Worry II Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars turbomega skrev 17 minutter siden: Ja du må følge med... ;) https://www.thansen.no/baat/pleie-vedlikehold/maling-og-lakk/bunn-motormaling/n1457139 Ikke mulig å bestille 2 x 2,5 liter sort Nonstop Supreme herfra, så hjelper lite med bedre pris. Blir lang kjøretur.. sikkert med rester fra i fjor, om lagerbeholdning stemmer ? Link to post
tobixen Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Jeg har et inntrykk av at omtrent for hvert eneste år blir miljøkravene til bunnstoff skjerpet. Holder fabrikantene på samme varenavn, men ulik kjemi, eller er det varenavn som fases ut til fordel for nye etterhvert? Jeg vurderer å kjøpe bunnstoff nå mens jeg er i Tyrkia, da jeg antar at de henger noen år bak EU med miljøkrav på bunnstoff (jeg kan ta feil, de er veldig hissige på gråvann/svartvann - men det er kanskje litt mer synlig symbolpolitikk enn restriksjoner på bunnstoff). Når jeg vandrer rundt i båtutstyrsbutikkene ser jeg imidlertid bare varenavn som blir solgt i Norge også. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Worry II Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars tobixen skrev for 4 timer siden: Jeg har et inntrykk av at omtrent for hvert eneste år blir miljøkravene til bunnstoff skjerpet. Det inntrykket har jeg også. Så litt av grunnen til Nonstop Supreme i år, er at Jotun skriver "opptil 2 sesonger", så får jeg bare se til neste sommer om det stemte, eller ikke. (på vannet i vinteropplag) Følger opp denne tråden i 2026. Link to post
S/Y Emma Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Edit: feilpost. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
dennrick Svart Onsdag 18:03 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:03 Er det noen som har erfaring med Jotun sin Seaforce 90 ? Jeg spør siden det er dette som er på seilbåten vår etter at vi tok den over i august 2022. Det er på tide med en ny dugnad under båten før sjøsetting. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Roger jo Svart igår klokken 15:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:53 dennrick skrev for 21 timer siden: Det er på tide med en ny dugnad under båten før sjøsetting. Det er bunnstoff for båter som er i vannet hele tiden mellom intervallene, etter det jeg leser. https://www.cchristoffersen.no/wp-content/uploads/2022/08/TDS¤1540¤SeaForce-90¤Nor¤NO-3.pdf Lagring Produktet må lagres i henhold til nasjonale bestemmelser. Produktet bør oppbevares i et tørt rom med god ventilasjon og holdes unna varmekilder og åpen flamme. Emballasjen må holdes godt lukket. Håndteres med forsiktighet. Holdbarhet ved 23 °C SeaForce 90 18 For andre farver en rød er holdbarheten 6 måneder. måned(er) I noen markeder kan kortere holdbarhet være oppgitt, grunnet lokal lovgivning. Ovennevnte er minimum holdbarhet, etter dette skal produktet kontrolleres. f Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden dennrick skrev for 21 timer siden: Det er på tide med en ny dugnad under båten før sjøsetting. Det er bunnstoff for båter som er i vannet hele tiden mellom intervallene. https://www.cchristoffersen.no/wp-content/uploads/2022/08/TDS¤1540¤SeaForce-90¤Nor¤NO-3.pdf Lagring Produktet må lagres i henhold til nasjonale bestemmelser. Produktet bør oppbevares i et tørt rom med god ventilasjon og holdes unna varmekilder og åpen flamme. Emballasjen må holdes godt lukket. Håndteres med forsiktighet. Holdbarhet ved 23 °C SeaForce 90 18 For andre farver en rød er holdbarheten 6 måneder. måned(er) I noen markeder kan kortere holdbarhet være oppgitt, grunnet lokal lovgivning. Ovennevnte er minimum holdbarhet, etter dette skal produktet kontrolleres. https://www.cchristoffersen.no/wp-content/uploads/2022/08/TDS¤1540¤SeaForce-90¤Nor¤NO-3.pdf Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Takk for dette @Roger jo Jeg hadde sort. Den har bare en holdbarhet på 6 mnd. Det er ikke bare å sveive det igang igjen med å røre/riste. Det har skjedd noe mer med bunnstoffet også, som gjør at mange av egenskapene er borte. Men jeg er i dialog med Christoffersen om en ny batch. Litt artig at en 5 liter veier nesten 10 kg. Men dette produktet er ikke vanlig i båtbutikker. Jeg tror det er en marina i Kristiansand der båten holdt til tidligere som har brukt dette. Så det var egentlig derfor jeg spurte om noen andre her hadde benyttet seg av dette Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Worry II Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden dennrick skrev 8 minutter siden: Takk for dette @Roger jo Litt artig at en 5 liter veier nesten 10 kg. Jeg stusset også på at Bring sa de hadde en pakke på vei, 5 liter, med 9,9 kilo på denne pakka, godt forslått underveis Link to post
sap_2000 Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden dennrick skrev On 12.3.2025 at 19.03: Er det noen som har erfaring med Jotun sin Seaforce 90 ? Proffbunnstoff fra Jotun som (visstnok) ikke skal selges til forbrukere. Finnes i 36, 60 og 90 utgaver som før skulle bety antall måneder i vannet. Ser de har endret litt på dette nå... https://www.metalsupply.no/announcement/view/753084/optimal_beskyttelse_med_jotun_seaforce_bunnstoff Har noen bekjente som fikk tak i et slikt SF90 spann via via, og påførte 3 båter. Det holdt i 3 år på vannet uten at det ble rur. Det ble slim men dette forsvant etter neste tur. Det lå en yrkesbåt på plassen ved siden av meg før som ikke ble brukt til annet enn å heise inn/ ut noen moringer i havna. Knapt i bruk med andre ord, og bruken noen få dager i året var rundt i havna i 1-3 knop. Den holdt også mange år. Riktignok full av slim og skjegg til slutt men det gikk lett av. En båt som er i regelmessig bruk vil holde seg noenlunde ren og fin. dennrick skrev 21 minutter siden: Men jeg er i dialog med Christoffersen om en ny batch. Litt artig at en 5 liter veier nesten 10 kg. Er redd det fort kan bli vanskeligere å få tak i slikt bunnstoff om det for alment kjent/ tilgjengelig.... Som du sier, så reagerer man på vekta når man løfter et slikt spann. Føles unaturlig tungt. De jeg kjenner fikk tak i et 20 eller 25 liter spann. Føltes som bly... Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Jeg pleide å kjøpe 25 liter International som veide 48 kg, inkludert tomspannet. Det holdt greit i tre år. Må allikevel opp for rengjøring av slim, groe og sjekk av anoder. Link to post
Worry II Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Hulda skrev 1 minutt siden: Jeg pleide å kjøpe 25 liter International som veide 48 kg, inkludert tomspannet. Det holdt greit i tre år. Må allikevel opp for rengjøring av slim, groe og sjekk av anoder. Hvert år, Hulda, eller hvert 3. . Link to post
finnarne Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Her ramla det inn 8 liter CopperCoat i forrige uke. Billig var det ikke. Og det veier noen kilo. Kom fordelt på to esker, posten påstår at hver eske veier 13,9 kg Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hulda Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Hulda går på land hvert annet år som standard. Link to post
Worry II Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Tilsetter du noe slikt? https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/kobberpasta-05-kg-2000052016 Eller holder du deg innefor reglene i hoppdressen ? Link to post
Scand 360 dc Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Du får også kjøpt kobber i pulverform på nettet, for dem som vil ha litt ekstra i bunnstoffet. Link to post
Ida Marie III Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Worry II skrev for 12 timer siden: Jeg stusset også på at Bring sa de hadde en pakke på vei, 5 liter, med 9,9 kilo på denne pakka, godt forslått underveis Med den vekten minner det om "kobberstoffet" til trebåter. Vi får det ennå til skøyten i kystlaget...svintunge spann. Du får lese innholdsfortegnelsen på spannet. Link to post
Worry II Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Ida Marie III skrev 9 minutter siden: Med den vekten minner det om "kobberstoffet" til trebåter. Vi får det ennå til skøyten i kystlaget...svintunge spann. Du får lese innholdsfortegnelsen på spannet. 33,5% w/w kobberpyrition, står det.. Hva er kobberpyrithion? – Kunnskap Link to post
Ida Marie III Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Worry II skrev 2 minutter siden: 33,5% w/w kobberpyrition, står det.. Hva er kobberpyrithion? – Kunnskap Kobber kommer åpenbart i mange forskjellige "innpakninger"... Kobber bunnstoff er vel egentlig forbudt for fritidsflåten om jeg husker rett...eller ? Link to post
Worry II Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Kobber bunnstoff er vel egentlig forbudt for fritidsflåten om jeg husker rett...eller ? Ja, det er mange år siden. Så da er det nok er annen formel de bruker her. Tviler på at Jotun ikke følger boka :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn