ROV77 Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Stoffet båten med Biltema sin hvite selvpolerende, satte ut båten 31.03.16 og tok den opp i går ingen groe i det hele tatt. Kun litt brunt slim som gikk av som en drøm med høytrykk Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Brukte Seajet som vanlig og det fungerte like bra som alle år. Propellen ble blankpolert og påført skiklister. Fungerte som tidligere meget bra og uten noen ruer på den eller aksling (Manglet året før og prøvde blitema sin "tectyl" det fungerte dårlig). Båten har ligget mye i ro den siste mnd. så det var litt slim som måtte spyles av og får som vanlig mye rurer på trimflaps ((+ noe på trusterne) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
ReodorF Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 For å hindre groe på aksling og propell: Poler aksel og propell med Autoglym metallpolish. Forsegle med Selaclean gelcoatforsegler. Dette er også testet i Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Propellen ble blankpolert og påført skiklister. Fungerte som tidligere meget bra og uten noen ruer på den eller aksling (Manglet året før og prøvde blitema sin "tectyl" det fungerte dårlig). Skiklister? Seriøst? Den var ny for meg. Hva slags da? Universalklister?? Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Jeg polerer med Autosol og Tcnano til slutt. Holder veldig bra. Du kan sikkert gjøre det på akslingen og. Eller stoffe den? Slik så propellen min ut etter 1 år i sjøen. Ser bra ut. Autoglym og Selaclean er også notert. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Brukte Biltema sin sorte. Satte ut båten 18.5 og tok opp 31.10. Det var ikke antydning til groe noe sted. Båten ligger i Rona i Kristiansand. Blir Biltema igjen her. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
tor_ef Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Brukte et tynt lag med svart Hempel Mille i april. Ved oppsett i oktober var det ikke groe og bare et tynt lag slim som Kärcher K7 blåste vekk. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Jeg polerer med Autosol og Tcnano til slutt. Holder veldig bra. Du kan sikkert gjøre det på akslingen og. Eller stoffe den? For å hindre groe på aksling og propell: Poler aksel og propell med Autoglym metallpolish. Forsegle med Selaclean gelcoatforsegler. Dette er også testet i Båtmagasinet. Har god erfaring med blankpolering og voksing. Min oppskrift på 3. året er autosol på polerings flappdisk og (sopp på 220v drill rundt bosset), 2-3 runder med autoglym/ Selaclean sin lakk/ gelcoatforsegler og en voks (Collinite #845) til slutt. Tror det viktigste er hvor glatt og blank man gidder å polerere overflaten med metallpolish. Jo mer jo bedre. Slik så propellen min ut ved opptak. Var overraskende blank synes jeg. Hadde enkelte rur inne ved bosset, og det jeg så hvor at de stort sett satt der hvor det var en ujevnhet eller grop i støpen noe som jeg mener underbygger påstanden om at jo glattere overflate jo bedre. Jevnlig bruk spille også inn. En båt som blir liggende stille i ukesvis på ettersommeren når vannet er varmt vil gro. Spesielt på propell, aksel og trimplan. Her er et bilde av båten til svoger som kun har fått seg én tur ut av havna siden begynnelsen av august. Propellen så ikke ut og den gjorde vel bare et par knop på vei bort til krana. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sitrin Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Det er riktig Goodwill. Vanlig skiklister på spray. I år hadde jeg ingen ruer på hverken propell eller aksling, men får på trimflapsene, så der må jeg gjøre noe annet enn bare bunnstoff. Her kan du lese om tidligere tester jeg har gjort (Begynn gjerne med innlegget fra starten) https://baatplassen.no/i/topic/73450-hva-bruker-dere-på-propellen/page-4?hl=propell Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
lano2 Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Skiklister??? Spennende! Vc17 her, og båten gikk på land i dag. Sludd og regn, mens krana var her. Jeg har aldri smørt så tynt lag som jeg gjorde i vår. Brukte halvparten av det jeg pleier, fordi Rulla hadde lite hår. Resultatet var akkurat likt som alltid! Litt grønn vannlinje, men ellers til å leve med. 10 år med vc17, smører hvert år, men ingen antydning til tykke lag som flasser. Båten er helt perfekt nedentil! Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Er så glad for at jeg ligger i elva :-) God helg :-) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Norskipper Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Flere som hadde dårlig erfaring med VC17 denne sesongen? Jeg gjorde som jeg alltid har gjort, 2 strøk VC17 på vårparten men ikke noe opptak/vask underveis i sesongen. På Hollenderen kom vi nesten helt sist, og jeg hadde nesten 1 knop lavere marsjfart for motor enn hva jeg hadde på vårparten. Båten er gått omtrent like langt denne sesongen som tidligere, ca 1100 nm. Propellen derimot er helt uten groe, fint smergelpapir (600) + autosol Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
nordan family 27 Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Aldri hatt så lite groe som i år. Ikke en rur på baugpropellene. Ikke en rur på skroget. Propellene hadde riktignok mistet glansen. Bildet fra før spylingen: Nå er de klare for neste sesong: Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Noen som har erfaring eller ider ang ultralyd mot groe ? Fant den siden her http://ultrasonic-norway.no/products-page/ Sitér dette innlegget Link to post
Norskipper Svart 29.November.2016 Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Leser i Seilas at et av virkestoffene i bla vc17, Irgarol, Ble stoppet produsert i 2015. Det kan forklare hvorfor dette bånnstoffet tilsynelatende hadde dårligere effekt iår. Det har sikkert vært noen overliggere også, så noen har nok ikke merket noen forskjell. Hva gjør man da til neste år? Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
Lenasmartin20 Svart 29.November.2016 Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Har brukt sort BILTEMA bunnstoff, ingen groe på skråget, men ser litt blass ut i fargen! Har riktignok ikke fått høytrykkspylet skroget! På motor og trimflaps var det myyyye rur! Dette var ikke stoffet! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.November.2016 Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Hempel mille ultimate nct dark blue. Ingen skjell eller rur, kun litt slim. Propellerene derimot var helt gjengrodd av grønske. Måtte skrubbe fælt. Men de var jo som vanlig ikke behandlet med noe som helst.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Fredag 12:31 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:31 Gammel tråd dette, men viktig med gjenbruk.. Noen tips til meg for merke/type for min P42 (22 knop masj) farge sort. Jotun, International, Hempel, Seajet... ? Hva er best i år ? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart Fredag 12:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:38 Veldig fornøyd med Jotun Nonstop supreme. Holder fint 2 sesonger hos meg, kun med 1 strøk. Blir nytt strøk til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Fredag 12:48 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:48 tkb skrev 23 minutter siden: Veldig fornøyd med Jotun Nonstop supreme. Holder fint 2 sesonger hos meg, .. Ja, jeg heller litt mot den, Jotuns beste. Takker ! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Mandag 12:10 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:10 Hva anbefales av Maritim sitt selvpolerende kontra International 250 ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart Mandag 13:07 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:07 tkb skrev On 17.1.2025 at 13.38: Veldig fornøyd med Jotun Nonstop supreme. Holder fint 2 sesonger hos meg, kun med 1 strøk. Blir nytt strøk til våren. Hiver meg på denne. Har brukt litt forskjellig opp gjennom årene, som Biltema og Hempel. Men etter å ha brukt Jotun Supreme Nonstop forrige gang, er jeg solgt. Knapt noe groe på to år i sjøen. Bare litt slim som kan tørkes vekk med hånda under vann. Tror jeg venter til neste år med å ta opp båten, og da har det gått tre år. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
aileenll Svart Mandag 14:34 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:34 hanto1 skrev for 2 timer siden: Hva anbefales av Maritim sitt selvpolerende kontra International 250 ? Jeg har brukt Maritims i mange år, og vært fornøyd. De to siste sommrene har det derimot blitg svert begrodd. Mulig det skyldes lite aktivitet. Her har jeg skrapt av mosedyr, sjøpølser, østers og rur. Ligger i haug under båten. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.