Jump to content

Fra motor til seil - fornuftig valg for familie på 4?

Kenneth82

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Er mer eller mindre vokst opp med seilbåt, men hadde ei snekke som første egne familiebåt. Mtp det at en seilbåt krenger så ser jeg på det som en minimal utfordring ifht hvor mye ei snekke ruller. Den rullinga er jo rene galskapen. 

De to sommerne vi hadde i den snekka var veldig hyggelige, men jeg må innrømme at jeg ikke engang visste at en båt kunne rulle så inn i granskauen. Kjøleskap som tømmer seg (hvor idiotisk er det ikke å ha et kjøleskap med vanlig dør i en båt som kan rulle så inn i granskauen?) og alt stæsj som bytter plass, for snekka var jo ikke akkurat veldig tilrettelagt for rulling, selv om det var det den var best på.

Det må sies at vi antagelig brukte snekka feil siden jeg mer eller mindre gikk "seilbåtkurser" med den et godt stykke ut i havet, og også gjerne i vær som jeg trodde var helt ok vær å gå i, men som antagelig var mer seilbåtvær og ikke snekkevær.  

Helt klart heller et liv stabilt på skråplanet i en seilbåt enn rullende rundt i en snekke. Jeg tror ikke overgang til seilbåt som krenger er et problem, vil heller si det løser et større problem :-)

Setter pris på alle svar og innspill fra dere som har tatt konverteringen, eller har hatt seilbåt(er) i lang tid!

Vi skal få tatt noen visninger på ulike båter, for å danne et bilde av både merker og størrelser. Og ikke minst komme oss ut på fjorden med seilbåt for å kjenne mer på seilfølelsen. Skal komme med en oppdatering etterhvert - igjen takk for svar! Håper å få sett både Bavaria, Jeanneau og Dufour i regionen :thumbsup:

Vi har opplevet at vi seiler mye mer etter at vi kjøpte båt med rullestor enn hva vi gjorde tidligere. Terskelen for å heise seil fremfor å gå for motor har blitt mye lavere for oss, s

Hvorfor det? Ok, rulle ut seilet av masten tar 10-15 sek. Å heise et konvensjonelt 30-40 sek? avhenging av om du må ta opp glidlåsen i zippacken eller ikke. Men når du tar seilet ned/inn igjen er det bare å åpne en spak så rutsjer seilet ned av seg selv. 

Mitt innspill er: har du og dere anledning til å begynne seillivet i en liten båt så gjør dette først!

fordelen med liten båt er mage, bl.a. kostnad, men det er ikke nøvendigvis slik at liten båt gir mer seilglede. Det finnes trege og kjedelige små båter, og det finnes raske og spennende større båter.. Pogo 12,5 f.eks.... 

• 2 måneder senere...

Jeg skummet gjennom tråden her siden jeg er i samme situasjon som Kenneth82, og det er interessant å høre andres betraktninger.

Spesielt er jeg interessert i rullemast, fordeler/ulemper.

Jeg fikk et tips fra en erfaren seiler, som sa han hadde vært veldig skeptiskt til rullemast, men som nå var blitt veldig glad i det (på familieturbåten) rett og slett fordi det er så enkelt å regulere seilareal uten å måtte reve/knyte/styre med seilet som på en "vanlig" rigg.

Ut i fra dette så jakter jeg på skute med rullemast.

Roger H.

Fersk seilbåtkaptein :)

Rullestorseil har noen fordeler, blant annet trinnløs reving. Og så er det lett å få seilet ut og inn når alt fungerer (og det gjør det jo som regel). Jeg tror nok familien vår hadde hatt lavere terskel for å seile hvis vi hadde hatt rullemast, men vi valgte tradisjonell løsning fordi det er mindre leamikk som kan feile katastrofalt.

Ulempene er derimot at man sjelden får like gode seil til rulle som til konvensjonell løsning. Seilarealet blir gjerne mindre, men vertikale spiler har løst det meste av det problemet. Dessuten får man mer vekt oppe i masta med rulleseil, og det er også noen rullemaster som uler som en tåkelur når vinden kommer i riktig/feil vinkel. Høres godt i gjestehavner.

Og alle har vel hørt om noen som har fått kilt rullemekanismen med seilet ute i mye vind. Om det er mange som har hørt om de samme tilfellene eller om det er mange slike tilfeller aner jeg ikke, men skrekkhistoriene går jo rundt. Det fortelles gjerne om masse vind og høye/krappe bølger, seilerne er slitne etter lang seilas, og så kiler seilet seg på rulla mens det er halvveis ute - da kommer frustrasjonen/panikken.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er mange betraktninger rundt rulleseil i denne tråden (og andre tråder her på forumet). Er det noen momenter du føler ikke er tilstrekkelig belyst, eller er det mer et ønske om at man skal gjenta de samme argumentene en gang til?

Jevnt over vil folk være mest fornøyd med det utstyret de har på sin egen båt. Noe med at man ikke ønsker å oppfatte seg selv som en som gjør dårlige valg...

Man blir vant til det meste og kan få problemer med det meste. Som regel vil erfaring og god håndtering kunne gjøre dritt til gull og omvendt.

Personlig mener jeg rulleseil har noen svakheter som ikke kan kompenseres hverken med erfaring eller håndtering, som f.eks den høyere vekt gyradius.

Jeg har ikke lest alle trådene i forumet angående rullemast, men jeg så at det ikke var nevnt noe om det som (jeg i alle fall) tenker er en stor fordel - trinnløs reving - som Popeye så fint kalte det :)
Derfor ville jeg nevne det i en tråd som denne.
Takk til Popeye også for noen gode poeng så nå har dere fikset så jeg ikke vet om jeg vil ha rull eller ikke :)

Roger H.

Til syvende og sist vil du ende opp med noe du sikkert blir fornøyd med og kunne finne masse argumenter for hvorfor akkurat ditt valg var det riktige.

Mange tråder her på forumet ender opp med at små detaljer får mye større betydning enn de mer grunnleggende (og kanskje litt mer kompliserte) forskjellene.

Som om man avgjør valget mellom en Golf og en Focus på teksturen på bagasjeromsmatta.

Om trinnløs reving er den avgjørende forskjellen mellom konvensjonell rigg og rullemast avhenger av at man faktisk benytter seg av denne muligheten. Vil tro de langt fleste solskinnsseilere som regel ruller seilet helt ut eller helt inn og ellers ikke tar seg bryet med å fintrimme revingen fortløpende etter forholdene. Om man isåfall er en fintrimmer og synes det er gøy å seile optimalt begynner rullemast å lukte ganske surt...

Jeg mener at distinksjonen mellom trinnløs vs trinnvis reving er kunstig og burde ikke være avgjørende for valget mellom de to.

Sorry, ordla meg ikke helt presis :)

Det min seilerkompis sa var vel egentlig kombinasjonen av enkelhet og trinnløshet. At når du er ute og cruiser med familien så er det så enkelt å redusere seil hvis det blåser litt.

Som for oss med små barn gjør at det er lav terskel for å seile selv om det skulle være litt vind, når du veldig raskt kan endre seilarealet.

Men jeg er helt enig med deg, regner med jeg kommer til å bli fornøyd uansett.

Kan hende det ikke har så mye å si, jeg ser andre skriver i tråder ang rullemast at å reve en vanlig rigg med "moderne revesystem" er så enkelt at rullemast ikke er noe å trakte etter.

Jeg har ikke seilt noe siden 80-tallet og vi hadde hverken rullemast/-forseil eller noe annet moderne :)

Men, skal ikke kuppe tråden til Kenneth82 her.

Følger den videre og får med meg råd og tips mens jeg venter på at det dukker opp flere båter på finn.no utover våren...

Redigert av CSSGT (see edit history)

Roger H.

Vi konverterte fra 27 fots snekke til 42 fots Jeanneau DS med 19 meter høy mast og 213 cm dyp kjøl. Vi seilte fra Oslo til Haugesund første året, til Sverige og Danmark andre året og solgte båten det 3 året...

Må innrømme i ettertid at vi kanskje hadde den fineste ferien vi noen gang har hatt da vi seilte til Haugesund i 2013. (hvis du gidder kan du lese om turen her instabook.no, se på "innhold og scroll deg nedover). Men det er litt som med militærtjenesten: Man glemmer fort det som ikke var fullt så morsomt, for jeg har vel aldri fryst så fælt noen gang. Min seilerfaring før kjøpet var fra Gazelle, Flipper og Laserjolle, med andre ord små båter med bra fart og mye seilglede. Båten vi kjøpte hadde doble ratt og bred cockpit, mange vil kanskje hevde at Jeanneau 42 DS er en seilende campingvogn og at den er lagd for å ligge i havn. Jeg er ikke helt enig, men det er lett å skjønne at båten til "Framtia" er morsommere og seile, men også dobbelt så dyr (vår båt betalte vi 1,450 for i 2012 - 2008 modell). Jeanneau 42 DS slipper, i motsetning til veldig mange andre båter, veldig mye lys inn i båten og hindrer "kjellerfølelsen" som vi fikk i de fleste andre båtene vi så på. Vi hadde rullestorseil og det var helt uproblematisk. Hadde ingen problemer med riggen i den perioden vi hadde båten og har inntrykk av at de som har konvensjonell rigg hauser opp alle problemene med rulleseil. Vi kjørte motor i 3 minutter ut fra havnen og rullet ut seilet på sekunder, litt tyngre å rulle det inn med manuelle vinsjer, men det er ikke noe å snakke om. Det største problemet er kanskje vekten og vindfanget i den bredere og tyngre masten.Man vinner sikkert en knop eller to med skikkelige seil, men vi kjøpte en turbåt og var klar over forskjellene. Så hvorfor solgte vi båten?

- Det finnes ikke noe bedre enn seiling når vindretningen er gunstig og det er varmt nok (jada, men det er greit å slippe å kle seg som en pingvin midt på sommeren!) Problemet er at det er alt for få sånne dager i Norge og sjeldent sammenhengende når du har ferie. Du må stå ute i vind og regn uansett vær...tenk litt på det!

- Sittekomforten i cockpit er ikke veldig bra, sitte på trebenker med helt feil vinkel på ryggen krever ett eller annet putestyr. Vi brukte comfortseat og det var helt greit, men er dere 5-6 personer ombord tar slike ting veldig mye plass, noe det ikke er for mye av i moderne seilbåter.

- Det er ikke alltid man har tid og lyst til å bruke 17-18 timer på 30 nm, noen ganger skal man til et eller annet sted og må tilbake. Mulig at mange seilere har et mer avslappet forhold til det å nå ett eller annet, men er du i Haugesund og skal på jobb i Oslo om en snau uke må du ha litt fremdrift.

- Å stå å ratte båten i stiv kuling i timevis er krevende og ikke særlig komfortabelt (men noen ganger veldig morsomt i korte perioder). Med motorbåt hadde jeg helt sikkert ikke tatt turen, hadde heller "rømt" til land eller ventet til været roet seg ned og gjort unna samme etappe på 1/5 del av tiden

- En høy mast og en dyp kjøl setter mange begrensninger i forhold til hvor du kan dra. Du mister tilgangen til mange "perler". Flere havner i Danmark har for dårlig dybde for en båt med kjøl som stikker dypere enn 2 meter og veldig mange naturhavner har samme problem rundt i Norge. Da blir det jollestyr i steden.

- Det er utrolige krefter i riggen, i kastevindene i Danmark måtte man være på vakt for å ikke bli blåst rett ned. Med skjøte på hyttetaket tar det litt tid å slippe ut storseilet hvis du ikke er forberedt eller har f.eks. rigget med "tyskerskjøte".

- Seilbåt koster like mye i årlige kostnader som en motorbåt. (kanskje ikke hvis du har 2 x Volvo penta og drev...). Det er stadig ett eller annet som skal fikses/oppgraderes eller fornyes. Seil er ganske dyrt!

- Båtene er brede, vår var 4,13. Det krever en stor båtplass som i Osloområdet fort koster 15 000.-  for sommerhavnen. Vinteropplaget kostet 12 000.- (Skjæløy ved Fredrikstad)

- 42 fot seilbåt har et ganske stort vindfang og jeg vil hevde at baugpropell er HELT nødvendig. Ser at enkelte snakker bare tull også i denne tråden om baugpropell.

- Store båter (42 er vel ikke stort lenger, men allikevel) gir ikke samme seilglede som en mindre båt. Snittfarten på loggen etter turen til Haugesund viste 6,8 knop, toppfart 10,4.

For oss kokte det ned til kost/glede og vi fant ut at vi heller skulle skaffe oss en mindre motorbåt som kan ta oss ut på sjøen de 15-20 dagene i løpet av sommeren som det er fint vær. Jeg vurderer stadig om jeg også skal finne meg en passe stor seiljolle jeg kan leke med når suget etter seilbåt blir for stort.

- Det er utrolige krefter i riggen, i kastevindene i Danmark måtte man være på vakt for å ikke bli blåst rett ned.

Med forbehold om at jeg ikke har seilt i Danmark: i løpet av siste 30000 nautiske mil har jeg ikke vært i nærheten av å "bli blåst rett ned". Synes mange av de andre punktene du nevner er fornuftige avveininger mellom seil- og motorbåt, men dette virker en smule søkt.

En god autopilot vil kunne bøte på en del av de andre negative sidene ved å ha seilbåt, uten at jeg skal mene at seilbåt er det eneste saliggjørende av den grunn.

Med forbehold om at jeg ikke har seilt i Danmark: i løpet av siste 30000 nautiske mil har jeg ikke vært i nærheten av å "bli blåst rett ned". Synes mange av de andre punktene du nevner er fornuftige avveininger mellom seil- og motorbåt, men dette virker en smule søkt.

Nja, mulig du synes det er søkt, men vi seilte inn Limfjorden mot Aalborg og ble overrasket flere ganger på turen av meget kraftig kastevind som la båten kraftig over på siden slik at ripa lå godt under vann.Vinden økte fra 8-10 ms til 26-28 i løpet av sekunder. Da rakk jeg ikke å justere seilføringen eller slippe ut på skjøtet før båten la seg kraftig over. Det er sikkert ikke den riktige definisjonen på å bli "blåst rett ned", men det føltes faktisk ganske brutalt og noe jeg ikke har opplevd andre steder.

Jeg skjønner alle synspunktene dine Kystskippern, og mange er nok mest lykkelig uten seilbåt. Tror man må være litt tiltrukket av magien i å forflytte seg ved hjelp av naturkrefter, kombinert med å ønske noen tekniske utfordringer underveis for å forbli aktiv seiler. Å ferdes med motorbåt er mye mer bekvemt, ingen tvil om det.

Men jeg er ikke enig at det er helt nødvendig å ha baugpropell. Om man skulle ha båtplass som er veldig utsatt for sidevind er det klart en fordel, men for normal tur/feriebruk er det fullt mulig å klare seg uten. 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg er helt enig med deg Framtia, vårt problem var at det er ganske smalt mellom brygga vi lå på og nabobrygga med sydvestlig vind inn fra siden stort sett hele tiden og måtte bruke baugpropellen for å holde oss klar av nabobåtene. Tror alle var fornøyd med det. En annen ting er jeg alltid ønsket å ligge innerst i havnene og da var det betryggende å ha en baugpropell i beredskap på ukjente steder. Men du verden så mye bedre det er å finmanuvrere en seilbåt kontra en motorbåt med fast aksel

Jeg synes absolutt du har noen gode poeng Kystskippern, samtidig så ser det ut som andre av poengene går på stor båt kontra liten båt heller enn seil kontra motorbåt:
Dette med størrelse/bredde og kostnader ved båtplass og opplag f.eks. En 42 fots motorbåt er vel ikke spesielt mindre enn 4 m bred den heller?

Og å bruke 17-18 timer på 30 nm er vel å overdrive (underdrive) veldig, de fleste seilere marsjer vel på 6 knop greit for motor?

Men ja, du står alltid ute (selv om mange seilere nå har helkalesje)

Du får noen begrensninger pga mast og at du stikker dypt.

Og veldig enig med deg angående baugpropell. Det handler ikke om hvorvidt du KLARER deg uten, det handler om hvor suverent det er å finmanøvrere MED

(Uansett båt, så fremt du ikke har to motorer, og selv da er det fint) :)

Jeg kjører motorbåt nå (27 fot) og har planer om å bytte til seiler i str 32-36.

Etter 4 sesonger med rask motorbåt nå så har det gått mer og mer opp for meg at jeg ikke har det travelt med å komme meg noe sted når jeg er på fjorden.

Heller tvert i mot, jeg putrer helst rundt i 6-7 knop og koser meg. Og ettersom jeg har vokst opp med seilbåt og vet hvor deilig det er med stillheten og roen under seil så har jeg gradvis skjønt at det er seil jeg vil tilbake til.

Selv om jeg er spent på hvor ofte jeg kommer til å savne muligheten for å frese hjem i 25 knop når man er lei. Nå gjør jeg det nesten aldri...

I tillegg savner jeg sjøegenskapene til en seiler, jeg føler ikke på langt nær samme trygghet når det blåser opp og drar opp litt bølger i "eggeskallet" vi hadde :)

I tillegg har vi poenget "mye båt for pengene". En 32 fots seiler har "hauger av plass" nok for oss, og koster langt mindre enn en tilsvarende motorbåt (av de vi kunne tenkt oss), akkurat som trådstarter Kenneth82 påpeker...

Jeg gleder meg masse til å få seilbåt ja :)

Redigert av CSSGT (see edit history)

Roger H.

Dette med størrelse/bredde og kostnader ved båtplass og opplag f.eks. En 42 fots motorbåt er vel ikke spesielt mindre enn 4 m bred den heller?

Og å bruke 17-18 timer på 30 nm er vel å overdrive (underdrive) veldig, de fleste seilere marsjer vel på 6 knop greit for motor?

Men ja, du står alltid ute (selv om mange seilere nå har helkalesje)

- Jeg tenkte litt på det Kenneth skrev om mer båt for de samme pengen men at de samme pengene faktisk genererer høyere utgifter til båtplass med seilbåt.

- Da jeg hadde seilbåten var det viktig for meg å seile når det var "seilbart" (hvis ikke kommer alle motorbåteierne på Båtplassen med sine spørsmål om hvorfor vi har (hadde) seilbåt når vi ikke seiler :wink: )  Litt av poenget med seilbåt er at seilet sammen med kjølen gir båten god balanse og reduserer blant annet rulling, noe jeg har fått mer enn nok av som tidligere snekkeeier.Jeg hadde som hovedregel at jeg skulle seile så lenge autopiloten skjønte at vi beveget oss i den retningen den skulle uten å lage kursalarm. Hadde vel 6,7 knops fart som marsfart med Yanmarmotoren på 55 hk, så det ble noen motortimer når vind eller hastighet ikke var i tråd med klokka.

- Jeg hadde helkalesje men synes sikten var alt for dårlig for å seile med den på, brukte bare sprayhooden. Tror egentlig at jeg ikke har sett en eneste seilbåt som seiler med kalesje over hele cockpiten, men det er mulig jeg ikke har fulgt helt med

Vi hadde motorbåt. Vår erfaring var også at vi gikk for det meste rundt 6-9 knop. Bestemte oss for å kjøpe seilbåt. Møtte en gammel mann i en gammel 28 fot tresfjord som jeg satt sammen med ute på ei øy med noen øl rundt bålet, jeg spurte hvor mange knop båten hans gjorde. Han svarte følgende til meg: Gutten min, vær klar over en ting. Jeg er fremme når jeg har fått alle tingene mine fra bilen i båten :). Jeg føler mye av det samme i dag :)

Når man skal kjøpe brukt båt er det vel ofte totalpakke som avgjør hva man ender oppe med vedr rulle eller ikke på storseilet. Jeg er helt fersk med seilbåt og endte på en med rulle. Den båten jeg endte med var den beste totalpakken for meg.

Noe av det første jeg gjorde var å sette fast storseilet. En dag det var 0 vind tenkte å gå ned i havnen å se hvordan seilet såg ut. Trakk det ut og rullet det inn igjen.. En ukes tid etter skulle jeg teste seilet på sjøen, fikk det halvveis ut og der satt det.. Pulsen steg og jeg lurte på hvordan jeg skulle komme meg i havn for "fullt" seil. Prøvde å rulle det inn igjen og det gikk smurt... litt lesning på forum og sms med forrige eier så herjet jeg bare litt med seilet og fikk det ut igjen. Problemet var at når jeg rullet det inn uten å ha noe tension på uthalet (eller vind i seilet) så krøller det seg.

Nå vet jeg det og det skjer forhåpentligvis ikke igjen.

jeg følger noen cruisere på YouTube, follow the boat har rullestor, de har seil i 10-15år tror jeg og han sier han kun har hatt problem med å få det ut, aldri inn. SV Delos har vel også seilet i 5-6år nå med rulle og ser ut som dem greier seg fint.

Det jeg ser som fordel med å ha rulle er at jeg kan bestemme selv akkurat hvor mye seil jeg skal ha ute, blåser det for mye så har jeg 1m2 ute om det gjør at jeg føler meg trygg.. Så får heller seilet komme ut når kunnskapen kommer inn :)

Takk for mange flere, gode, innlegg siste dagene! Spennende å være i samme situasjon (samme båt) CSSGT. Vi får holde kontakten og se hva vi lander på til slutt :smiley:

Kan gi en oppdatering for min egen del;

- Vi har fortsatt T7'en, og har ikke mulighet til å kjøpe ny båt før denne er solgt, eller tas som innbytte. Det siste er mest sannsynlig, dersom båtbytte skal skje snarlig. Har hatt dialog med flere, sågar en båt var villig til å ta innbytte men solgte seilbåten sin før vi rakk å avtale noe nærmere.

- For prioriteringer, lander vi nok på 3 lugarer for å ta steget slik at vi har en båt vi forhåpentligvis kan leve lenge med. Størrelse som er mest aktuelt er 35 - 38 fot. Ønsker ikke å gå over 40 fot. Samtidig ønsker vi en så ny båt som mulig, mest mulig lys, og et krav fra rederinnen er lys innredning (ikke mørkeblå sofaer, mørkt tre). Vanskelige kriterier å huke av alle på, men vi har sett på tre stk Bavaria Avantgarde 36, relativt nye (2-3 år gamle), som vi følte oppfylte kravene bra. Minus var noe små vinuder, og rulleseil (uten å gå mer i den diskusjonen). Det er godt mulig vi lander på en slik til slutt. Benetau Oceanis er også flotte båter, men her må vi kompensere med høyere alder for å komme innenfor budsjett.

- Kystskippern nevner dette med kost for båtplass - jeg står på venteliste hos to lokale båtforeninger for større båtplass. Båtplass bør dermed komme på plass, før båtkjøp. Å leie båtplass kan bli dyrt i lengden. Men èn ekstra breddemeter hos båtforerningene koster bare 1500,- - så dette ødelegger ikke budsjettet.

Spørsmål;

Dersom vi kompenserer men en eldre båt, for å komme innenfor budsjett (eksempelvis Oceanis), hva bør vi typisk se etter hos en eldre seilbåt (10 år)? Vanskelig spørsmål å gi konkret svar på, men prøv gjerne.. :yesnod:

Håper og tror at båtbytte skjer ila 2017 - krysser fingrene :thumbsup:

Ja Kenneth82, det blir spennende å se hva man ender opp med!

Du har et litt romsligere budsjett enn oss, vi håper å ikke bikke så mye over 600k.

Det vi foreløpig har funnet ut er at vi dropper den 3. kabinen, for de blir så små i de båtene vi har sett på (rundt 36-37 fot, fra første halvdel av 2000-tallet).

Vi dro og tittet på en nyere Bavaria 32 Cruiser, nærmest for å stryke "de små båtene" fra lista, men ble veldig imponert over plassen.

Og ikke minst er de MYE finere enn de eldre båtene. (Det nye skroget, badeplatformen, og innredning).

Vår foreløpige konklusjon er at vi dropper 3 kabiner og går for en nyere 32-33 foter.

Skal man ha tre romslige kabiner så har jeg inntrykk av at man må godt over 36 fot, eller muligens mye nyere båt enn jeg har råd til :)

Og kabin nr 3 er ikke viktig for oss som bare er 4...

Vi solgte båten i høst, så nå sitter vi og glor på finn.no og venter på at folk legger ut båtene sine

Tror du har rett i det med sikt og kalesje Kystskippern, det er nok ikke noe særlig å seile med kalesjen.
Men for å få en pause dersom det er timesvis med drittvær så kan man starte motoren en time eller to, få opp kalesjen og fyre litt med varmeanlegget :)

Høres ut som en klok mann du pratet med Chiwas!

Dreuf: Jeg har luksusen å kunne velge ser det ut som.
I høst så var det flere nesten identiske båter tilgjengelig, noen med rullemast og noen uten, så derfor er jeg interessert i å finne ut hva jeg vil ha :)

Roger H.

God autopilot og god sprayhood så slipper en å stå ute og styre.  Er ikke mange prosent av tiden underveis noen står ved rattet. Ta heller ett rev ekstra så er ikke båten så følsom for styringen.

Kalesje uten vegger er fint hvis det regner. Ha en praktisk tilnærming på seil eller motor. Ved fin seilvind seiler man, dårlig så går man for motor.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...