Jump to content

Varslet liten storm i Oslofjorden - sjekk fortøyninger

Kaskazi

Recommended Posts

Wow ! 6 meter bølger ! Ikke noe for småbåter uansett, og jeg regner med at det er signifikant, ikke maks. Det var tøffe tak for MF Fjordveien i sin tid, ut fra Skudenes i 8 meter signifikant og full storm, i svarte natta midtvinters. Men jeg vedder på at gutta på broen der kjeder livet av seg med den pendlerruten de nå er avspist med, mellom Mekjarvik og Kvitsøy. De fergekapteinene dør ikke av hverken hjerteinfarkt eller skrumplever - de dør av kjedsomhet. Så søte, snille Solvik-Olsen - gi oss tilbake Skudenes-fergen- VÆR SÅ SNILL. Den er SÅ sterkt savnet ! Om ikke annet så for å berge livet til fergekapteiner som lider av patologisk kjedsomhet.

Og når RogFast åpner - om kanskje 25 år. så åpner det seg nye muligheter for et privat fergesamband mellom Skudenes og Kvitsøy. Jeg bare sår frøet her, og håper det vil spire og gro. Jeg er forlengst over i rullatorenes rekker når RogFast åpner, så denne ideen håper jeg vil spire og gro i yngre generasjoner.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Friskt i sør også
PÅ Lindesnes

Stormfulle dager. Skrevet av: Rolf Dybvik 29. september 13:17
  • Sjøtemperatur: 14,2 °C
  • Lufttemperatur: 14,3 °C
  • Bølgehøyde: 6-9 m økende
  • Barometertrykk: 999 hPa fallende
  • Sol opp 07:32 og sol ned 19:10
  • Vindretning: Sørvest og nordvest
  • Vindstyrke: Stiv og sterk kuling. Perioder med liten storm.
Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Blåser usedvanlig mye til indre oslofjord å være.

Kommer noen skikkelige kuler innimellom.

Her på Oksenøya i Holtekilen går det friskt for seg, så anbefaler folk å se til båtene. Spesielt på steder som er åpne mot sørvest...

Gikk en runde på brygga her sammen med en kompis og strammet noen spring og slang ut kulefendre akter på en seilbåt som stanget litt i brygga.

Er litt bekymret for flykalesjen som får vinden inn under aktenfra, men den får stå sin prøve.

Sjelden å se såpass sjøgang inne i havna. De mindre båtene på ytterste brygge gynger godt.

bilde

Mvh. SAP

Noen som har en status fra Leangbukta? Der er vi nok litt heldige, ettersom åpningen på bukta vender vekk fra vinden, men vinden kan jo blåse ganske godt på de ytterste par rekkene på Tangen uansett.

Sørvest er bra  i leangbukta. De fleste båtene får vel vinden enten akter eller i baugen.... kanskje mest vind på sørsiden av Tangen. Ser på webkamera at det ser rolig ut i havna på det en har kontroll på der. SKulle gjerne ha vært å sjekket, men rekker ikke det idag. 

Håper de som har fått opp båten på tangen har godt med støtte..... ligger en med rimelig godt vindfang der nå.....

Guest Avmønstret#

Var i båten ved Grimsøy i ettermiddag/kveld. Når jeg kom i 1400 tiden så var vinden mer vestlig og jeg fikk sjøen inn på siden i båsen så gamla kasta og vrei en del på seg. Utover ettermiddagen dreide vinden mer på sør og løynet litt så jeg kunne dra hjem i sjutiden. 

Ikke veldig mye drama i havna, men på en båt på en moring i bukta var rullefokka på vei ut. En annen seiler på brygga ble kvitt storseiltrekket og storseilet var i ferd med å heise seg, men det sikret vi. Ellers alt det vanlige, fendere som hopper opp over utrigger, fortøyninger som er i grenseland... osv. 

Målte opp i 20 m/s i kastene flere ganger på vindmåleren i masta. 

Men varmt og fint da gitt, sol og greier. Så det ble etterhvert en del gubber som kunne stå å prate sjit og båt på brygga, og det er jo alltid veldig hyggelig :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...