Admiral Startet 27.September.2016 Link til dette innlegget Startet 27.September.2016 Trivielt, men dog. Jeg skal skifte tennplugger (NGK BR6HS) til min 2007 Yamaha 6 HK. Jeg har en Best Marin butikk rett i nærheten av jobben som jeg synes er veldig praktisk og gjerne bruker. Sjekket på hjemmesiden deres om de hadde den på lager, men det hadde de dessverre ikke. Derimot la jeg merke til at den jeg skulle ha var vesentlig dyrere enn de fleste andre på kr133. Siden de ikke hadde den på lager sjekket jeg om de hadde den på Maritim. Der koster de kr 58! Altså under halv pris av Best Marin! Dessverre hadde heller ikke de den på lager (på Slependen) så jeg måtte lete videre. Jeg klarte ikke å finne den noe sted i Oslo området via nettet så endte opp med å sjekke på E´bay. Der fikk jeg bestilt to stykke til kr 88 inkludert frakt! Jeg forstår ikke hvordan Best Marin kan prise opp noe slikt i disse tider. Det grenser til lureri og gjør at jeg oppfordrer alle å sjekke priser før de handler der. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Jaha står 85.- på Bestmarin og på Marineshop. Maritim har de ikkje engang. Ravns garage 57.- Kansje det er et annet nummer enn det du skriver du skal ha? Eurofritid har de til 40.- Toppfritid til 50.- men problemet er jo sjølvsagt at får man de ikkje over disk innen kjøreavstand så blir det fryktelig dyrt om en bare skal ha en. Så da er det jo Ebay en ender opp med Redigert 27.September.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Admiral Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Dette er det jeg fant på Best Marin: 1034453 Ja (20+) 0 butikker BR6HS-10 Stk 133,- Vet ikke om jeg skrev feil over. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Vet du ikke om du skrev feil over? spøker du? du ser nå vel det ja du skrev noe annet over. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Et lite tips er at disse motorene skal ha NGK BR7HS-10 og ikke BR6HS plugger med mindre det er en grunn til at du har disse pluggene og ikke de andre. Har selv kjørt en slik motor med BR6HS plugger og det gikk fint, men optimalt sett skal den ha de andre pluggene. Tennpluggtype står under motordeksel ved lås til deksel og i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Admiral Svart 27.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Hhhmm - jeg fant type i manualen så antok at det var riktig. Ser at jeg visst var FRYKTELIG unøyaktig i min beskrivelse øverst når jeg unnlot å skrive "10" i typebetegnelsen. Men takk for info. Går den ikke ordentlig så skal jeg forsøke BR7HS-10 i stedet. Har i så fall fortsatt spart penger i forhold til å handle første stedet jeg sjekket! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Nå er jo det siste tallet kun åpningen, i ditt tilfelle er den satt fra fabrikk til 10mm. Ved å gå opp ett tall, får man altså en "kaldere" tenningsplugg (lavere tall, varmere plugg). Forøvrig benyttes BR6HS også på Yamaha mopeder og Honda strømaggregater, og det er ikke usannsynlig at en eller annen knallert- eller landbruksjappe ville hatt disse. De aller fleste bildelesjapper kunne nok bestilt de, hvis de ikke allerede hadde hatt de på lager, og de står oppført med veiledende pris ut på rundt en femtilapp hos grossisten. Det er alltid dyrere å handle på marinesjapper. Redigert 27.September.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Eg ser du er noe sarkastisk i din beskrivelse av du ikkje fikk med 10 i delenummeret. Men det er nå engang slik at det blir ganske vesentlig info likevel. Du ser f.eks at prisforskjellen hos bestmarin er 133.- vs 85.- samt det er dette med tilgangen. Den ene er ganske vanlig den andre not so much. Det fremstår som i alle fall ved første blikk at det er kun åpningen som skiller. Noe som for så vidt er en enkel affære. 0,7mm mot 1,0mm . Eg ser Adeneo her går for 10mm ja eg forstår det er trykkfeil. Ellers er eg ingen tilhenger av desse 'lurt' overskriftene. Det er da ingen som lurer noen som helst. Prisen står da tydelig oppført hos alle nevnte parter og man står tross alt fritt til å prise ting som man vil. 'Lureriet' her ligger meir på generell basis i så fall da alle båtsjapper tar høyere pris enn bilrekvisita. Redigert 27.September.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 (redigert) Torshov pusher NGK. Mulig de ikke har den på lager men prisene pleide å være ok med mindre en skal ha feks: IZFR6K-11 LASER IRIDIUM. Disse koster nær 2000 for 4 på TH men på eBay, Amazon el koster de ca 1/10 av dette. På Amazon, ca kr 320 inkl frakt. Her kan man bli skikkelig lurt..... Redigert 27.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
adeneo Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Eg ser Adeneo her går for 10mm ja eg forstår det er trykkfeil. Joa, en centimeter åpning ville nok fungert dårlig, jeg mente selvfølgelig en (1) millimeter, ikke ti (10). Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Samma hva som er skrevet med cm/mm/billig/dyrt/BestMarin/Maritim, tilgjengelighet koster. Å sammenligne ebay med båtsjapper blir steingæærnt. Tilgjengelighet vil alltid koste mer (selv om den nevnte plugg tilfeldigvis ikke var på lager). Tenkt situasjon: Ligger du midt i sommerferien med noe feil og trenger deler. Sjappa du innimellom har kjøpt en skrue av (resten er jo kjøpt på ebay for det er så billig der) har lagt ned og alle ansatte har blitt frisører. Da kan du bestille på Ebay og forklare til familien og deg selv at delen kommer om 7-28 dager. Dere (og meg selv) med båt MÅ bruke en del penger av båtbudsjettet i lokale butikker, ellers legger de ned. Ellers er Knurrbart inne på noe, prisene er åpne. Ingen er lurt. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bay_liner Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Så billig på eBay at man selvsagt kjøper dobbelt sett i samme slengen! Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Windy37GM Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Så billig på eBay at man selvsagt kjøper dobbelt sett i samme slengen! Dobbelt sett med pumper/filtre/impellere/slanger/led/dregg/vinsj/trimsylinder ? :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bay_liner Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 (redigert) Dobbelt av alt kritisk her ja. Fint med enkleogdriftsikre løsninger. Hva Fn skal du med res trimsylinder, vinsj etc? Det dneste slm gjelder er fremdrift, styring, lensing, vann, brann og mat. Ekstra tauverk og anker/dregg er da en selvfølge. Redigert 28.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
jotto Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Man blir lurt hvis man ikke får avtalt vare til avtalt pris. Å ta en høy pris er ikke å lure folk. Selvsagt selger man til en høy pris hvis folk er villige til å betale for det. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Biltema har plugger tilsvarende BR6HS til 34,90 (Art nr. 7577). Men Biltema bruker man selvfølgelig ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Moderator Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Man blir lurt hvis man ikke får avtalt vare til avtalt pris. Moderator er enig og tittelen blir endret, den var "Lett å bli lurt, BestMarin tar over dobbelt pris av Maritim". Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Men Biltema bruker man selvfølgelig ikke... Nei, det gjør man ikke. Biltema sine plugger er produsert av Brisk i Tsjekkia, og er vel omtrent den største dritten man kan få kjøpt. Jeg personlig ville nok heller betalt et par tiere ekstra for et annet fabrikat, enn å stå der med hull i stempelet etter at deler av pluggen har løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Nei, det gjør man ikke. Biltema sine plugger er produsert av Brisk i Tsjekkia, og er vel omtrent den største dritten man kan få kjøpt. Jeg personlig ville nok heller betalt et par tiere ekstra for et annet fabrikat, enn å stå der med hull i stempelet etter at deler av pluggen har løsnet. Var jo det jeg sa...? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Dobbelt av alt kritisk her ja. Fint med enkleogdriftsikre løsninger. Hva Fn skal du med res trimsylinder, vinsj etc? Det dneste slm gjelder er fremdrift, styring, lensing, vann, brann og mat. Ekstra tauverk og anker/dregg er da en selvfølge. Isteden for å leie lager og personal til å administrere mitt private e-bay lager med kjekt å ha ting velger jeg heller å la de lokale butikkene ta seg av det. Så får jeg heller betale enn 100 lapp mere for tennpluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Gladpris (i hvertfall her lokalt) har et ganske bra utvalg i de vanligste NGK-pluggene. Husker ikke pris, men var ikke ille. Sitér dette innlegget Link to post
el784949 Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Bare legger til her at manualen til min FT8DEX spesifiserer som standard BR6HS. Prøvde BR7HS (og 10W30 olje ) og det ser ut til å fungere utmerket, null problem...... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 (redigert) el784949 skrev 17 minutter siden: Bare legger til her at manualen til min FT8DEX spesifiserer som standard BR6HS. Prøvde BR7HS (og 10W30 olje ) og det ser ut til å fungere utmerket, null problem...... Oljen skal ikke ha noe å si, men derimot oktan på bensinen du bruker. Har du ikke riktig plugg så merker du det som tenningsbank eller ettertenning. Redigert 24.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.