Jump to content

Ja, det blir D5L- og D5LA-kurs i år også

Poseidon

Recommended Posts

Vi har holdt på i over 10 år, med strålende tilbakemeldinger  -  med D5L- og D5LA-kursene her på baatplassen.no

Se gjerne i Gjesteboken hva våre tidligere kursdeltagere mener.

Nå tar vi enda en omgang, så det er bare å melde seg på.

Her er mer informasjon om D5L-kompaktkurset
Her er mer informasjon om D5LA-kompaktkurset

... og har dere spørsmål er det bare å fyre løs ....

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tok Båtførerprøven hos Poseidon. Det var så gøy at vi var langt inni D5L på kurset. Hadde praktisk test også.

Det er bare å anbefale.

Ja, vi hadde mye moro ombord i GAMLE SALTEN den gangen Faxen.

Da var ikke snakk om båtførerkurs med 100% beståttgaranti på en dag, for der gjorde vi det grundig!

Men det er kanskje på tide at du også tar D5L, eller .... ?

Telling på knappene er ferdig, og jeg har kommet til at jeg må utsette dette enda ett år. Som en av de få heldige som sannsynligvis kan starte i ny jobb som vil kreve 110 % i høst, så er jeg nødt til å prioritere det. Fristelsen til å melde meg på er veldig stor, men akkurat i år må jeg prioritere annerledes. Håper Posseidon holder koken også til neste år, så krysses våre veier etter all sannsynlighet da :smiley: .

Kurset anbefales på det varmeste. Selv om man har det travelt er det å sette seg på skolebenken og lære noe man er interessert i egnet til å lade batteriene. Mons

Jeg skjønner at det ikke er langt mellom de ledige setene hos båtskolen Posseidon dette året - men det er lysning i sikte. Dette har vært et turbulent år for tusenvis - og når man er en da de lykkelige få som får anledning til å komme i sirkulasjon igjen - så satser jeg 110 % der denne høsten, og så får det bli D5L til neste år. Jeg ønsker Herr Welde lykke til, og håper at han ikke gir opp bare pga. et par tøffe sesonger.

• 2 uker senere...

Nå er materiellet klart, lærebøker, arbeidsperm, hjelpemidler av mange slag er pakket og klart for D5L-deltagerne her i Stavanger.

Neste uke pakkes materiell for D5L-kompaktkurset her på baatplassen.no  -  og da sendes det ut til deltagerne etterhvert som kurspengene kommer på konto. Alle som er påmeldt til nå får en mail med praktiske detaljer i løpet av helgen, og hvis noen flere vil være med er det best å kaste seg rundt og komme igang :yesnod: :yesnod: :yesnod:

bilde

Denne mailen ble nå nettopp sendt ut til alle påmeldte på D5L-kurset.
Hvis noen mener å ha meldt seg på, men ikke får mailen  -  da ber jeg om en tilbakemelding, så fikser vi det.

God dagen gode båtvenner,

denne likelydende standardmailen sendes til alle som foreløpig har meldt seg på D5L-kompaktkurs som går i samarbeid med www.baatplassen.no

Det nærmer seg kursstart og jeg har nå fått inn nødvendig materiell og gjort klar pakkene dere skal ha; dvs utsending av materiell går fortløpende etter hvert som betalingen kommer inn på konto. Det hadde vært fint om jeg kunne ha fått ut alle pakkene i løpet av uke 44, slik at vi virkelig kommer igang i uke 45 som vist på kjøreplanen.

For å komme igang er det altså nødvendig å gå gjennom følgende skritt:

1) De som ikke allerede er registrert på
må ta turen innom der og registrere seg som bruker.
Brukernavnet
dere har valgt/registrert må så opplyses til meg slik at jeg vet med sikkerhet at vi får alle med oss.

2) Kurspengene (eller resten av kurspengene for dere som har betalt noe på forskudd) betales inn på Baatskolen POSEIDONs konto 3315 07 19947; husk å oppgi hvem innbetalingen kommer fra! (Noen nettbanker forlanger fullt navn og adresse på mottager og det er "Baatskolen POSEIDON, Jan Welde, Oddmund Viks vei 1, 4024 Stavanger.)

Totalprisen på kurset er i utgangspunktet NOK 19.200 "all inclusive", men noen har meldt seg på som grupper, dvs fra kystlag, båtforeninger, vennegrupper, osv. Disse har avtalt rabatt ihht til gjeldende satser   -   og det er det fortsatt mulig for også andre å gjøre hvis dere samler grupper på 3-5 deltagere, eller flere.

3) Når kurspengene er mottatt på konto gjør jeg to ting: sender ut "Pakken" dvs alt materiell som inngår i kurset og gir baatplassen.no beskjed om at bruker med navn sånn-og-sånn skal slippes inn i "Klasserommet vårt" på baatplassen.no. Da vil dere ved neste innlogging få opp et nytt åpningsbilde hvor dere vil se oversikten over alle fagene som vi går gjennom.

Når det gjelder samlingene ombord i SANDNES www.mssandnes.no så tar vi det senere, dvs hvem som overnatter ombord, hvem som bor andre steder, betaling for overnatting, osv  -  alt dette kommer vi tilbake til.

Forhåpentlig ser dette forståelig og greit ut?????

Men hvis dere har spørsmål, kommentarer eller andre tilbakemeldinger er det selvfølgelig bare å ta kontakt!

Med de beste hilsener
Jan  /  Poseidon  /  900 81 452
www.baatskolen.no

• 3 uker senere...

Hei

Dette året har det kommet nye og strengere regler for bruk av medisin når det gjeller bil sertifikat. Enkelte sykdommer og midlertidige skader kan også føre til tap av førerkort. Slik som jeg har forstått det  så skal det mye til for at en mister  klasse B for alltid. Jeg har nettopp mistet alt som er mer en B sertifikat pga piller.

For å få D5L er det da like helse krav som bil sertifikat B eller er det lastebil C og D  ?

Vis jeg har D5L hvor går da grensen for å miste det ? jeg tenker da på piller og helsekrav

Jan Martin 

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

@Poseidon: Har fått tips fra den gode hjelper som hjalp meg med å få båten fra Sandefjord om at det er mulig at du vet om det finnes kurs i Telemark til vintern (båtførerprøve kurs altså ikke D5L så stor båt vil jeg trolig aldri eie med mindre eurojackpot slår eller hvis man kan si at Storebro 50 Royal Cruiser er stor nok for å ha D5L og jeg er sparsommelig nok til å spare opp til den og ikke kun Princess 435 i fremtiden :lol: ).

Altså om det finnes noe kurs i Telemark hvor man lærer noe i tillegg til å klikke seg gjennom prøven og få bevis (noe jeg må ha før slutten av mars / begynnelsen av april) for å kunne lovlig fiske og praktisere med overgangs/opplærings båten som jeg har kjøpt.

Redigert av XardasKSP (see edit history)

Jeg tok D5L ikke ført og fremst fordi jeg ønsket å kjøre store båter, men fordi at det gir bedre sikkerhet en det du får med bare Båtførerprøven. Etter midt syn så et båtførerprøven 0 verd. Mens D5L gir deg kunnskap om hva det virkelig vil si å fredes på sjøen. En må også foreta et seillas,  når der er lyst og mørt. En får en langt mer forståelse av hva sikkerhet går ut på og hvorfor ting er som de er på sjøen. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg satset på D5L i stedet for båtførerprøven, for din egne og dem du har med deg sin sikkerhets skyld.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Vel jeg må ta båtførerprøven uansett (født i 1988) og ville gjerne ta det hos noen som har et kurs som jeg kan lære noe av, ikke bare klikke meg gjennom eksamnen det klarer jeg uten kurs.

Når jeg har øvd og kost meg med Alicraften i noen år (er uansett minst 3 år for kunne ta D5L) og tiden blir moden for en Princess 435 (da det trolig hadde vært for dyrt (2x prisen på Princess 435 med Storebro 500 Baltic Cruiser selv om familien var med på 50 % av innkjøpsprisen på båt (så den kunne blitt  kjøpt uten lån), for vedlikeholdet blir sikkert enda dyrere enn på Princess 435 og drivstofforbruket til 1640 HK motor er sikkert helt utrolig selv i sakte fart på 7-8 knop blir vel dette dobbelt av hva Princess bruker i deplasementsfart) så kan jeg tenke på det (må ha uansett 3 års kjøring med Alicraften for å være berettiget til å ta D5L) for å lære noe mer dersom man får også praktisk opplæring i å legge til med båt som har lignende utfordringer som Princess 435.

Ellers seilaser blir det lite av da jeg har aldri i livet tenkt å eie en seilbåt og all opplæring med seil blir litt ubrukelig. Det er stor motorbåt som interesserer meg (men trolig ikke så stor og fin som 50 fots Storebroen da den vil sikkert ha et enormt forbruk og vedlikeholdskostnad.)

Redigert av XardasKSP (see edit history)

Hei igjen,

I sin "moderniserte" form har nok Båtførerprøven utspilt sin rolle, nå er den kun et spill for galleriet  -  kun for at Sjøfartsdirektoratet skal kunne fortelle at de gjør en innsats for sikkerhet blant fritidsbåtførere ....

Et godt D5L-kurs inneholder langt mer og går mer i dybden på aktuelle fagområder som navigasjon, navigasjonsinstrumenter, sjøveisregler, skipslære, sikkerhet og motor.

Men for ordens skyld: det er IKKE nødvendig med tre års "fartstid" for å ta D5L-kurs. Det trenges tre år med båt over 8 meter for å få løst D5L-sertifikat  -  alternativt kan man avlegge en "Praktisk utsjekk" og få en bekreftelse som dokumenterer tilstrekkelig praktisk erfaring. Svært mange velger den varianten for å slippe bryderiet med å fremskaffe dokumentasjon som SDir kan godta.

@Poseidon: Altså med andre ord er det akkurat samme hvor man tar båtførerprøven det er bare å få tatt den og deretter når man vil lære noe ekstra så er det bare å ta D5L kurs ? Som inkluderer praktis "legge til øvelse" med den Poseidon II båten i deres kurssted sitt tilfelle ? Får man lagt til med denne så er Princess 435 bare mindre og enklere å legge til med antar jeg.

Jeg leste at jeg trenger i hvert fall et ICC sertifikat den gangen jeg skaffer meg Princess 435 hvis den skal på sommertur nedover til Danmark, Tyskland og Polen. Antar at ICC er noe man får tatt etter at man har tatt båtførerprøven.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...