Napoli Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 (edited) Hei, Da er dessverre vinteropplaget igang for 2016 Jeg har i år tenkt å ta vinterkonservering av båten på egenhånd. Men etter litt lesing i manualen til Volvo Penta kom jeg over noe jeg er litt usikker på hvordan løses - der står det nemlig at motoren skal vinterkonserveres med 2%-3% olje i bensinen som står i maskinen. Dette fordrer vel en ekstern tank. Etter litt leting på nett kom jeg over denne: Og tenkte at noe sånt er det jo lett å lage selv - hvis man vet hvilke tilkoblinger som kreves - og ev hvor kobler man den til? (Før/etter vannutskiller/bensinfilter osv). Noen som kan fortelle meg hvilke koblinger som trengs her? Er det standard med 1/4" npt - eller vil jeg da bare stå med deler som ikke passer? Edited September 29, 2016 by Napoli (see edit history) Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DieselDahl Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Har ikke sett dette noe sted før men på helikoptre bruker vi en egen preserveringsolje i drivstoffsystemet før lengre tids opplag (30d+) Jeg syns at idéen med ekstern tank er fornuftig og ville vel også brukt alkylatbensin med litt totaktsolje i. På totaktere viser det seg forresten at opptil 6% fungerer fint uten tap av effekt så det burde være bra i en båtmotor også. I tillegg bør motoren "fogges" med fogging oil. Det kan være lurt å ha et sett med gamle tennplugger til dette ellers må du kanskje bytte plugger til våren når motoren skal startes på nytt. Ekstern tank ville jeg koblet til på slangekoblingen inn på filteret. Det er vel en 3/8" slangekobling tror jeg, evt 10mm. Quote Link to post
Napoli Posted September 29, 2016 Author Share Posted September 29, 2016 (edited) Alkylatbensin ja - god ide. Jeg har gått over til det på snøfreser og gressklipper, og har ikke hatt startproblemer etter overgang. Kanskje jeg bare skal bruke Statoils ferdige to-takts alkylatbensin med 2% olje. Da blir det innkjøp av deler imorgen - skal prøve å få tatt et bilde av endelig løsning. Nye plugger er bestilt - tenkte å prøve ngk denne gangen. Edited September 29, 2016 by Napoli (see edit history) Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Posted October 13, 2016 Author Share Posted October 13, 2016 Da var systemet lagd - og testet ut. Fungerte helt topp. Jeg lagde det helt likt til bildet over, med tank og bensinslange fra Biltema (var det jeg hadde i garasjen), frem til kuleventilen (kjøpt på Karl S. Hanssen/Watski). Der sørget jeg for at det var en kuleventil med 1/4" huntilkobling - som da passer rett på slangen som går ut fra min Racor 320r vannutskiller. Lurer på om jeg før neste runde skal sette på en 1/4" hantilkobling på slangen - og skru den rett i vannutskilleren. Jeg brukte ikke alkylat bensin, men brukte en blanding med 3% to-taktsolje og SeaFoam (2 dl på 12 liter) - og jeg syns faktisk motoren begynte å gå renere enn den gjorde før - gleder meg til sjøsetting :) Løsningen med ekstern tank kan ihvertfall anbefales - enkel og grei løsning dersom noen trenger ekstern tank på innenbordsmotor. Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts