser ut til å ha fått en face lift med å lakke/baise original innredning, bellegg på gulv m.m, ikke spesielt fint gjort. Motor er et kapittel for seg, utrulig at en 10 år gammel motor kan se så herpet ut. Ser nesten ut som motor har vært under sjøen på et tidspunkt. Kobling mellom turbo og eksosbend ser det ut til er forsøkt tettet med en eller annen oransj "guffe". Her tror jeg du får med deg mye godt arbeid på kjøpet. Viksund 800 - så ut som en kjekk og vellholdt båt, det meste ser ut til å være fra byggeår men som sagt velholdt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
finnarne Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Tilbrakte selv flere uker hver sommer i en Nidelv 24 når ungene var små. Nå er de 18, 19 og 22 år gamle, så det begynner å bli noen år siden. Men skal du ha 65-tommers tv, Eget dusjrom med ståhøyde, og kunne farte langs kysten i 25 knop, så er det ikke helt rette båten. Så det kommer an familien og hva en legger opp til. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Korsfjord Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Jeg er ingen ekspert, men motoren i Unique'en skremmer også meg. Yanmar-motorer som har fått stellet sitt ser som regel omtrent som nye ut, selv etter flere års bruk. Viksunden virket veldig ryddig, og mellom linjene leser jeg kanskje at eier har mer peiling på båt(?). Det blir selvsagt bare inntrykk og synsing fra min side, men dog. Nidelven er sikkert et bra eksemplar, men trang som turbåt til 5. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Jeg hadde også Nidelv 24 som første båt. Den ble straks for liten når det ble mer enn ett barn. Neste båt ble da en Marex Holiday. Her får 3 barn plass i forpiggen mens de voksne kan kose seg i egen akterkabin. Her er et eksemplar med større motor. 77hk som var standard er litt for lite. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80074397 Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Jeg har selv hatt en Unique, og var vel godt fornøyd med den...Vi var fire, to voksne/to barn, og det var vel nok i den båten, synes jeg. Og motoren i denne Uniquen ser vel ikke ut til å ha fått det stell den skulle fått. Av disse tre, så hade jeg vel gått for Viksund.. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Her har du to tilsynelatende vellholdte båter i rett prisklasse og ikke så langt borte, reint geoografisk. Sammenlign Unique'en under med den du selv linket til: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79415303 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81912965 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
stefanp Svart 26.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Takk for alle svar så langt :) Da er i alle fall Uniquen strøket av listen, og sannsynligvis Nidelv 24 også. Selv om den var gunstig priset, er den litt trang, noe flere av dere nevnte. Godt å få slike råd. Har også fått noen tips, men det er vel kanskje Viksund som så langt ser best ut. Det jeg IKKE har peiling på, er jo om det er et godt kjøp rent økonomisk. Alt bruktkjøp er vel litt gambling med tanke på at motor kan havarere osv. Liker ikke tanken på 20 år gammel motor, men vil jo ikke betale 100.000 ekstra for en som er ganske ny heller. Hvis noen mener at prisen på Viksund er noe høy så gi meg gjerne et vink :) Jeg har jo litt tid til å vente på riktig båt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 (redigert) Tittet litt nærmere på den Uniken i første innlegg. Enig i at den ser ut som en dass, det der er en båt jeg ikke ville hatt. Det står i annonsen at motoren er fra 2006, men det har jeg ærlig talt vondt for å tro. Mistenker heller at den er fra -96 eller -86. Da var den Viksunden i en helt annen klasse. Den var noe dyrere, men fremdeles ikke dyr. Det som skremmer meg litt er å kjøpe en båt med en så gammel motor. TAMD 31A fra 1987 har vel i prinsippet levd livet sitt, så selv om den går pent akkurat nå så vet man på en måte aldri hva som blir det neste som ryker. Varmeveksler, starter, turbo, eksosbend, osv. Storebroren 900 (som forøvrig vi har ) begynner også å komme ned i anstendige (les; lave) priser. Jeg ser imidlertid at det er himmelforskjell på hvordan disse båtene er holdt og hva som er av utstyr. De kommer forøvrig med og uten bakvegg. http://m.finn.no/boat/forsale/search.html?q=futura+900&make=2534&filters=&sort=2 Alt bruktkjøp er vel litt gambling med tanke på at motor kan havarere osv. Liker ikke tanken på 20 år gammel motor, men vil jo ikke betale 100.000 ekstra for en som er ganske ny heller. Hvis noen mener at prisen på Viksund er noe høy så gi meg gjerne et vink :) Jeg synes vel kanskje ikke den var priset for høyt, men dersom du finner to ellers like båter mener jeg det er verd å betale en del ekstra for å få en med nyere motor. Når vi kjøpte båten vår var motoren kun et drøyd år gammel (2004 mod. Yanmar). Jeg må si det har vært befriende deilig å ha en båt i disse årene som overhode ikke har vært til bekymring. Det å kunne vri på nøkkelen og legge av gårde uten å bekymre seg er verd en del. Det er nok annet plukk og fiks å ta tak i på disse gamle båtene uansett. Trenger ikke masse strul med motorproblemer i tillegg. Redigert 26.September.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.