Framtia Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Festina_Lente Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 ingen tvil om at en større båt er mer behagelig å være ombord i når det blir litt sjø. Generelt får man jo med større båt høyere hastighet og bedre rekkevidde. Komfortnivået øker, og det samme gjør kostnadene... Mange av de dyreste båtene leveres med lakkert skrog, så det hadde jeg ikke vært redd. Om man får en ripe kan det fikses, og uansett er det jo bare kosmetikk. Det koster vel omlag 50kkr å hellakkere en 40-foter.. Min erfaring for motor er slik: 26-foteren ca 5,5 knop marsj 35-foteren ca 6,5 knop marsj Svogeren sin 46-foter over 7,5, opp mot 8 knop marsj Alle med fornuftig bruk av motor. Prøvde å kline til med full gass på 35-foteren og fikk 7,5 - 7,8 knop, men da brukte jeg nok mye diesel og båten bare satte seg mer. De to minste er 70-talls deplasementskrog, tror de som er mer moderne og har mer bæring bak klarer litt mer for motor. For seil går det litt bedre, plusser lett på med 1 knop under gode forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Vi gikk over til seilbåt for noen år siden, også her var det kona som foreslo(les krevde) bytte. Jeg var skeptisk, men har nå snudd. Vi bytter nå ut vår lille 22-fots seilbåt med en større 35-foter. Vi er rene turseilere, for oss er ikke dette sport, men ren kos. Vi prioriterer derfor en praktisk båt med stor motor framfor hurtig seiling. Vi har ingenting å bevise på det sportslige planet, men mye å hente på det koselige planet. Vi bytter akkurat nå motor og stapper inn en 100-hesters Iveco og forventer 6 til 8 knops marsfart for motor. Båten vi kjøper er ikke kjent for å seile godt, men vi vil ha alle de gode egenskapene en seilbåt gir. Erfaringene våre er utrolig positive. Livet i seilbåt er fantastisk. Båten er mye roligere i vannet enn våre tidligere motorbåter, noe som gjør det veldig behagelig å være ombord. Bedre plass gjør det også mye hyggelige å være ombord. Når vi seiler er det ofte så trivelig at vi ikke vil komme fram. Vi har et barn på 9 år og hun elsker det. Hun sier at noe av det beste hun vet er å sove mens vi seiler. Jeg tror ikke vi har hatt en eneste seiltur uten at hun bare legger seg og sovner der hun måtte være, om det er i salong, cockpit eller på dekk. Opphold på dekk er også mye triveligere enn før. Egentlig var det vel ikke behagelig i det hele tatt å bruke tid på dekk mens vi var under fart før. For oss er det helt klart at reisen har blitt målet. Livet på svai har også blitt bedre da seilbåter også mens de ligger stille er roligere enn våre tidligere motorbåter. En tung kjøl under båten og en lang mast over gjør at bevegelser sideveis går sakte og slutter fortere. Vi bor også på en plass der det av og til blir litt dårlig vær, og det er i dårlig vær seilbåter virkelig viser hva de er gode for. Livet vårt i seilbåt ble trygt å godt da vi endelig lærte at i dårlig vær er det seil som gjelder og ikke motor. Det som tidligere skremte oss er nå helt greit. Seilene stabiliserer båten i dårlig vær og kreftene i været jobber med båten. Det er noe helt eget å oppleve det og å gå fra å være redd til å bli trygg. Jeg skulle faktisk ønske jeg hadde gjort dette bytte tidligere. På en måte er drømmen om å være på havet nå blitt virkelighet. Tidligere var målet å komme fram for å kose oss, nå koser vi oss så snart vi har forlatt hjemmehavnen og helt til vi kommer tilbake. Livet i seilbåt er behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Misunner dere seilbåtene, der er det mye morro til litt hyggeligere priser. Tidligere var jeg veldig opptatt av lystall og seilegenskaper, i dag hadde jeg brydd meg mindre om det, men lagt vekt på en OK motor og god marsjfart. Uansett om seiling er idyllisk, så vil/må man ofte fra A til B. Kenneth82 og Frissy: Hva er deres erfaring med liten motorbåt og barn, vi vurderer nå det konseptet dere går fra. Båt type T7 eller liknende (kona har forelsket seg i nye Askeladden C65). Er det optimistisk å tenke at dette blir egnede weekendbåter for 2 voksne og 2 barn. Lengre båtferie er nok ikke aktuelt, men en og annen langweekend er planen.. Eller blir det for trangt..? Barn på 7 og 10. Litt tabbe og kjøpe ny C65, og også få nye fot syke neste år..? Samtidig er jeg veldig tilhenger av å holde ting så enkelt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Hyggelig med engasjerte svar i tråden - det er både nyttig og inspirerende lesning! Tar også til meg det du skriver nomen, og dette er egentlig største 'men'et med en overgang til seilbåt... Samtidig -tror- jeg at gleden over turen og størrelsen skal kunne overveie dette.. R.O: Bor du i nærheten er du velkommen ombord min T7 for å se. Men jeg mener det blir trangt for weekendturer (to voksne, to barn) i denne typen båt. I så fall må to sove inne i kabinen, og to ute på solsengen. I så tilfelle, på min båt, må du velge benk fremfor to cockpit-stoler. Dette gir større "liggeplass" for de som skal sove ute. Eller selvsagt å ta med telt for å overnatte ute. Maksgrensen for komfortabel overnatting i båten ville jeg satt ved to voksne og et (lite) barn. Evnt. kan du også se på brukt Finnmaster Pilot8, som har to kabiner som begge har plass til to. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Jeg respekterer ønsket om at konvertere, men kan man ikke få en aldeles glimrende motorbåd til en lille million? En, der opfylder behovet for plads OG som løser problemet med hastighed og distance til "hotspots"? Jeg tænker, at det er fuldt ud muligt at få en cabin cruiser på de 10-15 år med plads til familien for det beløb? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 (redigert) Hvor stor motor "bør" det være i en hhv 32 og 38 fot stor seilbåt? Edit (svar til MajorAndy og pacuare) - Mtp motorbåt til det budsjett, så har vi ikke funnet noen som har passet oss mtp maks 10 år gamle. Samtidig så er det som tidligere nevnt mulighet her til å få tre lugarer i seilbåt, til en lavere pris enn motorbåt, da de vi tidligere har sett på (eks. StCruz) har 2 lugarer. - Skulle gjerne tatt seilferie i år - men feriedagene er oppbrukt Redigert 29.September.2016 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Misunner dere seilbåtene, der er det mye morro til litt hyggeligere priser. Tidligere var jeg veldig opptatt av lystall og seilegenskaper, i dag hadde jeg brydd meg mindre om det, men lagt vekt på en OK motor og god marsjfart. Uansett om seiling er idyllisk, så vil/må man ofte fra A til B. Kenneth82 og Frissy: Hva er deres erfaring med liten motorbåt og barn, vi vurderer nå det konseptet dere går fra. Båt type T7 eller liknende (kona har forelsket seg i nye Askeladden C65). Er det optimistisk å tenke at dette blir egnede weekendbåter for 2 voksne og 2 barn. Lengre båtferie er nok ikke aktuelt, men en og annen langweekend er planen.. Eller blir det for trangt..? Barn på 7 og 10. Litt tabbe og kjøpe ny C65, og også få nye fot syke neste år..? Samtidig er jeg veldig tilhenger av å holde ting så enkelt som mulig. For vår del så hadde vi kun en dc på ca fot. Dette ble for lite selv for dagsturer med 3 barn og en hund. Vi var nødt til å gå i land. Men klart du snakker om 2 yngre barn og ingen hund kan vel dette gå an. Men igjen usikker. Min mening er at det bør være god plass. Det vi gjorde var at vi brukte telt og la oss alle i dette. Mao ikke båtovernatting. Dette gikk jo greit men med et litt mere styr enn å ha 5 sengeplasser ferdig oppredd. Det er veldig behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Hvor stor motor "bør" det være i en hhv 32 og 38 fot stor seilbåt? Du vil finne dem fra 20HK til 150HK. Typiske motorseilere vil gjerne ha litt større motor, disse seiler ofte dårlig på kryss. Ikke på grunn av motoren, men på grunn av fasongen på skroget. Personlig vil jeg nok anbefale noe rundt 40HK til 70HK, men det er ikke sikkert du finner noe der og må akseptere å gå ned noe. Når vi velger 100HK har det med omstendigheter å gjøre. Vi skulle egentlig bytte en ødelagt 72-hester med en 85-hester. Så hadde ikke selger den på lager og vi fikk tilbud om en 100-hester til samme pris. Jeg tror 72HK ville vært helt fint. Du får ikke spesielt mye igjen for de siste hestekreftene, du bare lager mer bølger og brenner mer drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Hvor stor motor "bør" det være i en hhv 32 og 38 fot stor seilbåt? Det kan du regne ut med en kalkulator og så legge inn en "fudge" faktor. Om båten når skrogfart under de fleste forhold vil ytterligere hestekrefter produsere høyere utgifter og lite annet. Du finner en kalkulator for eksempel her Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Transportetappen heter seilas. Det er hele vitsen med å ha seilbåt. Det skjønner jeg også, men det er derfor jeg ikke kan ha seilbåt. Jeg "gidder" ikke å krysse ut og inn kjedelige fjorder fredag ettermiddag eller søndag kveld. Hadde jeg hatt båten rett ute ved havet, eller masse fritid, kunne jeg hatt seilbåt. Og som TS sier, han benytter seg at båten til ettermiddagsturer til plasser 8 nm unna båtplassen. Det sier seg selv at da er det ikke seilbåt du trenger, derfor anbefaler jeg han om å teste ut om et endret bruksmønster er interessant. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
pacuare Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 (redigert) Hvor stor motor "bør" det være i en hhv 32 og 38 fot stor seilbåt? Sjekk hva som ligger på finn, tipper 20-35 hk på 32 fot, 30-45 hk på 38 fot. Dyre båter og motorseilere kan ha mer, men ser liten grunn til det. Båter i det lavere intervalet er svake i mye vind, i 20m/s motvind kan en få problemer med fremdrift. Sterkere motor har også lavere turtall på marsfart. Vi holder ca 2200 omdreininger på marsj, maks er 3800. Vi går sjelden over skrogfart, blir mye mer støy og sjø. Mer behagelig ombord i 7 knop enn 7,5 (gitt 38 fots båt). Dieselforbruket er doblet også fra 7 til 7,5 knop. Min erfaring er hovedsakelig fra båter mindre enn 30 eller større enn 40 fot, så håper noen korrigerer meg hvis jeg er helt på jordet. (150 hk motor på 38 fots seilbåt har jeg aldri hørt om, på ny Halberg Rassy 48 er det standard 110 hk, den båten er godt over dobbelt så stor som en 38 foter. HR 372 har 55 hk, de er kjent for å ha mye motor tilgjengelig, vestentlig mer enn tupperware. Hulda er også ett unntak, så de finnes) Transport ut fjorder er helt Ok i seilbåt. Enten er det fin seilas, eller så er det på med autopiloten og en kan holde på med andre ting. Autopiloten styrer 95-99% av tiden hos oss. Fjorder er så kjedelige at en ikke trenger mye utkikk. Nesten mer slitsomt å komme frem med motorbåt som marsjer 20 knop, da en må styre hele tiden. Edit: min anbefaling på motorstørrelse er i øvre del av intervalet. Redigert 29.September.2016 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 R.O: Bor du i nærheten er du velkommen ombord min T7 for å se. Men jeg mener det blir trangt for weekendturer (to voksne, to barn) i denne typen båt. I så fall må to sove inne i kabinen, og to ute på solsengen. I så tilfelle, på min båt, må du velge benk fremfor to cockpit-stoler. Dette gir større "liggeplass" for de som skal sove ute. Eller selvsagt å ta med telt for å overnatte ute. Maksgrensen for komfortabel overnatting i båten ville jeg satt ved to voksne og et (lite) barn. Evnt. kan du også se på brukt Finnmaster Pilot8, som har to kabiner som begge har plass til to. Hmm så selv en T7 blir litt trang til den bruken.. Da blir C65 enda trangere. Var ikke det jeg ville høre...:) Er det køyeplasser som er hovedproblemet, eller blir alt bare trangt og rotete om bord.... Min vurdering er at man må en del hakk opp for å vesentlig bedre komforten. 2 plasser under teltet er helt OK, ettersom det bare blir sporadiske helgeturer med alle 4. Men det må være full liggelengde og ok bredde for to. Mye bruk vil også bli med to og tre personer. Meg og kona, eller meg og ett eller begge barna. En liten digresjon, men det å ta med kun ett av barna på en helgetur i båt er en fantastisk måte å få litt god kontakt på, spesielt i disse I-pad,phone, etc. tidene... Pilot8 er i min verden en luksus båt med masse bo komfort, men så er jeg også "vokst opp" i en Mariholm IF...P8 blir mange hakk opp, både innkjøp og drift. Vi reiser til Sørlandet om noen dager, da blir det innom i Bådsenteret Arendal og se på T7, så får vi se om kona tenner like mye på den som på C65.. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Lykkelig blir den som finner gleden ved å Seile Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Transport ut fjorder er helt Ok i seilbåt. Enten er det fin seilas, eller så er det på med autopiloten og en kan holde på med andre ting. Autopiloten styrer 95-99% av tiden hos oss. Fjorder er så kjedelige at en ikke trenger mye utkikk. Nesten mer slitsomt å komme frem med motorbåt som marsjer 20 knop, da en må styre hele tiden. Evnt. så kan ungene legge seg på vei inn, og våkne til mandagsfrokost i havna før barnehage/skole. Må jo være en grei start på uka det også :-) Er det køyeplasser som er hovedproblemet, eller blir alt bare trangt og rotete om bord.... Min vurdering er at man må en del hakk opp for å vesentlig bedre komforten. 2 plasser under teltet er helt OK, ettersom det bare blir sporadiske helgeturer med alle 4. Men det må være full liggelengde og ok bredde for to. Mye bruk vil også bli med to og tre personer. Meg og kona, eller meg og ett eller begge barna. Båten er perfekt for dagsturer og en, evnt to overnattinger for to personer. Køyen og sengen er veldig stor og romslig, men å ta fire stk på overnatting kan nok bli noe trangt. Vi inviterer som oftest med vennepar, og da gjerne med barn, på tur. Totalt er vi da kanskje 6-8 personer i båten. Og dette er ingen problem. T7'en er godkjent for 10 personer, og god planløsning etter mitt hode. Ta en titt selv og se :-) Igjen, takk for tilbakemeldinger. Et spørsmål; Hvor "lett" er det å seile uten å krenge for mye? Går det oppad til en hvis hastighet? Tenker på transportetappene hvor du kanskje vil sitte ute og spise lunsj med milene blåser sakte med sikkert avgårde.. kanskje et dukt spørsmål, men man får ikke svar om man ikke spørr ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 (redigert) Kan vil komme med et bidrag jeg også. Den gangen barna var små, hadde vi en Conqubin 38. Det er en relativt hurtig seiler på kryss. Målene var vel omtrent 3,3 meter bred og konstruksjonsdeplasement i området drøye 4 tonn. Vi var to voksne, en stor gutt, to små barn og en hund. Vi voksne hadde forcabinen, den store gutten den ene stikkøya under cockpit og småbarna delte den andre stikkøya. Det fungerte helt utmerket. I seilbar stand var vel deplasementet 5 tonn. Vi fungerte utmerket om bord i den båten. Vi hadde verken rullestor eller rullegenoa. Og reving foregikk ved masten. Maksfarten vi hadde på surf var 14 knop. Motoren var en 13 hk Yanmar. Båten seilte altså kanon, gikk greit for motor på flatt vann og null vind. Litt motbør, og vi sto mer eller mindre stille. Uansett, når vi skulle kalkulere fremdrift over noen timer, var alltid fasiten 5 knop. Det var den gangen alt foregikk på papirkart, blyant, linjal og klokke. 5 knop. Så bygget vi Hulda. Ungene gidder ikke å være med lenger. Kona og jeg. Passert 70 år. Helt knall. Hulda er, tro det eller ei, omtrent like lang som Conqubinen. Eller omtrent like lang som en moderne breiflabb på 39 fot med rett baug. Vitale mål, over stevner er 13 meter, bredde 4 meter, og deplasement ikke under 16 tonn. Hulda er utstyrt med kutterrigg (kan føre to forseil samtidig). Genoa på rull. Storseil på vanlig måte, fungerer utmerket, alle fall og reving til cockpit. Håndteres lettere av en person enn hva gjaldt Conqubinen. Vi var møkk lei undermotorisert båt, derfor skulle vi ha minimum 85 hk i Hulda. Vi har 140 hk, hvilket vi aldri bruker mer enn halvparten. Motoren tusler til vanlig på 1500 rpm, maks 3600 (sugemotor uten elektronikk, var også et krav). Dieselforbruk, snitt over sesongen 2015, 5 liter i timen. Og snitt fart på noen måneders seilas, tro det eller ei, 5 knop. Så jeg vil tro dere vil greie dere utmerket med en moderne båt i området 35- til 38 fot. Og motoren bør være 35 hk som minimum. Rulleseil på storseilet vil jeg ikke se på som et krav. Men jeg ville hatt rullegenoa. På en så liten og lett båt er det ikke absolutt nødvendig med baugpropell etter min vurdering, men det er et stort pluss. Varmer er et pluss. Kalesje som dekker hele cockpit'en gir et ekstra rom- også et stort pluss. Autopilot er noe man bare må ha. Hos oss er det som et ekstra familiemedlem, og heter 'Elmer'. Selv om den er en blanding av Raymarine og Robertson. Redigert 29.September.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Et spørsmål; Hvor "lett" er det å seile uten å krenge for mye? Går det oppad til en hvis hastighet? Tenker på transportetappene hvor du kanskje vil sitte ute og spise lunsj med milene blåser sakte med sikkert avgårde.. kanskje et dukt spørsmål, men man får ikke svar om man ikke spørr ;-) Har lagd 3 retters middag på havet i stiv kuling (snitthastighet under middagen på ca 12 knop på autopilot). Å spise underveis er mer regelen enn unntaket hos oss. Når vi kommer til havn er den oppgaven ferdig. Slingreduk på bordet i cockpit så kan en spise i medvind. På kryss er det tallerken i fanget. Båten er tilpasset livet på skrå. Barn har definitivt ikke problemer med å tilpasse seg livet på skrå, spise er helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 (redigert) Et spørsmål; Hvor "lett" er det å seile uten å krenge for mye? Går det oppad til en hvis hastighet? Tenker på transportetappene hvor du kanskje vil sitte ute og spise lunsj med milene blåser sakte med sikkert avgårde.. kanskje et dukt spørsmål, men man får ikke svar om man ikke spørr ;-)Man kan trimme bort endel av krengingen når man seiler, men om du kan spise mens du seiler avhenger av mange faktorer:- Vindstyrke - Vindretning (forfra, siden, bakfra) - Bølgehøyde og retning - Type mat (tørrmat, suppe eller noe i mellom) Jeg har servert tynn trøndersodd på platt lens og spist chiligryte på skarp kryss, men jeg tror ikke du skal satse på full festdekor og oppdekning med porselen mens dere seiler. Det er jo også endel tau i bruk bår du seiler, og uforutsette ting kan skje. Husk at vinden kan snu, gufse, forsvinne, komme tilbake osv. mens dere spiser. Kommer det et gufs på tvers og båten legger seg 15 grader ned så kommer de på le side (dvs de nederst når båten krenger) til å bli misfornøyd med å få to liter kokvarm tomatsuppe i fanget. Vi pleier stort sett å gå for håndholdt tallerken og brødmat (koke pølser er også "luksus" for barna) når vi seiler hvis det ikke er forutsigbare, lette forhold. Det viktigste er egentlig at forholdene er stabile, så dere ikke får noen store overraskelser mens dere spiser. Man kan holde tallerkenen i hånda eller på fanget hvis båten krenger, så lenge det krenger jevnt hele tiden. Redigert 29.September.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Ang motorstørrelse så hadde vi en lettseilt, dvs rask i lite vind, båt på 31 fot med 15 hk Yanmar og opplevde det som sterk nok motor iom at det som regel var raskere å seile... Mao, er det en båt som seiler godt så blir motorbehovet mindre. Har nå 39 fot med 50hk og opplever det som helt greit. Har hatt bruk for full gass en eneste gang og det var når jeg skulle gå ut på spring fra ei brygge i mye vind. Ifht baugpropell så er det selvsagt ja-takk, men for all del, en seilbåt styrer utrolig godt i havn og ved hjelp av spring klarer man å gjøre det meste en baugpropell klarer, og man har langt mer krefter til rådighet gjennom spring og hovedmotor. De to gangene vi virkelig har stått i fare for å kunne skade båten har det blåst hatter og høy og en baugpropell blir i praksis en fis i forhold til å bruke spring. Jeg vil aldri tenke på baugpropell som noe som kan redde en ut fra virkelig vanskelige situasjoner, og i hvertfall ikke noe som gjør at man ikke lærer seg å kjøre båt ut/inn på spring. Spring er nyttig når det virkelig kniper, baugpropp er kjekt for å unngå kløning under mer vanlige forhold. ------------ Mtp seilglede og størrelse på båt så underskriver jeg på det som er nevnt tidligere. Vi hadde langt mer seilglede med en god seiler på 31 fot med rorkult enn med litt tregere 39 fot med ratt, selv om også den har sine gode øyeblikk så er det lengre i mellom de en med 31 foteren. Jeg er faktisk i tvil om det er verdt å ofre seilgleden ved å ha en god seiler for komfort og størrelse. Kjekt å være på tur men om ikke seilinga i seg seg selv gir glede så er jo egentlig motorbåt like greit. Men det finnes da "store" seilbåter som er litt spreke også... ------------- Mtp størrelse så blir det meste "vondt og vanskelig" med 39 vs 31 fot ;-) . Dvs det å feks seile båten alene, legge til osv går på alle måter like greit, men alt er ganske mye tyngre rent fysisk. Det er tyngre å hale seil, dra i fortøyninger og i det hele tatt. Å montere opp/ned seil alene på en 31 foter om våren er gjort på et blunk. På en 39 foter er det nesten en tomannsjobb og det tar mye mer tid og er mye tyngre osv. 31 ish fot er vel rett og slett en slags grense for praktisk håndtering. Opp til ca den størrelsen er alt relativt enkelt og lett. Så om det ikke var for det forbaska kravet om plass nedi båten vil jeg påstå at pluss-minus 31 fot er den perfekte seilbåtstørrelsen :-) Men uansett ville jeg gått for en god seiler og ikke "safet" med en "treg" båt fordi jeg var nybegynner. Heller motsatt, finn en båt som er morro å seile, som kan gi utfordringer på akkurat det å seile. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 har en MD 31A 62 hk (maks 3500) i Gunga Din 37fot, 12 tonn, 3-bl fast propp. tror aldri jeg har hatt mer enn 2200.........normalt går jeg med 1800-2000 ..med ren bunn o ikke noen sjø blir det ca 7 kn med 2000 vind 20m/s rett i nosen o krabb sjø(ca1,5m).....ca 2 knop Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Indy Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Vil i hvert fall anbefale å prøve seilbåtlivet med familien før dere kjøper båt til x hundre tusen. Vil (igjen) anbefale et seilkurs eller to, for begge, så får man også mye mer glede av seilingen og forstår mye mer fra starten av. Og selv leide vi seilbåt (i Norge) etter seilkursene for at familien skulle få prøvd "livet på skrå" i praksis før vi bestemte oss for at ja, seilbåtlivet passet for oss. Og vi fikk mer forståelsen av hvilke egenskaper som ble prioritert på båten vi skulle velge. Og helt subjektivt for oss: seilingen og gledene og utfordringene den gir er det som betyr noe, hvis turen bare blir transport i sakte fart så kunne vi hatt det bedre i en motorbåt som gikk fortere. Tror også sjansen for å trives med seilbåtlivet øker sterkt hvis begge seiler. Barna kommer til å trives med seiling og gjør ikke noe av at båten krenger eller hopper rundt i bølger, bare de ikke blir skremt i starten. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Barna kommer til å trives med seiling og gjør ikke noe av at båten krenger eller hopper rundt i bølger, bare de ikke blir skremt i starten. Enig. Jentene mine (6 og 10) var litt nervøse i fjor da vi skulle krysse fra Hvasser til Strømstad med bølger og vind fra aktenom tvers, men vi snudde det til noe positivt: Det var gratis berg og dalbane! Jentene smilte og lo hver gang vi surfet ned en bølge, og sjøsprøyten ble bare som SuperSplash på Tusenfryd. Etter det har det meste bare vært gøy, og da har far det gøy også. I år tok jeg en diger bølge som slo over dekk rett i kroppen mens jeg sto og styrte. Jentene syntes det var utrolig morsomt at pappa stod der, dryppende våt, og da tok det brodden av det for meg også. I tillegg er det viktig at kapteinen aldri fremstår som usikker når dere er utpå hvis det var verre utpå enn antatt eller hvis forholdene endrer seg. Bli i havn hvis du er usikker, for hvis kone eller barn oppdager at du er nervøs så blir de nervøse. Og nervøs familie koser seg ikke. Diskuter fortløpende med kona, og hør på hva hun sier. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Midtpinne Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Jeg ble sittende å tenke på dette med livet på skrå. Jeg skjønte plutselig at jeg har aldri følt at det var en overgang til livet på skrå. Vår forrige båt seilte ikke spesielt bra på skrå så vi trimmet for å unngå det både for komfort og fart. Men det skal jo sies at vi har lært å ha sikret alt etter hvert, rosser vil jo av og til presse deg bra over. At vi ligger litt på skrå har aldri vært spesielt plagsomt. Som sagt over, seilbåter er tilpasset det. Når båten ligger på skrå, så er den også ganske stabil. Det er store krefter i vinden som stabiliserer den. Det blir mindre sideveis bevegelser og slag i en seilbåt enn om man har bølgene fra samme retning i motorbåt. Alt i alt er det bedre å ligge litt på skrå enn å hoppe tulling over bølgene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 Når båten ligger på skrå, så er den også ganske stabil. Det er store krefter i vinden som stabiliserer den. Det blir mindre sideveis bevegelser og slag i en seilbåt enn om man har bølgene fra samme retning i motorbåt. Alt i alt er det bedre å ligge litt på skrå enn å hoppe tulling over bølgene. Gikk i lørdags en lenger tur (30 M) uten rigg, var på veg til vinteropplag........ikke mye til vind kanskje 8-10 herrejævlar vad det rullede.......er glad att jeg normalt seiler. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 30.September.2016 Link til dette innlegget Svart 30.September.2016 til trådstarter, her er mine egne erfaringer i svært kortfattet form. Gikk fra motorbåt (Windy 9800) uten noen gang å ha seilt før. Kjøpte en Jeanneau SO35, en kompis mente den var mer enn stor nok (han har selv en 30 foter)("alt ble så mye tyngre om det ble så stort", selv var jeg skeptisk på hva jeg klarte å håndtere. Var fornøyd med båten, men synes den var for trang i cockpit når barna drev med bading, vi hadde bordet oppe osv. I litt vind la den helt på siden, og seilmessig var den gørr kjedelig. Gikk så over til en Dufour 385 GL. To ratt og veldig praktisk på alle måter. En veldig bra turbåt. Aldri noe problem med størrelsen. Men seilmessig var også den kjedelig, og etter en prøveseilas med en "skarpseiler" var jeg frelst. Det er moro å seile fort, og jeg ønsket en båt man ville seile også de dagene man har vinden rett i mot (motorbåt var jeg helt klart ferdig med...). Endte da på en Arcona 400 som er en fantastisk båt, spesielt når det blåser litt. Denne ville jeg beholdt om det ikke var for det faktum at familien plutselig vokste. Så nå har jeg en rask 44 foter. Den er på mange måter litt for stor til å seile alene, men jeg synes allikevel det er moro å baske med de store kreftene båten gir. Man kan alltid reve, og plassen jeg har ombord er perfekt. Layout er helt fantastisk, men mulighet for davitere, cocpittelt som ikke går ut til rælingslista, egen eierseksjon foran med eget bad... Etter mitt syn er ideell størrelse for en familiebåt rundt 37-40 fot, men med tillegg om familien er stor. Jeg bruker båten mye som hytte, har rundt 70 overnattingsdøgn i året, og som nevnt over, plass er konge. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.