Jump to content

Båt tur fra Lyngdal til Tønsberg ila helgen (Marex 770)

TerTitt61

Recommended Posts

Hei.

Min sønn og jeg planlegger og få kjørt en Marex 770 fra Lyngdal til Tønsberg denne helgen.

Har pakket godt med klær, vester, nødraketter og annet sikkerhets utstyr.

Sånn som været er nå så ville det ikke blitt noen tur for og si det sånn  :sailing:

Har også fått med en flaske eller to med avgifts belagt drikke hvis vi strander i Lyngdal ( så pass opp der nede  :cheers_wine:

Sikkert ikke mange båtene utpå som vi treffer på turen, men leser dere dette og ser oss så TUT  :jollyroger:  :flag_bp:

Værste fall så må vi ta bussen hjem på søndag fra Lyngdal hvis ikke været er med oss.

Ps. Prøvde og få med et bilde, vi får prøve igjen  :headbang:

Redigert av TerTitt61 (see edit history)

Lykke til
kan jo se et lite håp i været fra Lørdag til søndag
og går dere innaskjærs så kommer dere greit til Lillesand i grei le av været
Annbefaler Spangereidkanalen hvis det er humpete utpå og innaskjærs videre østover :wink:

Annbefaler dere å ha med VHFpå turen hvis mulig ....SAFETY FIRST

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hvor kan du f¨å problemer?

Der jeg er kjent, synes jeg det ser slik ut: Fra Lyngdal kommer du deg greit rundt Lindesnes via kanalen. Så får du det tøft bort til Hille og over Mannefjorden, rundt Tånes og fra Ny Hellesund bort til Vestergapet. Så er det å krysse Kvåsen, og så er det strekket fra Homborsund opp til Grimstad. 

Fra Grimstad skulle du gå greit til Arendal og så indre lei, så er du til Lyngør uten videre problem. Stanggapet er tøft å runde, men jo mer vinden går på vest, jp enklere blir det når du kommer østover. Etter det er jeg ikke så kjent, så jeg skal ikke si for mye, men jeg ser jo at det å komme seg over til Vestfold landet kan bli noe du merker. 

På den andre siden vet jeg ikke hvor tøft  det er, de fleste av de åpne strekkene du skal over vil du klare greit. Jo lenger sør du er jo mer tar sør - sørvest, men slik værmeldinga er nå vil vinden gå mot vest, og da får du hjelp der, og av at etterhvert som du kommer østover vil vestavind bli fralandsvind. 

Så alt i alt tror jeg du kan la brennevinet ligge og heller se frem til en minnerik tur til Tønsberg.

Legg linken til bildet inn via den grønne knappen (legg til bilder) fikset det for deg  ;-)

bilde

Sjekk været her så ser du hva du kan forvente underveis
https://www.windyty.com/MENU?clouds,2016-10-03-03,56.608,7.119,6

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Godt jobba ! Vil tro dere er slitne. Det er en ganske "våt" båt dere kjøre hjem med, som kaster mye over båten. Men jeg har selv hatt kanske så tøffe turer med Marex 770, så vet at den klarer det meste med stil. Blåser vestfra innover i fjorden og skal ned til stille vann når vinden turner til nordfra ved 10-11-tiden i morgen formiddag. God tur videre, og lykke til med god båt !

Hei.

Beklager at jeg glemte og oppdatere etter Kristiansand. :rolleyes:  :confused:

Vi startet videre fra Kristiansand ved 11.00 tiden, etter og fått tuslet litt rundt i Kristiansand og utforsket byen litt.

Startet i sol men tok ikke lange tiden før regnet tok oss, regnet varte heldigvis ikke så lenge ( vi har ingen vinuspussere som virker  :thumbsdown:, sikringen går hele tiden )

Vi kjørte opp til Kalvøya for så ta blindleia videre ( Var en del sjø også denne dagen, og ja Worry II det er en *Våt båt* sjøen slo over mer eller mindre hele tiden utpå) så det var godt og komme inn i rolig farvann.

Etter blindleia så ble utpå igjen, til vi tok inn mot Nidelva for og finne Arendal.

Vi fant ut at mat var noe vi fortjente nå, og noen :cheers:  før kampen mellom  Cecllia Brækhus og Anne Sophie Mathis  ( kom ikke langt ned i øl`en før kampen var over da  :thumbsup: Etter og kommet i fight humør etter kampen, så ruslet vi tilbake til båten for søvn.

Dro avgårde fra Arendal for og finne en marina og fylle opp tanken, marinaen lå jo riktig vei, så vi var innom,  for å så forsette opp til Vrangsund`et etter og fått med oss mere nydelig Norsk natur og flåtte hus / hytter så er det ut til mere sjø.

Det har blåst opp enda mere i dag, så vi hopper opp og ned og stanger i mot sjøen for en god stund.( Nå har vi funnet ut at ingen vinuspussere er 1 for lite, Mathias får ordnet opp så vi får vinduspusseren i mitt vinduet til og virke :thumbsup: 

Så når vi kommer opp til Kragerød, da er det bare og sette baugen inn mot Kragerød, for så ta Kreppa videre. :thumbsup: 

Må si at Norge har utrolig flått landskap som man kan skue fra vann siden  :flag:

Etter Kreppa, så er det ut i åpent hav og vi stanger igjen i mot sjøen, og får den til og slå over mer eller mindre hele tiden.

21.30 da parkerer vi båten på Nøtterøy båt senter ( ja var mørkt de siste 1 1/2 timene, men var jo heldigvis i egen sjærgård)

Må få takke :

LALUNA II

Nero II

Worry II

Som har kommet med gode innspill, og igjen beklage at jeg ikke oppdaterte etter Kristiansand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...