Jump to content

Fra motor til seil - fornuftig valg for familie på 4?

Kenneth82

Recommended Posts

Den Elanen har jo nye seil fra 2017, og noe ekstrautstyr som man vil sette pris på når man bruker båten. Bedflex, f.eks. Og ny kartplotter er fort vekk 20-30 tusen spart kontra om det var 2005-modell plotter.

Det er samme årgang og størrelse som vår båt (men feil merke, da), og samme motor. Det er en god motor til den størrelsen båt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Å spørre om råd til valg av båt her på BP kan forvirren enhver. Vi gjorde samme byttet  for noen år siden, dog med nesten det doble budsjettet så vi hadde en god del flere valguligheter. Vi så på absolutt alle båttyper vi kunne finne og endte opp med 2 alternativer til slutt:

1. Jeanneau379 (tidligere 369):

Denne båten endte vi opp med. Fantastisk fin båt å lære i og flott oppfølging fra Heitmann. Dette var en demobåt og splitter nny. Vi valgte denne først og fremst fordi det ga oss en opsjon til å oppgradere til en 469 litt senere til en fordelaktig pris. Båten er lettseilt og har god plass og mange fine løsninger. 

2. Dufour, 40 fot(husker ikke helt typen):

Dette var egentlig båten vi ville valgt hvis vi ikke fikk opsjonen hos Heitmann.  Betydelig billigere og veldig romslig. Var veldig velholdt og seilt av en jeg vet var god til å sele.  Plassmessig var denne bedre, grunnet bredden.

Vi hadde ikke mye peiling på seiling når vi valgte vår første båt. Vi valgte bort Bavaria og Beneteau som vi så som de alternative modellene av andre grunner enn seilegenskapene. Vi har senere lært at disse modellene også har gode egenskaper. Erfaring med å eie Bavaria motorbåt gjorde at vi valgte bort denne. Jeg personlig vil ikke eie en Bavaria igjen, grunnet kvalitet og katastrofal support. Det er min erfaing og andre har gode erfaringer. Beneteau fikk vi ikke godfølelsen for, enkelt og greit. Flotte båter men føltes ikke som "hjemme".

Etter å ha seilt noen år, toppet med seilas over atlanteren, er mine råd til dere:

1. Finn en båt dere har en god følelse for. Fruen og barna skal trives i den, det er ekstremt viktig.

2. Som på en motorbåt er motoren ekstremt viktig. Dere kommer til å bruke denne mye i starten. Derfor er mitt klare råd: ikke velg en gammel båt med gammel motor. Ikke noe dreper båtgleden mer enn motorproblemer uansett båttype.

3. Ikke vektlegg for mye seilføring. Standard forseil og storseil holder lenge i begynnelsen.

Lykke til og velkommen som seilere etterhvert. Vi har ikke angret:-)

Igjen, takk for gode svar @TICORA, @Bergen, @Vindøyet og @Popeye70.

Gleder meg til å se båten i morgen, og få dannet et eget inntrykk. Er også spent på motoren som jeg synes har et høyt timetall, men har ingen forutsetninger for å mene noe ene eller andre veien.

@Bergen, ser du har Elan selv. Kanskje vanskelig å være nøytral, men hva er du mest/minst fornøyd med, og har du noen tips om evnt. svakheter jeg skal se ekstra etter i morgen?

Edit; @TICORA, hypotetisk, dersom man skulle ende opp med katta i sekken på motoren, hva er ca kost for å en ny motor?

Redigert av Kenneth82 (see edit history)

Jeg tror det er ganske typisk å kjøre rundt 100 timer i sesongen, og om denne er godt holdt ville jeg ikke lagt all verdens vekt på timestand. En ny motor koster heller ikke mye mer enn en ny full seilgarderobe... ?. 

Lys og fin båt, og mitt inntrykk av Elan er positivt. Bli spennende om den faller i smak. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Bergen skrev for 6 timer siden:

Jeg ligger på samme brygge som den Elanen (men kjenner ikke eier)

Får melde meg på i samme klubben: samme brygge. Kjenner ikke eier. 

Jeg så denne båten på land for et par år siden. Den var ganske vrien å få til å stå i krybbe, men det regner jeg med er kun et spørsmål om teknikk. Uansett ville jeg sikret meg å overta den kompetansen fra forrige eier om det kommer til kjøp!

Utover det så virker det som et ganske vanlig AWB-produkt, masseprodusert, familievennlig seilende campingvogn med mye lys, moderne design, og rommelig.

Min båt er såpass forskjellig (den er eldre, har seildrev, er smalere, trangere, har færre vindu og mere fokus på cockpit  en bokvaliteter, men seiler nok litt raskere- Du vil passere den I morgen går utover bryggen) at jeg tror ikke styrker og ulemper er overførbare til du skal se på.

I den grad noe er felles kan du sjekke om timeteller (lcd display virker/easy fix) er ok. Jeg har også hatt litt utfordringer med styringsenhet for ASU/kjøleboks. 

Det kanskje en ulempe at Elan er  lite merke I Norge og nok ikke har like solid forhandleroppfølging som eksempelvis Bavaria og Jeanneau. Men Nautic som nå er forhandler begynner å bli store, og det er uhyre sjelden en trenger kontakt med forhandler av en seilbåt.

En styrke for Elan er at det er kun brukt kjente merkevarer ombord og jeg har ett godt inntrykk av byggekvalitet. Angående motor så er min (29hk) passert 1000 timer uten at jeg ser på det som noen problem. Den er røykfri, tørr og lettstartet.    

1000 gangtimer er vel knapt innkjørt, forutsatt at tidligere eier(e) har tatt vare på motoren.  Jeg har en D2/55 med rundt samme timetallet. Ser ingen grunn til at ikke motoren skal kunne klare 5000 timer uten at det skal være aktuelt å bytte den ut så lenge jeg bytter olje, filtere, tar nødvendig service, og lar den gå seg varm før den belastes.  Fin båt den Elan`en. 

Jeg hadde VP MD2040 i min forrige Bavaria (B38H). Hadde ca 2100 timer da jeg solgte. Problemfri motor. Ingen røyk, ingen oljesvetting eller lekkasjer. Hadde byttet dynamo, impellerhus, vannpumpe og eksosbend. Den fikk ny mineralsk olje hvert år, og så likte den å bytte frostvæske årlig også.

Noe avflassing av maling på slangene. Ganske lavt forbruk, bare underkant av 3 l/t ved 2250.rpm. Da marsjet jeg i ca 7 knop.

Med denne erfaringen vil jeg påstå at MD2040 er en god motor hvis den passes på slik den fortjener.

Nå har jeg en D2/55 med 1170 timer. Som @Nevermind sier; den virker knapt innkjørt.

Lykke til i morgen!

Du passerer også min båt på vei ut på brygga. Maxi 108 med grå heldekkende presenning.

Vi har en Volvo MD2040 a med 2000-og-noen timer på telleren (dom ikke virker lenger).

Vi er IKKE fornøyd med den, bruker olje som en tørst sjømann med landlov. Men tror ikke det er noe som er typisk for modellen, det er nok sannsynligvis akkurat vår motor.

Bigmac skrev 21 minutter siden:

Det var vel litt diskusjon om hvor god noen av VP sine MD modeller var, derfor kom D-serien. Men hva og hvorfor som var årsaken er jeg ikke kjent med. Er uansett mange seilere med de motorene, er vel for rene  folkemotorem å regne. 

Det har jo også vært problemer med noen motorer i D-serien, men det har vel vært større motorer for sånne bråkebåter uten midtpinne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Elan er fine måte, og det var en av de vi så på da vi konverterte for 2-3 år siden. Liker løsningene. Ser ut som om den er bra utstyrt, kanskje med unntak av baugpropell. Dette er det mange som tenker at man ikke trenger, men jeg er fornøyd med det på min. Det går jo evt ettermontere. Lykke til med båtkikk. 

Støtter flere i at man skal føle seg vel, og like løsningene. Det er veldig mange seilbåter som tilbyr nesten det helt samme så ikke alltid godt å si hva som er best. Kanskje er best litt forskjellig fra bruker til bruker?

:clap: :thumbsup:

Da ble det båtkjøp - og vi er heldige eiere av Elan Impression 384. En utrolig god følelse etter omvisning i går, både av båt og tidligere eier, gjorde at beslutningen ble tatt. Så da er vi offisielt konvertitter fra motor til seil.

Morsom at tråden som startet i 2016 har gjennomgått en fødsel, et båtsalg og nå et båtkjøp. Så får vi lage en hyggelig hentetråd som neste kapittel :giggle:

Takk for alle gode innspill og råd underveis - det har jeg satt virkelig pris på! Båtplassen på sitt beste!

Elan.jpg.81429e3d8662611eb66dd162f2107367.jpg

5a782f2d90ccb_Elan2.jpg.433fac1301cc03eec59628edc6122078.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...