Jump to content

Er det lurt å kjøpe en 2003 Balt 750 Cruiser med AQAD41P?

ceciliekri

Recommended Posts

Båten er vist helt grei har jeg hørt, da jeg vurderte den selv. Mye plass og lav pris.

Skal være en ok båt i litt sjø også. CE-klasse B.

Det største minuset er kanskje utseende. Den er ikke spesielt pen, men det er jo smak og behag. Mye plass for lite penger går gjerne utover utseende;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg var med en kompis og prøvekjørte en slik i sommer. Den hadde kad 32 som også er en meget populær motor.

Kompisen var veldig giret på båten, og var vel 99% bestemt på å hande. Men etter en grundig runde med lommelykt samt prøvetur slo han det fra seg. Jeg har vel aldri sett en så forsømt båt. Tror aldri det hadde vært skiftet olje og filtre på motor, og remmene var helt slakke. Dette var en båt som kom rett fra vårklargjøring på marina. De hadde hatt årlig service hvert år, alt var satt bort.

Så til sjøegenskapene.

Heldigvis var det ikke flatt vann denne dagen, så vi fikk testet hvordan den oppførte seg i litt sjø (40-50cm). Konklusjonen var vel at dette er en båt som kun kan brukes når det er ekstremt stille. Den dunker og slår så det blir helt uutholdelig ombord. At dette kan være en kat. B båt forstår jeg ikke. Dette var en meget ubehagelig båt å være ute i. Nå skal det jo sies at vår Viksund (som jeg er mest vant med for tiden) har kjøl og en helt annen vekt, så det blir jo noe helt annet, men jeg har jo også hatt og kjørt mye forskjellige båter opp igjennom.

Konklusjon:

Dette var ikke noe han ville legge sparepengene sine i. Styr unna.

Har vært i og prøvd en balt 750 jeg. Mer båt for pengene er det vel ikke lett å få tak i. Til å være 25-26 fot er den meget romslig, spesielt inne i cabinen. Kan ikke si jeg merket at den var dårlig i sjøen i forhold til størelsen, tvert om. Kongebåt spør du meg. Var et hårstrå fra å kjøpe en sånn selv for 5 år tilbake. At den i tillegg er kategorisert til class B sier vel litt om hvordan kvalitet /byggemåte er også ? 

Redigert av Tropic1 (see edit history)

Det er ingen tvil om at Balten er en romslig og innholdsrik båt som gir mye for pengene. Men den er ganske brei i skroget framover, og det går på bekostning av hvordan den tar sjøen.

Hvis man sammenligner hvordan en 25 fot Windy og en Balt går i motsjø er det vel to forskjellige verdner. Men det er jo heller ingen tvil om at de ikke får puttet like mye greier inn i en Windy som er like lang.

Hvis man sammenligner hvordan en 25 fot Windy og en Balt går i motsjø er det vel to forskjellige verdner.

Hvis jeg legger meg ved siden av en Bavaria37 ligner min Windy37 Grand Mistral en jolle. Men min går betydelig bedre i sjøen.  Så det blir litt enten eller.  Balt 750 er fokusert på plass så da blir det sånn. Det gjør den ikke til noe dårlig kjøp uansett (uten at jeg har vurdert båten)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...