Jump to content

Fra motor til seil - fornuftig valg for familie på 4?

Kenneth82

Recommended Posts

Betydelig bedre plass i cockpit i mange nyere seilbåter. Nyere båt gir mindre vedlikehold. Mye utstyr har begrenset levetid. Min erfaring er at det ofte er god butikk å kjøpe så ny båt som mulig. Nåværende båt har så rommelig cockpit og stort nok bord så vi tilbringer nesten all våken tid i cockpit. Cabin blir bare brukt om det regner. Har forøvrig bestilt cockpitputer fra Kapell och Annat.

Kjøper du nyere kurant båt er det lett å bytte om du vil prøve noe annet. Ikke noe problem å kjøpe båt i mai og selge i august om du vil prøve noe annet. 

• 9 måneder senere...

Oppdatering:

Tråden som ble startet i 2016 lever enda - men tiden har en tendens til å løpe fra deg.. Særlig med to små unger...

Vår motorbåt (Finnmaster T7) er nå solgt, og skal leve lykkelig litt lengre nord. Det er med svært blandede følelser jeg skal gi den fra meg - den har gitt mange gode minner, opplevelser både for store og små. Men den går den til heldig ny eier som får en flott båt!!

Så nå starter jakten på 'ordentlig' etter seilbåt!

På favorittlisten ligger Jeanneau Sun Oddyssey - vi får se hva fremtiden bringer. Tips og innspill mottas fortsatt med takknemlighet - når et nytt kapittel nå starter.

Leste gjennom tråden din og er i litt i samme situasjon som deg. Vi har motorbåt men tenke med tiden når barna blir større gå over til seilbåt. Våre barn er to og fire år og tenker et aktuelt tidspunkt å bytte blir når de kan delta i seilingen. Vi har hatt stor glede av den båten vi har og da spesielt med tanke på salongen er høyt hevet med godt utsyn for barna. Vist vi velger å bytte til en seilbåt vil en DS (dekksalong) være mest aktuelt. Mye lysinslipp og følelsen av å sitte ned under dekk blir redusert. Som du nevner står Jeanneau høyt på ønskelisten de har noen fine utgaver av DS.

Kenneth82 skrev for 15 timer siden:

Spennende situasjon på oss begge @haafoe - håper du også finner noe nyttig i tråden, det har jeg gjort :giggle:

@Security, har sett den båten (som ligger 15 minutters kjøretur unna) - bør nok ta en titt for å få et ordentlig inntrykk, men det jeg er skeptisk til med disse modellene er de smale vinduene ift lys - hvordan opplever du det i din båt? 

Jeg har Bavaria motorbåt så det er ikke helt sammenlignbart. Du bør ta en titt på den siden den ligger så nærme

• 2 uker senere...

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=111863871&fks=111863871

Denne dukket opp på Finn idag - synes DS-utgavene har et nydelig design, og ser ut til å slippe mye lys inn med de store vinduene. Men de finnes kun i to-lugarsversjon (vertfall som jeg har sett). Vi ønsker tre lugarer, da vi ofte har med venner (med barn) på tur. Med to lugarer må ungene sove med rederinnen, gjesteungene ta lugar nr to, gjesteforeldrene sove i salongen, og kapteinen er "forvist" til å sove ute i cockpit under stjernene... Er det i det hele tatt en realistisk løsning for en helg?

Hører gjerne på innspill om nevnte båt, og hva dere med to lugarer har av erfaringer med venner på tur?

Jeg har aldri helt skjønt sjarmen med DS, og synes ikke disse båtene er noe penere i designet enn tradisjonelle skrog. Skulle jeg hatt en dekksalong ville det være for å få en sittegruppe som er så høyt at man ser omgivelsene direkte fra sofakroken. Det finnes ett unntak, og det er RM-båtene, de er både tøffe og praktiske. Eller eventuelt en katamaran.

Med den bruken du skisserer ville jeg ikke kjøpt en båt med to lugarer.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

@Framtia Er forsåvidt enig (mtp lugarer).. Håper på et større utvalg på Finn etterhvert som snøen smelter.. :giggle:

@Sun Flyer Har tittet på båten, og synes denne også er et godt alternativ - med tre lugarer. Men den utelukkes pga bredden (maks båtbredde på båtplassen er 4 m), ikke registrert i Skipsregister (da deler av kjøpet finansieres), samt noe mer skeptisk til alder/og tidligere charterbruk. Ellers, godt alternativ! Noe eldre design, men som du er inne på, kanskje bedre byggekvalitet?

Takk for innspill!

Edit; Denne ble solgt i fjor sommer (da hadde ikke vi solgt vår båt enda). Ser ut til, sammen med SO36, å treffe på alle kriteriene.. Håper det dukker opp flere ila vinter/våren :thumbsup: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=102720291

Redigert av Kenneth82 (see edit history)

Ville valgt oceanis 37 foran sun od 36i, ja. Har hatt 3 jeanneau, alle eldre enn 2004. Jeanneau gjorde noen grep for å konkurrere bedre på pris ca fra 2005. Jeg liker ikke disse grepene. Derfor ville jeg holdt meg til de som er litt eldre. De holder seg bra. Det finnes en 40DS som er lagt på samme måte som 43DS. Disse er nærmere ekte dekksalong enn de nyere "DS'ene" der du ikke har utsikt fra salongen. Det er ikke så mange 40 DS i Norge, men 43' dukker opp av og til.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

• 2 uker senere...

Denne kom ut på Finn idag - Elan er et merke jeg kjenner lite til. Noen tanker / innspill om båten? Treffer på det meste av ønskene våre, kanskje noe gammel men ser seil m.m er byttet i fjor. Over 1200 timer på Volvo'en hørtes mye ut... 

@Sun Flyer; Er vel i ditt nabolag? :smiley:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113284319&fks=113284319

Elan lager gode seilbåter, ikke minst har de klart å kombinere sportslige egenskaper med komfort. Men jeg kjenner ikke spesifikt denne modellen. Positivt er det at det er nye seil og ny plotter. 1200 timer på motor er ikke mye hvis olje og kjølevæske er skiftet regelmessig. Med god pleie kan denne gå 3 ganger så langt. Det er også positivt at det er 39 (40) hk. Prisen virker heller ikke avskrekkende, i hvert fall ikke uten å ha sett båten. Vil anta at Elan ligger noe høyere i pris enn tilsvarende Jeanneau, Beneteau, Dufour og Bavaria.

Aldri vært ombord i Elan, men har inntrykket at det er gode båter. Legger merke til de på vannet. 1200timer på 12sesonger vil jeg nesten påstå er rundt snittet. Virker som en god familiebåt med det rette utstyret. Ser at seil, kartplotter og gjennomføringer er byttet. Tror nok prisen er rundt der markedet vil betale. 

Sjekk også batterialder, str på septik, str på vann. Evt om det er andre ting som gir seg snart (typisk vv-bereder, kjøle og andre "forbruksvarer"). 

Alt i alt virker det som et kurrant kjøp slik den fremstilles i annonsen. 

Får mange treff på google og youtube om båten. https://www.baadmagasinet.dk/sejlbadstest/nyheder/18088-elan-impression-384

Redigert av Bigmac (see edit history)

Takk for innspill @Vindøyet og @Bigmac - gode poeng som jeg tar med meg. Skal ringe selgeren kveld når ungene er lagt og ta en prat. 

Står ikke noe om dybde på båten, men leste en test at modellen hadde dybde 1,80 eller 1,45. Kan noen fortelle meg hvordan dette gjør utslag i båten? Har det noe praktisk betydning for oss som "kun skal på tur", og aldri delta i en regatta?

Guest Avmønstret#

Det er en seilbåt så dypere kjøl betyr bedre seilegenskaper, kanskje mest på kryss. Ikke noen ulempe med det. 

Om kjølen er 145 eller 180cm tror jeg har liten praktisk betydning for de fleste. En pleier å gå med større marginer enn det uansett. 

Hadde valgt den dype kjølen om jeg kunne velge mellom to ellers identiske båter. 

Enig med Pinkvin. Velg den dypeste av de to, det gir bedre seilegenskaper. Det vil være ytterst sjelden du ferdes i farvann hvor du hadde kommet over med 1,45 men ikke 1,80. Kun hvis du vet allerede nå at du kommer til å ferdes i områder hvor det ikke er minst 1,80 dypt hadde jeg vurdert den korteste kjølen. 

Og forskjellen i økt båtpuss-areal med dyp kjøl er neglisjerbar når du først står der med overallen på. Det er <5 minutter mer med rulle etter kanskje 5 minutter ekstra med «puss». Båtpuss er med andre ord ikke noe argument for å velge kort kjøl. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk @Pinkvin og @Popeye70!

Har hatt en lengre og hyggelig prat med eier, samt fått noen ekstra bilder tilsendt. Han har selv hatt båten i 3 år, mye bra, noe som står på listen for fremtidig vedlikehold, men slik er det jo alltid. Fikk et godt inntrykk av selger, og båten. Kjølen er forresten 180 cm.

Da blir det nok biltur nordover på søndag for å titte - spennende! :thumbsup: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...