Leon KAD502 Startet 27.September.2016 Link til dette innlegget Startet 27.September.2016 Driver å skal skifte dieselpumpe på en BMC 25V B type motor. For at dette skal bli riktig er det jo tenningsmerker å ta hensyn til. På pumpa er det en liten strek mens det på blokka er en bevegelig platedel med ei pil som skal stemme over ens med merket på pumpa. Denne platedelen har jeg ikke bevegd på. På den brukte pumpa som er helt lik, 100%. Så lenge jeg ikke har flytta på den beveglige platedelen (som jeg kaller den) som sitter på blokka, holder det da med at merkene stemmer over ens med hverandre? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Mort1 Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Det skal holde helt fint. Forutsetter da at din dieselpumpe er CAV/Delphi DPA type. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 6.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2016 Nå er pumpa skiftet ut, og takker Mort1 for svar, men nå har det dukket opp et nytt spørsmål. Det virker som det er samme feilen på denne pumpa som på den jeg skiftet i fra. Det kommer diesel inn til pumpa, men ut i enden av rørene kommer det ikke en dritt. Så siden det er andre som skrudde på denne båten før jeg tok over så begynner jeg å lure på om de kan ha forvekslet tilskudd og retur slange fra filter og vannutskiller ned til pumpa. Jeg kjenner ikke denne pumpa og har ikke funnet noe svar på følgende spørsmål. Er tilskudd/diesel inn på pumpa foran eller bak på pumpa?Når jeg sier foran eller bak på pumpa så er foran på akselsiden, og bak er der dieselen kommer ut til rørene som fører opp til dysene. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Mort1 Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Dieseltilførselen skal inn der hvor dyserørene er skrudd på, hvis det er en DPA pumpe. Det kan være vrient å få luft ut av disse pumpene, det må ofte luftes på trykkstussene(der hvor dieseltrykket kommer ut), noen har også egen lufteskrue i festebolten til trykkstussene. Det er sannsynligvis en lufteskrue på pumpehuset også. Kan de ikke gi råd der du har kjøpt ny pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Det er vel originalt stålrør til og fra høytrykkpumpa så det er litt merkelig at man kan bytte om på de to uten og bøye dem. Skulle man forveksle noe kunne det være stopperen på pumpa hvis man flytter stoppvaieren på feil side av armen der hvor det er ment at det skal være ei returfjær. Da må stopphendel ved førerplass trekkes ut i stedet for trykkes inn for å få start. Stoppvaier skal være festet på den lengste delen av armen, mens den korte er for returfjær. Returfjær trengs ikke om du har stoppvaier med stålstang i enden. Ellers har jeg samme erfaring som deg. Motor hadde stått en laaang vinter og ikke en dråpe kom frem til dysene. Leverte pumpa inn, 3-4000 fattigere,(mange år siden) men da gikk den helt fint etterpå. Regner med at du vet du må kjøre den på starteren for å få diesel frem til dysene, det nytter ikke med håndpumpa. Forøvrig er det to lufteskruer på høytrykkpumpa som du lufter med håndpumpa først, før du prøver å lufte på ei eller flere dyser med starteren. Regner med du har prøvd dette siden du får diesel frem til høytrykkpumpa. Kan det være at pumpa rett og slett ikke roterer ? Du kan jo sjekke om impeller i sjøvannspumpa roterer når du kjører den på startmotoren. Den er på samme hjul som høytrykkpumpa, så går impeller rundt så må vel nesten høytrykkpumpa også gjøre det. Kan aldri tenke meg at registerhjulet skulle ha løsnet, men det nesten umulige kan vel skje av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.