Jump to content

Kvalitet originale vs ikke-originale deler VP-motor


Goodspeed

Recommended Posts

Jeg holder på å bestille meg noen 'service kits' til service før vinteren til motoren (KAD43, DP290 drev), dvs alle filter, belger, pakninger, impeller og har sjekket ut diverse nettbutikker og ser jo at prisene varierer en del. Noen bruker ikke originale deler, men svarer på spm mitt rundt kvalitet at flere av de store motorprodusentene i større grad har benyttet reservedeler produsert i Kina "av varierende kvalitet". Min iboende skepsis til uoriginale deler sier meg jo at det beste er å kjøpe original, men kanskje det ikke nødvendigvis er det. Er det noen her som kjenner til dette og som evt. kan bekrefte/avkrefte hva som er tilfellet? Jeg er selvsagt opptatt av pris og vil spare der jeg kan, men kvalitet kommer først, og jeg vil heller betale litt ekstra dersom dette gir meg mye mer økt sikkerhet.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Når det gjelder belger så er BT sine vesentlig tynnere enn de som Telmo importerer.
Det skilte så mye vekt at jeg la de pent tilbake i hyllen og dro til Mekonomen i steden.
VP lager jo ikke delene selv men kjøper de av underlevrandører.
Det blir som å kjøpe deler til bilen.
Styr unna de billige kina delene på e-bay og velg en annerkjent produsent.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Maritim selger oljefilter / returfilter merket med Volvo for D4 og D6.

Disse er vel å betrakte som orginale, ikke sant?

Det er bilde av orginale Volvo Penta filter med bildene er merket med illustrasjonsfoto.

Jeg tror ikke Maritim selger orginale VP filter men for å få svar på det og eventuelt hvilket fabrikat de fører så ville jeg sendt de en e-post for man handler.

Link to post

Nå ser det ut som Telmo selger Sierra deler, og det er vel ikke akkurat kjent for topp kvalitet, selv om de sikkert er betydelig bedre enn Biltema sine, dog er prisene til Telmo omtrent det dobbelte av originale Volvo deler hos en forhandler

Jeg svarte generelt da jeg ikke har VP og kjenner eller ikke til prisbilde til VP forhandlere.

Jeg har brukt endel Sierra og Mallory slitedeler i årenes løp og kvaliteten er som forventet av deler som er produsert i USA for etter markedet.

Belgene vil jeg si er bra men fikk en rebygd forgasser som antagelig var overhalt med slegge og spett.

Fikk en ny og den virker bra den dag i dag.

Ellers syntes jeg Telmo har mye bra båtutstyr av en helt annen kvalitet en det kina produserte utstyret man vanligvis får i båtbutikker.

Ja, det koster litt men deilig at ikke alle prøver å konkurrere på pris og at man faktisk kan få tak i skikklige brytere,fortinnende ledninger.tunge fornikklende lanterner,USA produserte instrumenter osv

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Jeg har brukt endel Sierra og Mallory slitedeler i årenes løp og kvaliteten er som forventet av deler som er produsert i USA for etter markedet.

 

 

Sierra er generelt greit nok, ikke topp kvalitet, men heller ikke elendig. De er vel verdens største produsent av ettermarkedsdeler til marinemotorer eller noe sånt, slik at delene holder nok.

Vanligvis er dog prisene på Sierra en del lavere, det er jo liksom litt av poenget. Det er noe overraskende at Telmo ligger betydelig over prisnivået på originaldeler fra forhandler.

 

Finner man deler fra svenske Orbitrade/Frigus, som også leverer ettermarkedsdeler som belger osv. så er dette også normalt deler av litt høyere kvalitet enn det billigste rælet, og for ordens skyld aner jeg ikke hvem som produserer Biltema sine deler?

Originaldeler er fremdeles bedre (etter min mening), og etter at Volvo senket prisnivået for noen år siden, er det gjerne lite å spare på ettermarkedsdeler fra andre produsenter.

Link to post

Takk for innspill, folkens. Tolker det dithen at det er mye OK rundtom, men at med det senkede nivået på priser på originialdeler, så er det ikke så mye å hente på pris at det er verdt å gå for billigere kvalitet..

 

Er det marinepartseurope dere handler VP-deler fra, eller noen andre? Eurofritid har mye greie priser og tilbyr originaldleer, men servicepakkene de selger er ikke originiale.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Det er så vidt jeg vet Mann som produserer OEM filter til Volvo og en del andre bilmerker. Mahle produserer også OEM filter, og Wix er store på produksjon av ettermarkedsfilter.

 

Jeg tror ikke Fram leverer filter til noen bilmerker som OEM lengre, altså solgt og pakket av bilprodusenten, men de pleide vel å produsere filter for Honda for mange år siden.

 

Etter at Honeywell tok over Fram, gikk kvaliteten rett ned, ikke at den var særlig fantastisk til å begynne med.

Det er mulig det har blitt noe bedre etter at Graeme Hart (New Zealands rikeste mann, som også bygger båter i Norge) tok over Fram for rundt fem år siden ?

Link to post

Jeg holder på å bestille meg noen 'service kits' til service før vinteren til motoren (KAD43, DP290 drev), dvs alle filter, belger, pakninger, impeller og har sjekket ut diverse nettbutikker og ser jo at prisene varierer en del. Noen bruker ikke originale deler, men svarer på spm mitt rundt kvalitet at flere av de store motorprodusentene i større grad har benyttet reservedeler produsert i Kina "av varierende kvalitet". Min iboende skepsis til uoriginale deler sier meg jo at det beste er å kjøpe original, men kanskje det ikke nødvendigvis er det. Er det noen her som kjenner til dette og som evt. kan bekrefte/avkrefte hva som er tilfellet? Jeg er selvsagt opptatt av pris og vil spare der jeg kan, men kvalitet kommer først, og jeg vil heller betale litt ekstra dersom dette gir meg mye mer økt sikkerhet.

Hadde jeg vært deg ville jeg bestillt orginale VP deler og ikkje tenkt mer på dette. F.eks smørolje filter, det er mye vitenskap rundt ett filter. Denne vitenskapen er tatt med i ett orginalt filter, men ikke nødvendigvis i ett uorginalt. Dette har jeg sett ved flere anledninger, ofte kan en kjenne dette på vekten (men ikke alltid). Samme med tetninger og deler, her er det material sammensetningen som gir en ønsket egenskap til rette bruken. Ett lite eksempel er Frank Mohn deep-well (FRAMO) pumper som bruker serieproduserte tetninger som en kan kjøpe fra eksterne leverandører. Framo bearbeider disse tetningene på sine fabrikker før de monterer de på sine anlegg, dette fordi standard utgaven ikke innehar de rette toleranser og holder dermed ikke over lengre tids bruk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...